Iväntanpåivf skrev 2021-07-02 16:50:11 följande:
usch vad läskigt.
förstår att du blir orolig.
Är säkert så som barnmorskan säger.
Ja, det känns rätt så jobbigt, speciellt eftersom jag var så glad innan att jag skulle få veta lite mer. Samtidigt så tvivlade jag ju rätt mycket på hennes första datering av graviditeten, som skulle gett BF i januari antagligen. Valde ju den här tråden just för att jag trodde på senare datum. När jag räknar nu inser jag att om jag hade rätt så är det helt omöjligt att se något på vanligt ultraljud :)
MBL1712 skrev 2021-07-02 19:58:34 följande:
Har tänkt på dig idag!
Får jag fråga varför hon inte gjorde ett vaginalt ultraljud?
Förstår att det måste kännas jobbigt men har du inte blött något så är graviditeten kvar.
Vilken vecka tror du att du är i?
Tack, det värmer! Jag förstod det som att de inte har tillgång till VUL på mottagningen, och detta var ju främst tänkt att bekräfta hennes tidsbestämning. Hon var rätt övertygad om att jag skulle vara i vecka 10 eller 11, insåg jag. Hade inte riktigt förstått att man måste vara så långt gången för att se något på den typen av ultraljud.
BM sa också att om jag inte blött och har kvar alla graviditetessymptom så är det mycket troligare att det bara är för tidigt, än att det är MF. Jag har också livmodern bakåtlutande (vet jag sedan gynundersökningar tidigare), och då kan det vara ännu svårare att se tidigt på ultraljudet berättade hon.
Jag är ju väldigt osäker på dateringen själv. Hade en liten blödning 17 april och en till 11 maj. Ingen var som en riktig mens. Sedan plussade jag 28 maj (väldigt svagt). BM utgick nog från 17 april när hon räknade eftersom det verkar för tidigt att plussa 28e annars. Men min cykel har varit all over the place, så allt blir gissningar.
Så här i efterhand misstänker jag att befruktningen var någon gång i början/mitten av maj (möjligen att blödningen då var nidblödning, eller blödning före ÄL på något mystiskt sätt). I så fall är jag väl i vecka 8 eller 9 nu.
Är väldigt glad att jag bokade NIPT den 16 juli, för om jag förstått rätt så gör de VUL där. Ska försöka att inte oroa mig för mycket innan dess.