Inlägg från: Wave Mother |Visa alla inlägg
  • Wave Mother

BF Februari 2022

Antiklimax idag på ultraljudsundersökningen, barnmorskan letade och letade men såg ingenting alls. Hon sa att det troligen beror på att jag är kortare gången än hon först trodde (jag har haft det på känn själv), och att livmodern fortfarande är bakom blygdbenet. Samtidigt blir jag så klart jätteorolig att något är fel och känner mig nu som att jag bara varit skengravid eller att jag fått MA (har inte blött något alls sedan jag plussade).

Har fått ny tid för UL 21 juli och det görs ju också UL i samband med NIPT som jag har inbokat den 16. Väntan dit känns lång nu. 

• Wave Mother
    Iväntanpåivf skrev 2021-07-02 16:50:11 följande:
    usch vad läskigt. 
    förstår att du blir orolig. 
    Är säkert så som barnmorskan säger. 
    Ja, det känns rätt så jobbigt, speciellt eftersom jag var så glad innan att jag skulle få veta lite mer. Samtidigt så tvivlade jag ju rätt mycket på hennes första datering av graviditeten, som skulle gett BF i januari antagligen. Valde ju den här tråden just för att jag trodde på senare datum. När jag räknar nu inser jag att om jag hade rätt så är det helt omöjligt att se något på vanligt ultraljud :)
    MBL1712 skrev 2021-07-02 19:58:34 följande:
    Har tänkt på dig idag!

Får jag fråga varför hon inte gjorde ett vaginalt ultraljud?

Förstår att det måste kännas jobbigt men har du inte blött något så är graviditeten kvar.

Vilken vecka tror du att du är i?
    Tack, det värmer! Jag förstod det som att de inte har tillgång till VUL på mottagningen, och detta var ju främst tänkt att bekräfta hennes tidsbestämning. Hon var rätt övertygad om att jag skulle vara i vecka 10 eller 11, insåg jag. Hade inte riktigt förstått att man måste vara så långt gången för att se något på den typen av ultraljud. 

BM sa också att om jag inte blött och har kvar alla graviditetessymptom så är det mycket troligare att det bara är för tidigt, än att det är MF. Jag har också livmodern bakåtlutande (vet jag sedan gynundersökningar tidigare), och då kan det vara ännu svårare att se tidigt på ultraljudet berättade hon.

Jag är ju väldigt osäker på dateringen själv. Hade en liten blödning 17 april och en till 11 maj. Ingen var som en riktig mens. Sedan plussade jag 28 maj (väldigt svagt). BM utgick nog från 17 april när hon räknade eftersom det verkar för tidigt att plussa 28e annars. Men min cykel har varit all over the place, så allt blir gissningar.

Så här i efterhand misstänker jag att befruktningen var någon gång i början/mitten av maj (möjligen att blödningen då var nidblödning, eller blödning före ÄL på något mystiskt sätt). I så fall är jag väl i vecka 8 eller 9 nu.

Är väldigt glad att jag bokade NIPT den 16 juli, för om jag förstått rätt så gör de VUL där. Ska försöka att inte oroa mig för mycket innan dess.
  • Wave Mother
    MBL1712 skrev 2021-07-03 19:54:24 följande:
    Nej försök att inte oroa dig! Det låter verkligen som om det helt enkelt var för tidigt och i kombination med livmodern bakåtlutande. Känns logiskt. Ja även om 16 kan kännas långt borta så är det ändå snart ;) hang in there!

Jag har ju UL om 2 dagar och tom det känns ju långt just nu :p

Idag känns det lite bättre faktiskt. Gjorde ett nytt gravtest igår också, och det var mega-positivt :) Vet att det nog inte spelar något roll, men kändes ändå skönt att se att jag inte bara inbillat mig. Som tur är ska min man och jag på en liten bilsemester nästa vecka, så jag kommer i alla fall att ha lite annat att tänka på fram tills nästa UL.

Det är spännande att du ska ha så snart! Blir det VUL då? 

• Wave Mother
    Wqyu skrev 2021-07-03 20:10:44 följande:

Vad roligt med så många Göteborgare :) Plussade för bara några dagar sedan så är bara i vecka 5 (4+1) så jag ligger lite efter er. BF mars 2022. Första barnet och på andra försöket. Så svårt att greppa att man är gravid, speciellt såhär tidigt. Men också väldigt ödmjuk inför att allt kan hända, framförallt kommande veckor. Försöker påminna mig själv att det inte är något jag kan påverka.

I vilken vecka gör man tidigt ultraljud? Vecka 8 som jag förstått det?

Ja, visst är det svårt att fatta. Och också väldigt roligt och spännande, OCH jättetråkigt att bara vänta ibland :)  Allt kan hända, men samtidigt är det ändå så att det faktiskt går bra i de flesta fall. Ibland när man läser och oroar sig kan man nästan få för sig att det är tvärt om. Det enda man kan göra är att försöka må så bra som möjligt och sköta om sig, tänker jag. Det är ju ett långtidsprojekt detta.

Jag tror det kan vara lite olika med tidigt ultraljud, men vecka 8 låter ganska vanligt.  
  • Wave Mother
    Wqyu skrev 2021-07-03 22:39:18 följande:

Vet inte när jag blev såhär oteknisk men hittar inte hur jag svarar på ett specifikt meddelande utan bara i tråden. Håller tummarna för era ultraljud! :) Skönt med någon som är expert på just ultraljud.

Hur tänker ni med kosten bortsett från det som är tydligt att man ska undvika? Äter ni till exempel socker? Tar ni kosttillskott? Man vill ju så gärna göra allt rätt men det är inte helt lätt känner jag.

Hela gränssnittet är lite svåröverskådligt här tycker jag. Men för att svara så finns det en "citera"-knapp i överkanten av inläggen :) 

Jag äter ungefär som vanligt, men har varit lite försiktigare med vissa "konstgjorda" rätter som jag äter ofta annars, typ snabbnudlar och sånt som kanske inte har så mycket näring och speciellt sånt som värms i plastförpackningar i micron. Vi försöker laga själva lite mer än annars. Jag är vegetarian, så det är inte så mycket att undvika utom vissa ostar tror jag, Snarare är det som är svårt för mig att se till att jag får tillräckligt järn och så. Äter järntabletter nu, och omega 3 från algolja + folsyra. 

Jag har överhuvudtaget haft rätt så dålig aptit redan från start, så jag satsar på att äta ofta men små portioner för att inte må illa. Det blir mycket frukt, bär och nötter för det kan jag äta utan problem. Popcorn har jag ätit som en galning (känns som att det är bra för magen, underligt nog!) Jag tror ju egentligen det är bra att inte vara allt för petig och hård mot sig själv. Många får ju speciella saker de vill äta eller inte kan äta, och det viktigaste är väl ändå att få i sig energi och näring, försöker jag tänka. Man ska ju orka länge. Men det är lätt att bli så orolig för allt. 

Hur är det för dig?
  • Wave Mother
    ElleJoy skrev 2021-07-04 05:11:37 följande:
    Jag gjorde VUL igår och är i v.9+1. Hon försökte först med ultraljud men såg inte tillräckligt bra så det blev VUL igen. Så det kan verkligen vara att du inte är så långt gången som du först trodde. Kunde hon inte byta till VUL? 

Håller tummarna, och hoppas och tror att allt är bra för dig också :) 
    Skönt att höra! Nu några dagar senare känns det lite bättre, och som att det är förklaringen.

Jag tror inte att de hade VUL-maskin där på mottagningen, eller i alla fall var det inte bokat för min tid hos dem. Det var nog inte tänkt som en fullständigt undersökning utan mest att barnmorskan tänkte titta för att se om dateringen var rimlig. Och så var den inte det. Fick ju ny tid 21 juli hos henne, då man förhoppningsvis kan se något.

Men på NIPT ska de ju göra viabilitets-UL för att säkerställa att man är i minst 10+0, och då görs det (väl?) vaginalt?
  • Wave Mother
    Skuggviol skrev 2021-07-04 13:23:45 följande:
    När jag gjorde NIPT förra graviditeten så gjorde de UL på magen :) Samma nu när jag var på viabilitets-UL, hon fick trycka ganska hårt men kunde se en plutt i v 8+5, så efter 10 fulla veckor ska det inte vara några problem att se med UL på magen.
    Har googlat en del och det verkar som att det ofta inte går att se något/se så mycket tidigt i graviditeten med utvändigt ultraljud om man har bakåtlutande livmoder, så det är nog det som spökar. Läste på några ställen att de då ibland gör VUL ist. för utvändigt för de patienterna även senare än i vecka 8. Vi får se hur det blir den 16e.
  • Wave Mother
    Anonym4848 skrev 2021-07-05 09:56:34 följande:

Idag var det ett hjärta som slog och den lilla prylen rörde på sig! Är i chock, var så inställd på MA igen. Jätteglada såklart, men i chock. Tar det däremot lugnt med firande till KUB om en månad. Men so far so good :)

MBL1712 skrev 2021-07-05 10:42:39 följande:

Idag vill jag också dela med mig av goda nyheter :)

UL idag visade bara positivt :) vi fick se hjärnan, ben och arm stubbar och ett fint hjärta som slog 176 i jämn rytm :)

Vilken glädje :)

Stor grattis till er båda, så sköna besked! :) 
  • Wave Mother
    Wqyu skrev 2021-07-05 17:05:32 följande:
    Vad skönt! Stort grattis :) Hur har det varit med era symtom? Har de kommit och gått eller varit ihållande? Är ju bara i v. 5 men hade molande verk i flera dagar och ömmande bröst och nu verkar allt vara borta.
    För mig har de flesta symptomen varit ganska ihållande, med enstaka dagar där det känns mer som vanligt. Tidigt var det kanske lite fler sådana dagar, men känner mig svullen/gravid mest hela tiden nu. Jag har däremot förstått att det är vanligt att symptomen kommer och går under den första trimestern. Det verkar vara rätt så oförutsägbart när man läser, tycker jag!
  • Wave Mother
    Lita89 skrev 2021-07-08 15:51:22 följande:

Det har varit tyst här från mig ett tag, det har varit mycket småblödningar och oro. Idag har jag fått besked att bebisen dog redan i vecka 6 (?är? i vecka 10). Vår härliga överraskning blev ett andra missfall tyvärr. Jag säger adjö för mig i den här tråden och önskar er alla lycka till <3

Beklagar verkligen! Önskar dig också lycka till på vägen framöver <3
  • Wave Mother
    Lyftaren skrev 2021-07-08 22:24:30 följande:

Hej! Har under några dagar bevakat denna tråd och tänkte att det är dags att jag hakar på med. Jag plussade för några veckor sedan och bokade därefter in ett tidigt ultraljud där ett hjärta tickade och hördes tydligt i vecka 6+1. Jag är nu i vecka 10 och har beräknad bf 6 Februari.

Detta är min andra graviditet då jag fick MA för några år sedan, vilket gör mig extra nervös och orolig för denna graviditet då jag även fick en liten och röd blödning en vecka efter vul. Hur tacklar ni den konstanta oron?? Jag har inte Kub förens om tre veckor nämligen.

Hej och välkommen i tråden! Vad skönt det låter att ha sett hjärtslag. Jag känner verkligen igen oron du beskriver. Jag tror också vi är ungefär lika långt gångna. Jag plussade i slutet av maj och ska på NIPT på torsdag. Hoppas så mycket att få se något på ultraljudet då, för mitt förra var utvändigt och ingenting syntes (förhoppningsvis pga bakåtlutande livmoder + lite för tidigt).

Har ingen riktigt bra strategi för att hantera alla känslor, men försöker att läsa statistik snarare än hemska enskilda berättelser, och sedan fokuserar jag en del på att försöka röra mig och hålla bra rutiner för att känna att jag gör det jag kan, på något vis. Självklart fattar man ju att nästan inga mf/ma beror på att man gjort något fel, men det känns bra att försöka koncentrera sig på sådant där man är snäll mot sig själv/tar hand om sig istället för att fastna i ledsamma tankar (svårt att låta bli!).
  • Wave Mother
    Lolml skrev 2021-07-12 15:28:19 följande:

Hej jag hoppar gärna in här!

Jag är gravid med barn nummer 2 som jag gissar på kommer i februari, jag har inte fått mens mellan förlossningen och den här graviditeten så vet inte exakt vecka men jag gissar på ca 8-9+nån dag

Ska göra TUL i slutet på augusti och är så nervös. Jag hade massor med test hemma (hade ett storpack sen förut) och fick suuuuper starka plus för någon vecka sen men idag var det lite svagare, fortfarande starkt men inte riktigt lika starkt så jag är sjukt orolig för mf.. dock spyr jag varje morgon och har inte haft någon blödning eller så men ändå?. Hur hanterar man alla dessa känslor egentligen, varenda dag tänker man på det.. vi hade egentligen inte tänkt ha syskon så tätt men nu när det blev så, så vill jag inget hellre och hoppas att den lille ska stanna. Så nervös

MEN stort grattis till alla er som plussat!!

Grattis själv!

Detta med testet som inte visade lika starkt båda gångerna måste väl vara rätt normalt. Hur koncentrerat det är beror väl på allt möjligt som när man tar testet osv. Och även om du tog det samma tid spelar det säkert roll hur mycket du druckit innan, om du druckit något vätskedrivande osv.

Så länge du fortfarande har symptom och inte har blött låter det ju framförallt positivt! (Lyssnar själv dåligt på vad jag skriver och är också nervös trots liknande läge dock :) )
  • Wave Mother
    MBL1712 skrev 2021-07-12 22:13:27 följande:
    Åh ditt NIPT är nu på torsdag ;) skönt att det äntligen snart är dags! Hade inte du också en till tid inbokad som återbesök där du gick sist?
    Ja, det ska bli skönt att få lite klarhet. Sen får vi väl se om jag är i vecka 10 så de kan göra NIPT, men första delen som är ul för att tidsbestämma graviditeten borde ju bli klar i alla fall. Jag har tid hos den vanliga barnmorskan också, precis. Det blir den 21, så nästa onsdag.

Det är inte så lätt att hantera den här osäkerheten mentalt (som ni andra nog känner igen). Mitt vanliga sätt att hantera osäkra lägen är annars att utgå från värstascenariot och försöka tänka hur jag skulle hantera det och att det inte är en katastrof. Det brukar verka lugnande på mig (inser att det nog kan vara väldigt stressande också). Men den modellen känns inte helt sund/rimlig i det här fallet. 
  • Wave Mother
    MBL1712 skrev 2021-07-15 21:02:34 följande:
    Hur gick det idag?
    Tack för att du frågar, det värmer! Tyvärr tråkiga nyheter. De såg inget hjärtljud på VUL och jag har alltså haft MA, troligen i vecka 8 enligt barnmorskan som gjorde ultraljudet. Ska komma in igen på måndag för att få det bekräftat av läkare och få medicin för att stöta ut fostret :(
  • Wave Mother
    Skuggviol skrev 2021-07-16 16:33:05 följande:
    Men åh nej, vad hemskt och sorgligt för er Hjärta Ta hand om dig!
    Jag, det var inte en rolig dag. Vi är rätt inställda på att försöka igen, men jag är väldigt orolig över detta att avsluta graviditeten nu. Hade mycket hellre haft en spontanblödning och inte behövt ta medicinen som verkar fruktansvärd :( 
Svar på tråden BF Februari 2022