MBL1712 skrev 2021-06-04 14:42:40 följande:
Hej där :) dig känner jag igen från BIM juni tråden. GRATTIS igen :)
Oj vad snabbt du fick komma på hälsosamtal. Vilken dag/vecka är du på? Men det gör det kanske lite mer verkligt för dig ;)
En normal balanserad kost är väl alltid optimal även när man är gravid tänker jag. Sist jag var gravid var sushi något som gick väldigt bra för mig. Även nötter gick bra, och just ja avocado gick ner lätt :p
Tack så mycket, och grattis igen själv!
Ja, jag var också överraskad över hur snabbt de fick in en tid för mig. Kanske hörde de hur clueless jag var på telefonen och tänkte att det var bäst att jag fick prata med någon fort :)
Anledningen att jag ringde så tidigt var att jag har hypotyreos och äter ganska hög dos levaxin sedan länge, så det kan nog vara ett skäl att de ville träffa mig fort också. Det är visst viktigt att ställa in medicinen hela tiden under graviditet, och jag ska öka dosen direkt nu för att undvika att det blir fel.
Angående vecka/dag vet jag inte, eftersom jag inte haft någon regelbunden cykel efter att jag slutade med preventivmedel tidigare i våras. Barnmorskan gissade att jag är i vecka 5-6, men jag tror egentligen själv mer på 3-4. Jag ska få komma på ett tidigt ultraljud om en månad så att hon ska kunna avgöra lite närmare.
Avokado och sushi är jättebra tips! Kalls småsaker känns överlag mer lockande för mig just nu, och nötter och avokado är ju bra och energirikt. Barnmorskan sa att jag ska försöka småäta hela dagen om jag har svårt att få i mig hela portioner vid måltiderna, vilket ändå känns rätt roligt :) Det brukar ju sjukvården inte säga annars, precis.
Hur är det för dig, några symptom än? Och vet du vilken vecka/dag du är i?