Relation med bonusbarn
Jag tycker att dina gränser är rimliga och att du och partnern gemensamt borde sätta upp gränser och att bonusbarnen ska ha respekt för dig och dina saker. Det som jag tycker att du ska kommunicera är att din partner är respektlös emot dig, när han låter barnen bete sig illa gentemot dig. Dom måste kunna lyssna på en vuxen som det bor tillsammans med.
Tänker att han behöver förstå att barnen inte kan komma och gå som dom vill, det krävs viss planering. Det kan ju höras via telefon.
Boven i dramat är inte barnen utan din sambo, men antar att du ogillar barnen ibland pga att det är så respektlösa. Stulit saker, tar mat, hjälper inte till etc...
Din partner kanske tycker att du klagar, och har dåligt samvete för skillsmässan kanske och är lat och bekväm med att inte säga ifrån.
Jag vet inte vad du ska kunna göra för att vinna respekt hos din partner och sedan hos barnen. Kanske fråga honom om han tycker att man ska lära barnen att så här behandlar man kvinnor? Ställ frågan sen går du hemifrån så kan han tänka på saken.... utan att vara anklagande utan mera saklig och lugn men att du menar allvar...
Sen kan man ju fråga honom vilken uppfostran hans föräldrar gett honom, och hur han ser på barnuppfostran, försök samtala utan att vara dömande om man tänker olika...
Tänker att du kan säga att alla skulle må bättre av tydliga gränser i familjen, både barn och vuxna... det borde vara så att alla ska känna sig hemma inte ett vi och dom tänkande mellan dig och barnen...där pappan verkar ta barnens parti alldeles för mycket...
Lycka till!
Ps kanske kan få samtalsstöd, själv eller som par...