• BonusAgge

Relation med bonusbarn

Jag har nu läst en massa trådar kring bonusbarn och bonusföräldrar och tycker att det är många som har intressanta och värdefulla sätt att se på ett ?problem?.

Jag är i behov av era uppriktiga, ärliga och framför allt konstruktiva synpunkter i mitt fall. Jag har tre frågeställningar längst ner i texten, men inleder med lite bakgrund:

Sedan många år har jag varit tillsammans med min sambo som har tre barn (50%) från ett tidigare förhållande. Vi väntade länge med att flytta ihop, men har spenderat mycket tid med barnen även under de år som vi inte bott ihop. Detta har funkat bra och jag har försökt engagera mig i barnen, men inte i att uppfostra dem.  

För två år sedan bestämde vi oss för att flytta ihop och sedan dess har det gått mer eller mindre utför.

Barnen slår och skriker på varandra på ett högst otrevligt sätt och använder sig av ett språk som de flesta skulle tappa öronen om de hörde. Vid dessa tillfällen har jag sagt ifrån att det inte är ok.

När jag har bett om hjälp då jag städat eller lagat mat har de svarat med ?pallar inte? eller ?har inte tid?.

Barnen skulle vid tillfälle hitta på något och min sambo var ute, då yngste tyckte det vore lämpligt att fråga mig om det var ok, varpå den äldste sa: ?Skit i henne. Hon har inget att säga till om.?

De två äldsta har tagit saker som är mina utan att fråga och sedan ljugit om det då jag frågat dem.

Min sambos ex har träffat en ny vilket har gjort att barnen varit mer hos oss, även de veckor då de inte ska vara hos oss. Jag har kommit hem från mitt arbete och mötts av värsta fritidsgården i köket, med fötter på bordet, lämnad disk och uppäten mat som jag och min sambo planerat att ha senare i veckan. I dessa lägen har det förekommit en otrevlig attityd mot mig då jag bett dem plocka undan ordentligt efter sig. Jag har också försökt markera att jag inte tycker det är ok.

Detta är bara ett axplock av vad som hänt det senaste året när jag varit ensam med barnen och jag har tappat tålamodet och min energi. Jag känner mig inte bekväm med att vara med barnen och jag uppskattar verkligen den veckan då barnen ska vara hos min sambos ex., vilket jag skäms över. Som vuxen har man ett ansvar att vara vuxen, men för mig har det blivit extra viktigt att vi håller oss till varannan vecka.  

Jag har pratat med min sambo om detta och att jag känner att det är viktigt att vi försöker hålla varannan vecka och att min sambo måste försöka vara tydlig med vilket språk man använder mot varandra, att vi hjälps åt hemma hos oss och att man inte stjäl varandras saker.

Eftersom det är vårt gemensamma hem borde rimligen jag också kunna ha synpunkter på regler eller ramar för hur man beter sig mot varandra?  Vad tycker ni?

Situationen har den senaste tiden blivit något bättre men jag blir fortfarande stressad och irriterad om någon av barnen är hemma ?fel? vecka, vilket barnen såklart märker. Har ni några tips på hur jag kan hantera det?

Resulterat har blivit att min sambo uppfattat att barnen känner sig ovälkomna och kontrollerade i vårt hem vilket är en stor sorg för min sambo. Min sambo menar att det alltid är deras hem, 24/7, alla dagar på året. Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Relation med bonusbarn
  • Anonym (Qwerty)

Ja, det är deras hem, men de måste ju hålla normal hyfs och fason. De låter väldigt ouppfostrade, det är dags för din sambo att steppa upp och fostra barnen.

• Anonym (Q)

Jag hade faktiskt övervägt att bli särbos. Din sambo verkar inte ha pli på sina barn och eftersom att det inte verkar bli någon förändring så verkar han ta tag i problemet.

Så jag hade helt enkelt flyttat ut och bott där de veckor barnen inte är där. Det är hans barn och inte dina och du ska som sagt inte behöva uppfostra dem.

• Dexter dot com
    BonusAgge skrev 2021-05-19 17:02:28 följande:

Jag har nu läst en massa trådar kring bonusbarn och bonusföräldrar och tycker att det är många som har intressanta och värdefulla sätt att se på ett ?problem?.

Jag är i behov av era uppriktiga, ärliga och framför allt konstruktiva synpunkter i mitt fall. Jag har tre frågeställningar längst ner i texten, men inleder med lite bakgrund:

Sedan många år har jag varit tillsammans med min sambo som har tre barn (50%) från ett tidigare förhållande. Vi väntade länge med att flytta ihop, men har spenderat mycket tid med barnen även under de år som vi inte bott ihop. Detta har funkat bra och jag har försökt engagera mig i barnen, men inte i att uppfostra dem.  

För två år sedan bestämde vi oss för att flytta ihop och sedan dess har det gått mer eller mindre utför.

Barnen slår och skriker på varandra på ett högst otrevligt sätt och använder sig av ett språk som de flesta skulle tappa öronen om de hörde. Vid dessa tillfällen har jag sagt ifrån att det inte är ok.

När jag har bett om hjälp då jag städat eller lagat mat har de svarat med ?pallar inte? eller ?har inte tid?.

Barnen skulle vid tillfälle hitta på något och min sambo var ute, då yngste tyckte det vore lämpligt att fråga mig om det var ok, varpå den äldste sa: ?Skit i henne. Hon har inget att säga till om.?

De två äldsta har tagit saker som är mina utan att fråga och sedan ljugit om det då jag frågat dem.

Min sambos ex har träffat en ny vilket har gjort att barnen varit mer hos oss, även de veckor då de inte ska vara hos oss. Jag har kommit hem från mitt arbete och mötts av värsta fritidsgården i köket, med fötter på bordet, lämnad disk och uppäten mat som jag och min sambo planerat att ha senare i veckan. I dessa lägen har det förekommit en otrevlig attityd mot mig då jag bett dem plocka undan ordentligt efter sig. Jag har också försökt markera att jag inte tycker det är ok.

Detta är bara ett axplock av vad som hänt det senaste året när jag varit ensam med barnen och jag har tappat tålamodet och min energi. Jag känner mig inte bekväm med att vara med barnen och jag uppskattar verkligen den veckan då barnen ska vara hos min sambos ex., vilket jag skäms över. Som vuxen har man ett ansvar att vara vuxen, men för mig har det blivit extra viktigt att vi håller oss till varannan vecka.  

Jag har pratat med min sambo om detta och att jag känner att det är viktigt att vi försöker hålla varannan vecka och att min sambo måste försöka vara tydlig med vilket språk man använder mot varandra, att vi hjälps åt hemma hos oss och att man inte stjäl varandras saker.

Eftersom det är vårt gemensamma hem borde rimligen jag också kunna ha synpunkter på regler eller ramar för hur man beter sig mot varandra?  Vad tycker ni?

Situationen har den senaste tiden blivit något bättre men jag blir fortfarande stressad och irriterad om någon av barnen är hemma ?fel? vecka, vilket barnen såklart märker. Har ni några tips på hur jag kan hantera det?

Resulterat har blivit att min sambo uppfattat att barnen känner sig ovälkomna och kontrollerade i vårt hem vilket är en stor sorg för min sambo. Min sambo menar att det alltid är deras hem, 24/7, alla dagar på året. Hur ser ni på det?

Naturligtvis ska dina åsikter i erat gemensamma hem respekteras. Sätt er ner och kom överens om vilka regler ni ska ha och sen får han ta det med sina barn och se till att dom följer era regler. Självklart är erat hem också barnens hem men dom bör ju ringa och fråga om det är ok för er att komma på deras "mammavecka" , annars kan ni ju omöjligt planera någonting och dom får väl komma när deras pappa är hemma så du slipper vara ensam med dom.
    Att dom inte hjälper till och inte städar efter sig skulle jag låta deras pappa hantera för dom låter väldigt ouppfostrade och bortskämda.

Ställ krav på att han fostrar dom bättre så det blir en förändring eller så blir ni särbo igen.
  • Anonym (Jag)

Hur gamla är barnen?

• Anonym (Nja)

Att säga att de inte får komma mern var annan vecka tycker jag är fel. Det ska vara deras hem och de borde vara välkomna i sitt eget hem när som helst. Min åsikt.

Men självklart ska du få med och bestämma vilka regler som gäller i hemmet. Problemet är ju pappa här som tillåter att de uppför sig som de gör.

Jag har 2 barn med mitt ex, han har ny fru och 2 barn till nu. Jag har gjort klart för mina barn att när dom är hos pappa så ska de respektera och vara snälla mot hans fru. Hon är en mycket trevlig kvinna som älskar barnen och gör allt för dem. Så jag förväntar mig att mina barn lyssnar på även henne och följer deras regler där.

• Anonym (Jenny)

Sätt upp enkla och tydliga regler gemensamt, som att man städar upp efter sig själv och är respektfull mot alla. Du kan säga ifrån om de bryter mot regler som gäller dig och dina gränser och påminna om alla regler, men låt deras pappa sköta alla andra eventuella överträdelser OCH givetvis ta hand om eventuella röror som de ställer till med. Det är inte din konflikt. Låt också pappan stå för matlagning och inhandling av mat när barnen är där. Du kan ta hand om maten alla barnfria dagar.

Skaffa även ett låsbart skåp. Det låter hemskt, men om du känner att du kan ha allt du vill ha ifred så tar du bort en stor del av din irritation. Ni behöver inte bråka om det längre. Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men det är inte dumt att kunna låsa in alkohol om man har gränslösa tonåringar (eller deras kompisar) för allas säkerhet. Om de även stjäl av varandra kan de även få känna på att kunna ha sina saker i säkert förvar om de vill.

När du sedan har tagit bort dessa konflikthärdar kan du försöka jobba på din relation med barnen. Lägg din energi på saker som är trevliga och som du också tycker om så att det blir positivt för dig med. Barn känner av sådant ändå. 

• Miss Skywalker

Märkte du inte att han skitit i att uppfostra dem innan ni blev sambo?

• Anonym

Din sambo har inte uppfostrat barnen. Han verkar tro att det är skadligt. 
    Skaffa dig en liten lägenhet och bo ihop när han inte har barnen.

• Anonym (K)

Jag tänker att du måste blivit snurrig av att läsa alla alla extrema åsikter på familjeliv om bonusbarn/styvföräldrar åt både ena och andra hållet. Jag har många ggr sökt på familjeliv också i hopp om kloka synpunkter i frågan men oftast är det tyvärr mest frustrerande att läsa gamla trådar för det känns som folk tar en extrem ställning och det blir väldigt mycket laddade ord och åsikter. Jag tror många inte har någon erfarenhet och de som har det överför sin egen situation på TS när de svarar och det är sällan lyckat och hjälpsamt. T ex ?jag tyckte så illa om min bonusmamma när jag var liten och nu är jag superkritisk mot alla som uttrycker någon form av frustration över bonusbarn?.

Jag bor med egna, sambons samt gemensamma barn sedan flera år. Det är ofta extremt jobbigt på en massa olika sätt (som inte är hjälpsamt för dig att gå in på här) men jag älskar min sambo och vill att våra barn ska kunna bo tillsammans med oss i ett hem. Så, vi har konstant pågående samtal (alltså flera gånger per vecka) om hur vi ska förbättra och ändra vår situation för att få det att fungera. Det händer ju saker hela tiden och blir nya problem och konflikter uppstår - dvs går liksom inte att lösa en gång för alla.

Vi har bland annat landat just i att vi håller oss ganska strikt till våra veckor. Det fungerar inte alls för oss annars. Vi behöver lite återhämtning för att orka med de väldigt stökiga veckorna med alla barn. De lugnare veckorna är de veckorna vi har tid att jobba, träffa någon vän själva, få träna etc. Det behövs också för att nå någorlunda som vuxen i hemmet och om inte de vuxna orkar så fallerar familjen ju faktiskt alla veckor. Så jag förstår dig 100% där. Om sambon inte förstår kanske det är dags att överväga att vara just särbos? Sambons barn verkar inte respektera dig eller bry sig om dig och man blir helt utmattad att leva i det i sitt eget hem. Det är en sak att stå ut med andras ungar som inte beter sig t ex på en arbetsplats, eller barnens vänner på besök eller grannar eller vad som helst...men inte dygnet runt i det egna hemmet. Det är utarmande. Och gör att man inte kan slappna av i sitt eget hem.

Folk kommer alltid med argumentet ?man är alltid förälder, 24/7?...jo visst...men man är faktiskt 50% förälder när man bor ihop med den andra föräldern. Det är en enorm skillnad mot att ha barnen ensam. Jag har erfarenhet av båda. När man bor ihop kan man jämka och få in jobb/träning/vänner etc ändå. Det kan man inte när man har ansvaret ensam på alls samma sätt.

Om jag skulle ?göra om? så skulle jag nog välja från start att inte flytta ihop med någon som har barn. Jag tycker det är alldeles för svårt att få ihop det på ett bra sätt. På så många olika sätt. Vi letar därför nu efter ett till mindre boende så man kan lättare dela upp sig i sina respektive kärn-konstellationer men vi kommer ha kvar vårt stora boende så vi kan vara de med våra gemensamma barn. Men den lösningen kräver ju förstås en god ekonomi och det har vi lyckosamt nog.

All lycka till att hitta dina/era lösningar!

• Anonym (***)
    Miss Skywalker skrev 2021-05-19 19:25:14 följande:

Märkte du inte att han skitit i att uppfostra dem innan ni blev sambo?

Precis vad jag funderade på också. Detta måste ha märkts tidigare. Även pappans slappa attityd.
Svar på tråden Relation med bonusbarn