• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Stina)

Hur långt in i graviditeten ska man ha rätt att avsäga sig faderskapet? Fnurra på tråden i v12? Ångra sig på BB? När barnet börjar skolan? Ska mamman ha samma rätt att ändra sig och avsäga sig sitt moderskap när som helst?

Resonemanget blir tramsigt som du förstår. Man kan inte rent fysiskt ångra bort ett barn. Barnet finns ju. De moraliska konsekvenserna av att överge ett barn kan man liksom inte lagstifta bort.

• Viktor1988
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-16 11:45:59 följande:

Hur långt in i graviditeten ska man ha rätt att avsäga sig faderskapet? Fnurra på tråden i v12? Ångra sig på BB? När barnet börjar skolan? Ska mamman ha samma rätt att ändra sig och avsäga sig sitt moderskap när som helst?

Resonemanget blir tramsigt som du förstår. Man kan inte rent fysiskt ångra bort ett barn. Barnet finns ju. De moraliska konsekvenserna av att överge ett barn kan man liksom inte lagstifta bort.

Så länge som den svenska abortlagen godkänner en abort vore ett bra datum
  • Anonym (B)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:43:36 följande:

Ska vi då ta bort möjligheten för ensamstående att befrukta sig då barnen ej får någon pappa...känns lite ålderdomligt med barnens rätt till båda föräldrarna vi har redan passerat trösklen

Det är förbjudet i efterblivna Sverige, men tillåtet i Danmark och därför åker kvinnorna dit!
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:43:36 följande:

Ska vi då ta bort möjligheten för ensamstående att befrukta sig då barnen ej får någon pappa...känns lite ålderdomligt med barnens rätt till båda föräldrarna vi har redan passerat trösklen

Jag anser inte att vi ska ha anonym donator utan att alla ska ha rätt att känna till sitt biologiska ursprung.

Det är möjligt att jag är ålderdomlig, men det är jag ok med.
  • AnnaZL
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:37:45 följande:
    Känns lite för enkelt att ha som krav...jag vill ge båda partner chansen att välja
    Båda har chans att välja: undvik aktiviteter som kan generera barn med folk de inte vill ha barn med. De som vet att de inte vill ha barn alls kan välja att sterilisera sig.
  • Viktor1988
    Anonym (K) skrev 2021-05-16 11:41:16 följande:

Ursäkta men det här är lite skrattretande faktiskt.... "Åååh stackars män som inte får välja!" Eh JO det får de visst det - de kan se till att skydda sig! Den av parterna som inte vill bli förälder ser till att förhindra det, annars får man också ta sitt ansvar för att man tog den risken. Varför det sedan är kvinnans rätt att bestämma om abort är för att det är HENNES kropp det handlar om.

Din idé kommer inte att vara genomförbar. Man kan inte avsäga sig föräldraskapet, däremot kan man avsäga sig vårdnad och umgänge. Är man så dum att man inte skyddar sig och gör en tjej gravid får man betala "f*ttskatten" också.

Eller så vänder vi på det och kallar det k..skatten som män får tbax retroaktivt på inkomstskatten lite provocerande kanske men jag vill ha igång diskussionen
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (B) skrev 2021-05-16 11:47:45 följande:

Det är förbjudet i efterblivna Sverige, men tillåtet i Danmark och därför åker kvinnorna dit!

Det är inte alls förbjudet för ensamstående med spermadonator i Sverige, sen 2016 är det tillåtet.
  • Viktor1988
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 11:49:05 följande:
    Jag anser inte att vi ska ha anonym donator utan att alla ska ha rätt att känna till sitt biologiska ursprung.

Det är möjligt att jag är ålderdomlig, men det är jag ok med.
    Ska sanningen fram så håller jag faktiskt med men just nu är jag provocerande för du är på rätt väg dit jag vill ha tråden 
  • Anonym (Stina)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:47:14 följande:

Så länge som den svenska abortlagen godkänner en abort vore ett bra datum

Ok, och kvinnan kan också ångra sig då? Utan att göra abort menar jag? Pappan blir ensam förälder efter födseln? Eller när ska pappan vara tvungen att ta hand om sitt eget barn? Låter lite som att du vill ha alla rättigheter och inga skyldigheter och då kanske det bästa för din del är en vasektomi?
  • Anonym (Kvinna 32)

Om en har använt skydd och det av någon anledning blev barn ändå tycker jag att fadern ska kunna avsäga sig faderskapet om kvinnan ändå väljer att föda. Användandet av exempelvis kondom indikerar ju att en inte planerar för en graviditet. Däremot om en kör utan skydd med vetskapen om att risken för graviditet är stor tycker jag att mannen får stå sitt kast om kvinnan väljer att behålla.

Svar på tråden Mäns rätt att avstå