• Elin P

Min 11 månaders bebis kan inte krypa

Om sjukgymnasten inte var orolig och din dotter annars utvecklas normalt så skulle jag inte oroa mig. Följ de råd du fått och lek med henne mycket på golvet. Kanske har du, pappan eller någon annan nära släkting varit sen motoriskt? Det kan ju vara ärftligt och även handla om personlighet hos barnet.

Mina barn har en kusin som nyss blev 18 månader och han har alldeles nyligen börjat gå utan stöd, några steg åt gången. Innan har han bara krypit. Jag funderade en del på om något kunde vara fel med honom men antagligen är han bara väldigt sen för det verkar fungera normalt nu. Han säger några ord och är annars som en 18-månaders brukar. Han har en väldigt försiktig personlighet så jag tror det kan spela in. Mina barn som börjat gå betydligt tidigare har varit mycket mer energiska och krävande. Han är liksom nöjd med att mest sitta där han sitter och då kanske inte det finns samma driv att börja gå tänker jag?

Ett av mina barn kröp inte innan han började gå utan hasade på rumpan och reste sig sen direkt istället.

• Elin P
    annabellelee skrev 2021-05-16 10:41:29 följande:

Ska tillägga: mitt barn var motorisk sen, men inte på samma sätt. Han lärde sig krypa, och kröp BARA. Han lärde sig inte gå förrän han var närmre två år. Det gick det med, men var jobbigt eftersom det är smutsigare och kladdigare om man är utomhus och kryper istället för att gå.

Hur gammal är din son nu? Har han varit normal sen i sin utveckling? Undrar pga mina barns kusin som är väldigt sen.
Svar på tråden Min 11 månaders bebis kan inte krypa