Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-10-03 13:36:51 följande:
    Precis, RÅD gäller. Inte restriktioner. De är borta för ALLA.

Du har ju helt missförstått.

Råd från Folkhälsomyndigheten är inte som att ses som några tips. Det är något som man förväntas följa trots att det inte finns lag och straff om man inte följer dem.

Sedan den 29/9 gäller folkhälsomyndighetens råd endast Ovaccinerde.

• Anonym (Moa)

Råd från Hälsomyndigheten under en pandemin ska man inte se på som "bara några tips":
    De ska snarer ses som ett försök att konkretisera smittskyddslagen, dvs något man bör ta på allvar.

Ett stort ansvar vilar på individen.

www.svt.se/nyheter/inrikes/rad-rekommendationer-och-restriktioner-hur-ska-de-tolkas

Sedan pandemins början har vi östs över med ord på R. Restriktioner, råd och rekommendationer. Men vad betyder de egentligen? Och hur hänger de ihop med smittskyddslagen?

Det är inte helt lätt. Och vi i media är inte helt oskyldiga. Men det finns en regelhierarki att förhålla sig till.

Smittskyddslagen står överst i den hierarkin och det är en lag som alla måste följa annars riskerar vi straff. Den säger bland annat att vi inte medvetet får sprida smitta vidare. Men för att hålla oss inom lagen så tar Folkhälsomyndigheten fram allmänna råd, som säger hur vi ska tolka lagen. De är inte bindande men underlättar för oss att hålla oss inom lagens ramar.

Sen har vi rekommendationer. De är inte knutna till någon lag, utan härstammar ifrån den senaste expertisen på området.

Och så restriktioner, som inte är någon juridisk term. Men som kanske snarare ska ses som ett samlingsnamn på allt som vi nu råds att undvika för att hålla oss inom lagen, det vill säga inte sprida smitta.

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 13:48:50 följande:
    Det är snarare du som missförstått. Råd uppmanas man att följa, men till skillnad från de restriktionerna som var tidigare så straffas man inte om man inte följer råden.
    Du får läsa på.

Jag kan hjälpa dig lite på traven, för du verkar ha svårt för språket. Råd från Hälsomyndigheten kan du se som ett konkretiserande av smittskyddslagen. Rekommendationer kan du se som vagare än råd. Restriktioner kan du se som ett samlingsnamn för allt. 
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 14:09:02 följande:
    Det är fortfarande råd, som man uppmanas att följa. Inget måste. Inte man kan straffas för att inte följa.

Restriktionerna däremot kan man bötfälla om man inte följer.

Själv är jag vaccinerad men föröjer råden ändå. Anser att alla, vaccinerade och icke-vaccinerad, borde följa råden.
    Nu har jag tagit samma sak så många gånger så du får läsa mina inlägg igen.

Du har helt enkelt fel.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 14:21:49 följande:
    Råden blir inte mera restriktioner ju mer du skriver. Det är råd, som ovaccinerade uppmanas att följa. Punkt slut.

Du förstår ju inte vad restriktioner och råd är.

Restriktioner är ingen juridisk term.

Pandemi-lagen kom till för att styra verksamheter inte individer.

Råd från hälsovårdsmyndigheten är att se som ett konkretiserande av smittskyddslagen. Råden hälsovårdsmyndigheten ger nu gäller ovaccinerade (även de som bara tagit en dos).

www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-arbete-med-coronapandemin/om-halsovard-sjukvard-och-aldreomsorg-med-anledning-av-covid-19/fragor-och-svar-om-den-tillfalliga-pandemilagen/

Varför behövs en tillfällig pandemilag?

Olika lagar reglerar olika verksamheter. Genom ordningslagen har regeringen exempelvis kunnat reglera antal deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar för att minska smittspridningen. Motsvarande möjligheter att begränsa andra verksamheter, som gym och handelsplatser, har saknats. Regeringen behöver därför fler verktyg för att hantera smittspridningen.

Vad innebär den tillfälliga pandemilagen (Covid-19-lagen)?

Den 8 januari 2021 beslutade riksdagen att anta den tillfälliga lagen ”lagen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19”. Lagen är en så kallad ramlag och ger regeringen, statliga förvaltningsmyndigheter och i vissa fall kommuner bättre möjligheter att anta mer träffsäkra regler, som kan anpassas till hur olika verksamheter ser ut. Lagen ger till exempel regeringen befogenhet att besluta om fler bindande smittskyddsåtgärder än vad som tidigare varit möjligt. Med stöd av ramlagen kan regeringen besluta om förordningar för att begränsa smittspridning.

Hur länge gäller den tillfälliga pandemilagen?

Lagen antogs av riksdagen den 8 januari 2021 och trädde i kraft den 10 januari 2021. Sedan lagen förlängts av riksdagen den 22 september 2021 så gäller den till och med den 31 januari 2022. Regeringen har beslutat att begränsningsförordningen ska gälla till samma datum.

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 14:37:38 följande:
    Vad du berättade för mig vet jag inte men vad regeringen berättade var att ALLA RESTRIKTIONER FÖR ALLA FÖRSVANN 29/9 EFTERSOM VI DÅ ÖPPNADD UPP SVERIGE. KVAR FINNS SÄRKSILDA RÅD SOM DE OVACCINERADE UPPMANAS ATT FÖLJA.

Jag har talat om samma sak för dig gång efter gång. Tom med länkat till regeringen och fhm.

www.regeringen.se/regeringens-politik/regerin.../

Steg fyra inleddes den 29 september och innebär bland annat att:

deltagartaken för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bortdeltagartaken för privata sammankomster i till exempel hyrda lokaler tas bortde kvarvarande restriktioner som finns på serveringsställen tas bortFolkhälsomyndighetens råd om att arbeta hemifrån tas bort och en successiv återgång till arbetsplatsen kan inledas.

I linje med regeringens plan för avveckling av restriktioner har Folkhälsomyndigheten dock tidigare fört fram att vissa särskilda regleringar möjligtvis kan behövas när det gäller mycket stora allmänna sammankomster och offentliga tillställningar även fortsättningsvis (läs mer i artikeln Fler restriktioner tas bort från och med den 29 september).

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds.../
    Precis steg 4 innebar att verksamheter inte har något ansvar för deltagar-tak och olika regler på avstånd mellan bord, sällskap osv osv. längre.

Men FHM införde också råd för ovaccinerade som började gälla samma dag.

Dessa råd är inte att ses om några tips. De ska ses som en konkretisering och smittskyddslagen som gäller för individer.

Råd är kraftfullare än rekommendationer.
    Restriktioner är inte en juridisk term, utan ett samlingsnamn för råd och rekommendationer.

Börjar det sjunka in? Eller är det fortfarande oförståligt för dig?

Lyssnade du på vad FHM:s generaldirektör sa på nyheterna. Jag citerade det ju tom.
    Jag förstår inte hur detta kan vara svårt att förstå.
    För den över 18 år som ej har medicinska skäl att inte vaccinera sig, men ändå väljer att inte göra det vilar ett tungt personligt ansvar. I botten ligger smittskyddslagen.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:00:38 följande:
    Det är fortfarande råd som är upp till var och en att följa. Man uppmanar ovaccineradd att följa dessa råden.

Nej, råd är inte kraftigare än rekommendationer. De är lika "kraftiga".

Ta några djupa andetag och läs sakta igenom det jag skrev, för du förstår uppenbarligen inte vad råd från hälsovårdsmyndigheten innebär.

För den 29/9 fanns råd som gällde alla. Efter 29/9 finns jag citerar från FHM:

Allmänna råd för ovaccinerade

Vuxna som ännu inte vaccinerat sig mot covid‑19 bör enligt de allmänna råd som nu träder i kraft ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även för personer som bara har tagit första dosen. Ovaccinerade behöver också hålla avstånd till andra människor genom att undvika trängsel och platser där många människor samlas.

Nationella allmänna råd för att minska spridningen av covid-19

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:05:45 följande:
    Eftersom det inte är ert krav art vara vaccinerade mot covid-19 för att få jobba inom vården så kommer det aldrig bli omplacering eller att man avskedaf ovaccineradd. Vad är Ingamaj önskar.

Man äventyrar inte patientsäkerheten vara för att man inte är covid-19 vaccinerad. Precis som man inte äventyrar patientsäkerheten bara för att man väljer att avstå från influensa-vaccin.

Du skriver så mycket tokigt. Det sker redan omplacering av ovaccinerade i Arjeplogs kommun

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ovaccinerad-personal-omplaceras-i-arjeplog

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:09:44 följande:
    Råden ändras inte för att jag läser det du skrivit 100 gånger. Fhm uppmanar ovaccinerade att följa Råden. Om man väljer att inte göra det är det deras val.
    Det är ju här du inte förstår. Nej, det är inte något tips man kan välja att följa eller inte.

Man kan tycka det är tandlöst, då det inte kommer vara några kontroller, men lik förbaskat förväntas FHM:s råd att följas.

FHM har genom hela pandemin haft råd och rekommendationer (samlingsnamn för det är restriktioner) genom hela pandemin.

Råd är att se som mer kraftfulla och rekommendationer som vagare.

Nu har FHM allmänna råd för ovaccinerade. Det är inte att se som några tips man kan välja att följa eller inte utan den som är ovaccinerad förväntas helt enkelt följa FHM:s råd. I botten ligger smittskyddslagen.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:14:11 följande:
    Det är deras egna regler för just den arbetsplatsen. Inget fel med det.

Och vill man uppge till sin chef att man är vaccinerad eller icke-vaccinerad så är det helt ok. Arbetsgivaren kan dock inte kräva att få veta.

Personligen tycker jag att det var ett bra åtgärd och det verkar fungera just i den kommunen.

Men det är fortfarande inget formellt krav att man måste vara vaccinerad inom vården.
    Du skrev att det kommer aldrig hända, när det redan händer i minst en kommun i Sverige.

Du kan visst aldrig erkänna att du har fel även när det är totalt uppenbart.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?