EpicF skrev 2021-10-03 14:37:38 följande:
Vad du berättade för mig vet jag inte men vad regeringen berättade var att ALLA RESTRIKTIONER FÖR ALLA FÖRSVANN 29/9 EFTERSOM VI DÅ ÖPPNADD UPP SVERIGE. KVAR FINNS SÄRKSILDA RÅD SOM DE OVACCINERADE UPPMANAS ATT FÖLJA.
Jag har talat om samma sak för dig gång efter gång. Tom med länkat till regeringen och fhm.
www.regeringen.se/regeringens-politik/regerin.../
Steg fyra inleddes den 29 september och innebär bland annat att:
deltagartaken för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bortdeltagartaken för privata sammankomster i till exempel hyrda lokaler tas bortde kvarvarande restriktioner som finns på serveringsställen tas bortFolkhälsomyndighetens råd om att arbeta hemifrån tas bort och en successiv återgång till arbetsplatsen kan inledas.
I linje med regeringens plan för avveckling av restriktioner har Folkhälsomyndigheten dock tidigare fört fram att vissa särskilda regleringar möjligtvis kan behövas när det gäller mycket stora allmänna sammankomster och offentliga tillställningar även fortsättningsvis (läs mer i artikeln Fler restriktioner tas bort från och med den 29 september).
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds.../
Precis steg 4 innebar att verksamheter inte har något ansvar för deltagar-tak och olika regler på avstånd mellan bord, sällskap osv osv. längre.
Men FHM införde också råd för ovaccinerade som började gälla samma dag.
Dessa råd är inte att ses om några tips. De ska ses som en konkretisering och smittskyddslagen som gäller för individer.
Råd är kraftfullare än rekommendationer.
Restriktioner är inte en juridisk term, utan ett samlingsnamn för råd och rekommendationer.
Börjar det sjunka in? Eller är det fortfarande oförståligt för dig?
Lyssnade du på vad FHM:s generaldirektör sa på nyheterna. Jag citerade det ju tom.
Jag förstår inte hur detta kan vara svårt att förstå.
För den över 18 år som ej har medicinska skäl att inte vaccinera sig, men ändå väljer att inte göra det vilar ett tungt personligt ansvar. I botten ligger smittskyddslagen.