Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Ess skrev 2021-09-17 11:22:16 följande:
    Det finns ingen logik ens när det. Men när han stressar upp sig gör han det med besked, så jag valde gå emot mig själv.

Tråkigt att du gjorde det bara för din pappa och att du själv inte alls ville vaccinera dig.

Jag förstår det fortfarande inte, speciellt som du inte har någon i din närhet som är rädd  eller orolig för egen del.

Men jag behöver inte förstå.
    Var mest nyfiken på vad som fått dig att ändra dig då jag uppfattar dig som en av de som allra starkast sagt att du inte kommer vaccinera dig.

• Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-17 18:43:04 följande:
    Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 12-13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.

Finns det ingen statistik att gräva fram?

20 miljoner 12-15 åringar som har vaccinerats. Några få får hjärtmuskelinflammation, men den uppträder väl inte flera månader efter vaccinationen eller?

Kanske en 12-13 årig pojke som vaccineras kan vila någon vecka eller 2 efter vaccinationen?

Borde som sagt finnas statistik på hur fort efter vaccinationen inflammationen uppkommer.

• Anonym (Moa)
    ds3 skrev 2021-09-17 21:34:46 följande:
    Ni som är immuna mot vinterkräksjukan och vaccinerat er mot covid har ni fått starka biverkningar?
    Har 3 st i min närheten som aldrig får vinterkräksjukan och alla 3 fick rätt starka biverkningar, typ hemmaliggande i några dagar. Dessa 3 är dom enda i min närhet som fått starka biverkningar.

Obs detta är ingen fakta eller påstående utan en fråga av nyfiket, kan mycket väl vara en ren tillfällighet.
    Jag tillhör skaran som inte får vinterkräksjukan.

När min man ligger och spyr i 2 dagar känner jag på sin höjd ett svagt illamående i en halv dag.

Jag fick Pfizer och kände ingenting speciellt, varken av dos 1 eller dos 2.
    Inget annat än ömhet på armen där dosen togs och endast första natten efter dos.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-17 18:43:04 följande:
    Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 12-13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.

covidcalltohumanity.org/wp-content/uploads/2021/06/Science_Israel-reports-link-between-rare-cases-of-heart-inflammation-and-COVID-19-vaccination-in-young-men.pdf

Diekema says the medical community is now on alert for youngsters with chest pain and other symptoms soon after vaccination—allowing them to be quickly identified, treated, and reported to health departments.

“From a parent’s perspective, this really comes down to risk perception, assessment of the data,” says Diekema, who has studied risk-benefit trade-offs. Even if a link between myocarditis and the vaccine holds up, the condition is usually mild, requiring treatment only with anti-inflammatory drugs, whereas COVID-19 infection can also cause serious disease and long-term side effects, even in young people.

Mevorach tells Science he and his colleagues identified 110 myocarditis cases among 5 million people in Israel who had received two doses of the Pfizer-BioNTech vaccine in the month before their diagnosis. That translates to about one in 50,000 vaccine recipients, a number that isn’t concerning given the background rate of myocarditis in the general population, where it is typically triggered by viral or bacterial infections, including COVID-19. 

En hjärtmuskelinflammation kan väl bli farlig när man tränar hårt samtidigt som man har den.

Det är ju något man kan styra över. Man vet när man tar dosen och man kan då vila några dagar efter dos, eventuellt träna lättare pass. Om man drabbas uppstår det ju också tidigt efter dos. 

• Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-16 18:20:46 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press.../

Folkhälsomyndighetens beslut vilar på bedömningen att fördelarna med vaccination för barnens del är större än nackdelarna.

? Detta är en komplex fråga där vår bedömning utgår ifrån barnperspektivet. Sammantaget bedömer vi att vinsten för barnens del överväger, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Barn löper betydligt mindre risk än vuxna att drabbas av svår covid-19-sjukdom, men risken är inte obefintlig. Både i Sverige och i andra länder har barn drabbats av svår sjukdom som krävt vård på sjukhus. Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

Vaccinerna är effektiva och säkra, med biverkningar som är lindriga och övergående i de allra flesta fall. Hittills har nästan 20 miljoner barn i världen över 12 år fått något av de mRNA-vacciner som i dag är godkända från 12 års ålder. För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen.

Jag tror FHM när de säger att det inte var ett lätt beslut och att det var väl övervägt beslut utifrån barnets perspektiv, med dagens tillgängliga data som bas.

Vad jag förstår görs nu studier på barn under 12 år med en lägre dos vaccin.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 23:30:59 följande:
    69 på en miljon (12-17 åringa pojkar, bara 10 for flickor). Men den nya studien ovan säger många fler.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Både i Sverige och i andra länder har barn drabbats av svår sjukdom som krävt vård på sjukhus. Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C."

Hur många barn under 18 har varit sjuka i Covid i Sverige? Säkert svårt att säga, men max är ju såklart alla barn under 18.

MIS-C
    www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Att ställas mot
    Hjärtmuskelinflammation:
    www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Hjärtmuskelinflammation går oftast över utan behandling. Du får smärtlindrande läkemedel om du har ont.

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras."

Varför skrämmer hjärtmuskelinflammation så mycket mer än MIS-C?

• Anonym (Moa)

CDC's rapport om hur skyddet av olika vaccin går ned över tid.

Comparative Effectiveness of Moderna, Pfizer-BioNTech, and Janssen (Johnson & Johnson) Vaccines in Preventing COVID-19 Hospitalizations Among Adults Without Immunocompromising Conditions — United States, March–August 2021

Table2

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7038e1.htm?s_cid=mm7038e1_w#T2_down

F
    HM gick ut med 1/9 att personer med nedsatt immunförsvar nu erbjuds en 3:e dos.

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/personer-med-nedsatt-immunforsvar-erbjuds-extra-dos-covid-vaccin

FDA har i dagarna (2021+9+17) kommit ut med en rapport i ämnet dos 3:
    Finns alltså en viss ökad risk med en dos 3.

www.fda.gov/media/152161/download

"Evidence gathered in studies conducted both in Israel and in the United States by Kaiser Permanente Southern California and the CDC indicate that the observed decrease of vaccine effectiveness against COVID-19 infections is primarily due to waning of vaccine immune responses over time rather than a result of the Delta variant escaping vaccine protection.
    ...
    Review of AEs, SAEs, and events of clinical interest suggested no short-term safety concerns after Dose 3 administration. One exception was the increase in frequency of lymphadenopathy after Dose 3 (5.2%) in adults compared with the first two doses: (0.4%) in individuals ≥16 years of age and 0.8% in adolescents. Lymphadenopathy has been observed after vaccination and is thought to be related to the development of the immune response to the vaccine.
    ...
    The potential risks and benefits as assessed by the safety profile and by the efficacy and immunogenicity of BNT162b2 demonstrated in the pivotal clinical study are balanced in favor of the potential benefits of adding a booster dose (third dose) to the vaccination schedule.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Jessie) skrev 2021-09-19 09:51:22 följande:
    En av mina allra mest aggressiva antivaxx-kompisar på Facebook har nu blivit svårt sjuk i Covid-19.

Hon har fyllt mitt flöde månad efter månad med fanatiska inlägg om faran med vaccination, att covid-19 är en bluff, det är bara en snuva och de som blir sjuka får skylla sig själva för det beror på deras dåliga matvanor och fetma.

Och nu har hon själv fått covid-19, är jättesjuk och frågar efter kolloidalt silver och ber vänner handla mat åt henne för hon kan inte resa sig upp. Ha. Om hon inte haft barn skulle jag nästan önska att hon hamnar på IVA men jag vill inte önska hennes barn att bli föräldralösa. Men oh the irony.
    Oerhört tråkigt

Finns en risk att vi kommer få se mer av detta när samhället öppnar upp den 29/9.

Jag har jobbat hemifrån sedan mars 2020. Företaget jag jobbar på säger fortfarande jobba hemma till 1/1 2022. Men den 29/9 kommer mitt team på jobbet börja med AW och annat. Vi saknar verkligen att träffas F2F.
  • Anonym (Moa)
    Ess skrev 2021-09-19 10:03:23 följande:
    Vad är det för underligt med det?
    Du ser inget konstigt i att fråga efter kolloidalt silver?
  • Anonym (Moa)
    Ess skrev 2021-09-19 10:03:23 följande:
    Vad är det för underligt med det?
    Sängliggande så att man inte kan handla kan man bli av vilken influensa som helst.

Du ser inget konstigt i att fråga efter kolloidalt silver?

Dessutom inget konstigt med påståenden om att vaccinet är farligt samt att Covid-19 är en bluff?

Det kanske är i linje med din "tro" (om man ser bakåt på dina inlägg i denna tråd)?

Vi vet heller inget om i vilken fas av Covid denna facebook-vän är i, kanske frisk imorgon, kanske blir ännu sjukare om någon dag.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?