Ess skrev 2021-08-14 18:10:54 följande:
Hur tror du att Hitlervens kom fram till att börja med, jo genom att utnyttja splittring och grupptryck.
Du tror väl ändå inte att alla Tyskar hatade judar och oliktänkande?
Ni är så förbannat blinda att ni inte vill se att den här vaccinskiten delar upp i sk A och B lag, i alla fall om det får fortgå.
Precis som det är vi ovaccinerades fel ( enligt er) att covid fortsätter spridas, så var det judarna som satt på pengarna när medeltysken var arbetslös enligt Hitler.
Det är olika saker det gäller, men tillvägagångssättet är det samma, bilda opinion mot det eller detta, få majoriteten med dig och sen införa vaccinpass för att gå på allmänna ställen. Vad kommer sen, stjärnor påsydda på kläderna?
Jag skulle vilja säga att det är du som inte vet något om Hitler, mer än koncentrationslägerna och avlivningen av icke arier och oliktänkande. Ni är så in i helvetes kåta på att fördöma, så ni glömmer att se hur det överhuvudtaget kunde gå så långt som det gjorde.
Börja inte på en sån pinsam låg nivå! Jag vet från min egen släkt, och från minst ett hundratal böcker om ämnet, hur det var då, varför folk följde Hitler. Man kan visserligen diskutera om grupptryck spelade en roll SENARE. I början gjorde det inte det i alla fall. Då var det helt enkelt så att Hitler lovade lösningar för de många problemen som fanns i samhället då. Och han höll sina löften också - åtminstone såg det ut så. De fick faktiskt flest röster i ett demokratiskt val, precis som valen är idag. Dvs. ingen vet vad du har röstat på, så nej, ingen grupptryck där.
Men framför allt är det så himla fel att dra till med Hitler-jämförelse när vi lever i ett av dem mest demokratiska länderna i världen och ingen tvingar någon ens till vaccination. Det som irriterar mig personligen är att det är sannolikt att fler människor kommer att dö pga såna idioter som får för sig att det skulle vara något farligt med vaccin.