AndreaBD skrev 2021-08-17 12:50:19 följande:
Om de inte har en förvaltare så får de bestämma själva. Om någon kör över dem så borde dessa personer stå till svars för det. Men det är - igen - en av dessa påhittade, flummiga berättelser. Inget konkret fall där man kan peka på att någon har gjort fel.
Om de däremot har fått information, har bestämt sig att vaccineras, men kommer just då inte ihåg vad det handlade om - nja, om personen inte är väldigt dement, så bör man ta sig tiden att påminna personen vad det handlar om.
Och just du försöker säga vad som är rätt och fel! Varför då inte kolla noga vem som har gjort fel i såna situationer och anmäla??? Det skulle jag göra om jag såg något sånt.
Det är meningslöst att anmäla, det är bättre att ta tag i personen som gjorde fel och hålla koll på dem i fortsättningen. Det är svårt att anmäla något som rör sig i gråzonen, för det är inte rätt men heller inget gravt fel.
När de fyllde min mormor med morfin så satte vi stopp för det, så fort vi upptäckte att de bara körde vidare på rutin. Hon behövde det direkt efter operationen, men sedan bara körde de på.
Likadant med hennes Omeprazol, hon har alltid tagit det vid behov, men personalen på boendet gav henne det på rutin varje dag så hon fick biverkningar istället. Det fick vi med styra upp.
Sen är det så att bara för en läkare skriver ut, så behöver det inte va rätt. Min svärfar hade flera mediciner som han behövde, tyvärr gav de biverkningar, så då skrevs det ut medicin mot biverkningen som gav en ny biverkning, och fler mediciner.
Min svägerska är läkare, så när svärfar mådde riktigt dåligt gick hon igenom vad han egentligen fick för något, då han var uppe i närmre 20 piller per dag. Hon rensade ut och gick igenom doserna, sedan började han må lite bättre.
Den gamle bara tar vad hen blir tillsagd att ta och vågar oftast inte opponera sig, både för att personen som går in och ger upplevs som en auktoritet, men även för att de står i en beroendeställning till personalen som ger medicinerna och vågar helt enkelt inte bråka med dem.
Jag upplever min mormor som lite rädd för personalen, hon brukar säga att det är bäst att göra som de säger för annars blir de sura. Vissa av fruntimren kan kanske va lite rabbiga, men inte värre än man kan tugga tillbaks.