• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2021-06-17 11:14:05 följande:
    Ja, och jag tänker inte "bara" 15000, utan 3,8 miljoner i hela världen som har dött i covid.

Helt sant, och gör det bara än mer övertydligt att den medicinska nyttan överstiger biverkningarna av vaccinet.
    Detta är väldigt märkligt faktiskt, och varför ska det spridas desinformation?
    För påvisa annat sker inte.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-06-17 10:58:52 följande:

Ja,folk har dött efter vaccinet. Ingen har motsatt sig det.

Men hur vet du att de har dött av just vaccinet och inte av andra underliggande sjukdomar?

Och hur många är de som har dött i jämförelse med de som klarat sig utan biverkningar?

Ingen vet on det dött just av vaccinet eller om det finns andra orsaker.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-06-17 11:38:26 följande:

?????

Det har dött 3,8 miljoner människor i covid. I nuläget, med nuvarande kunskaps läge finns det INGEN som helst anledning att förvänta sig att ännu fler skulle dö av vaccinet. Det KAN inte ens hända, för att man ju skulle stoppa vaccinationer om fler än några enskilda skulle dö. 

Det är fortfarande upp till var och en och bestämma om man vill ha vaccinet eller inte. Det är helt frivilligt. Och det är helt frivilligt att låta bli och zå potentiellt utsätta sig För att bli allvarligt sjuk av corona.

Jodå, det kan hända att folk där efter vaccinet. Om det är pga vaccinet i sig eller andra orsaker går förmodligen då inte att komma fram till.
  • hawthorne
    EpicF skrev 2021-06-17 11:54:40 följande:
    Det är fortfarande upp till var och en och bestämma om man vill ha vaccinet eller inte. Det är helt frivilligt. Och det är helt frivilligt att låta bli och zå potentiellt utsätta sig För att bli allvarligt sjuk av corona.

Jodå, det kan hända att folk där efter vaccinet. Om det är pga vaccinet i sig eller andra orsaker går förmodligen då inte att komma fram till.
    Du är en antivaxer eftersom du argumenterar med desinformation och lögner.
    Du har rät i att vacinet är frivilligt men sen slutar du tänka och börjar propagera.

Det är inte alls ett val man har om man utsätter sig för potentiell smita. Man måste åka till sjukhus om man blir allvarligt sjuk. Man måste handla, måste åka kollektivt. Och så vidare.

'Så sluta lägga ansvaret på den som riskerar att bli sjuk. Ansvaret för att människor blir sjuka och dör i covid ligger hos antivaxers. Sådana som du. Jag hopas at den kostymen kliar och skaver något oerhört för vem vill bära ansvaret? Men sanningen ÄR att den ligger hos antivaxers.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-06-17 11:35:30 följande:

Det framgår förstås inte nu vad du egentligen menar, men....

Nej, jag överskattar min förmåga
  • molly50
    klyban skrev 2021-06-17 11:40:38 följande:

molly50 skrev 2021-06-17 10:48:49 följande:
    Ok. Själv är jag allergisk mot insektsstick. Så när jag får ett bett så kan jag svälla upp och få utslag så det kan se mycket värre ut än det är.
    Men jag klarar mig ganska bra ändå tack vare mina allergimediciner.

Ja,är man inte osäker på vaccinet innan så kan man ju lätt bli det när folk sprider desinformation och rykten om vaccinet utan att ha tagit reda på vad som verkligen gäller.

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg om antibiotikadiskussionen.
    Det såg jag efteråt.
    Men jag förklarade mig senare när jag fick frågan varför jag svarade.

Har inga allergier veterligen, år uruselt och känns som jag ska spy vilken sekund som helst, och hållit på i 3 dagar nu i någon nivå, går i cykler.
    Har inte en susning om vad som har varit på mig, kan vara fästning, kan vara annat.

Bry dig inte om att det blev ett syftningsfel, du har ju redan rättat till det och ska inte behöva ges en gång till, för då berättar mottagaren att det du säger bryr den inte sig om ens.
    Men jag ska fråga vid vaccinationen en gång till, så kanske jag även kan lura dit vaccinationssamordnaren också och ställa lite frågor och återge här.

Väldigt intressant om det blir en tredje och fjärde dos också och under de närmast åren som regeringen har gett FHM i uppdrag att ti9tta p å och bedöma hur det kanske kan se ut.
    Undra när den första rapporten kommer, och om det är 3månader efter 9 Juni, eller om man har satt andra datum för uppdateringen och kanske hela 3 månader.

Men du kanske skulle kolla upp om du har allergier,om du inte redan har gjort det.
    Eller testa dig för borrelia.

Nej,jag bryr mig inte om det och tänker inte försöka förklara mig mer heller.

Ja,det ska bli intressant att se.
  • EpicF
    hawthorne skrev 2021-06-17 12:03:31 följande:

Du har rät i att vacinet är frivilligt men sen slutar du tänka och börjar propagera.

Det är inte alls ett val man har om man utsätter sig för potentiell smita. Man måste åka till sjukhus om man blir allvarligt sjuk. Man måste handla, måste åka kollektivt. Och så vidare.

'Så sluta lägga ansvaret på den som riskerar att bli sjuk. Ansvaret för att människor blir sjuka och dör i covid ligger hos antivaxers. Sådana som du. Jag hopas at den kostymen kliar och skaver något oerhört för vem vill bära ansvaret? Men sanningen ÄR att den ligger hos antivaxers.

Antivaxxare? Nej, inte det minsta.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-06-17 11:52:05 följande:
    Nej,det kan såklart ingen veta helt säkert.
    Men därför tycker jag det är onödigt att gå ut med att folk har dött efter vaccinet.
    Det kan lätt misstolkas av antivaccers.
    Dessutom vet man ju att risken för komplikationer av viruset är betydligt större än risken för allvarliga biverkningar av vaccinet.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-06-17 11:52:05 följande:

Jaha, den medicinska nyttan överstiger ändå, och med så god marginal då man vettat prevalensen är så låg såpass länge.
    Som du vet har vi runt 2 miljarder doser administrerade, och det ger ett bra urval för det nämnda.

Vet inte varför du berättar att du inte förstår detta, är du en antivaccer med denna desinfomatri0on.
    Och där du upprepar du samma fel?

EpicF skrev 2021-06-17 11:54:40 följande:

Vad någon bestämmer ändrar inget på det nämnda, och det vet du med.

3,8 miljoner har dött av COVID-19 officiellt, är troligen det dubbla i verkligheten och med tanke på att länders överdödligheten sammanfaller ej med deras officiella statistisk för COVID-19 typ Ryssland.

Varför denna substanslöshet och avsaknad av saklighet?

hawthorne skrev 2021-06-17 12:03:31 följande:

Användare säger sig inte vara det, men desinformationen säger nått annat som du just påpekade.
    En sak att skriva fel, en annan att upprepa fel om och om igen, och sen låtsas.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2021-06-17 12:22:44 följande:
    Men du kanske skulle kolla upp om du har allergier,om du inte redan har gjort det.
    Eller testa dig för borrelia.

Nej,jag bryr mig inte om det och tänker inte försöka förklara mig mer heller.

Ja,det ska bli intressant att se.

De valde inte testa för borrelia, och även om man tar ett borrelia test, så är det inte säkert att det är just den jag har, då vi senast jag kolla endast testa 4st av +30st olika borrelier.

Jag har testat för allergier när jag hade angieödem, inget gav reaktion mer än histaminristet.
    Men det kan ju i och för sig ha ändrat sig sedan dess, det är trots allt några år sedan 4-5 kanske.

Jag har lärt mig att det bara handlar om att missförstå och sprida desinformation, samtidigt som personen säger sig vara utbildad.
    Det är något som inte stämmer där, och vi komemr aldrig få reda på varför det är så.

EpicF skrev 2021-06-17 12:25:17 följande:
    Antivaxxare? Nej, inte det minsta.

Det framgår fortfarande inget av dig...., inte heller ett intresse att möta AndreaBD med ett svar.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?