Inlägg från: Gaucho10 |Visa alla inlägg
  • Gaucho10

Provanställning och gravid

Hej!

Har precis fått veta att min sambo är gravid och så ska hon börja ett nytt jobb i slutet juli. En fast tjänst på privat förskola med provanställning på 6 månader. Hon kommer vara i ca 18:de veckan när jobbet startar. Hon har redan skrivit på kontraktet och vi fick reda på graviditeten efter påskrivningen.

Frågan är om dom kan ?sparka? henne under provanställningen pga graviditeten? Hon kommer högst sannolikt endast jobba ett par veckor.

En till fråga är om hon tar ut graviditetspenning pga risk för Corona på arbetsplatsen. Vilket betyder att hon då inte kommer hinna börja på nya jobbet Kan dom avsluta kontraktet eller hur funkar det?

Beklagar om det blev rörigt! Hoppas ni svara ??

• Svar på tråden Provanställning och gravid
  • Gaucho10
    Anonym (Emelie) skrev 2021-05-07 19:58:01 följande:

Enligt lag så får man inte avsluta provanställning pga graviditet, men det kan arbetsgivaren komma runt genom att skylla på något annat.

Vad menar du med att hon bara ska jobba två veckor?

Tänker på gravidpenning. Risk för fara för fostret pga Corona.
  • Gaucho10
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:05:59 följande:

Om hon har en anställning som hon kommer sluta på nu och inte sagt upp sig ännu så kan det vara värt att kolla om hon kan vara tjänstledig för att pröva annat arbete. Så har hon åtminstone tryggheten i att hon har sin gamla tjänst kvar

Hon har sagt upp sig och kan inte gå tillbaka till gamla jobbet pga andra omständigheter.
  • Gaucho10
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:04:40 följande:

Precis som tidigare skriver så kan de inte avsluta provanställning pga graviditet. Men vid en provanställning behöver man heller inte ange skäl för att den avslutas. Så det är absolut lätt att komma runt.

Jag har dock oerhört svårt att se att en förskola skulle bete sig på det viset.

Kan ju dock vara smart att hon sparar all mail konversation och spelar in ljud vid möten med chefen ifall det skulle komma sådana antydningar som då kan användas som bevis.

Kan också vara smart att bli medlem i facket om hon inte är det.

Jag skulle säga att risken är obefintlig att de kommer avsluta hennes provanställning.

Gällande gravpenning så är det arbetsgivaren som avgör detta.

Så fort de får veta att en arbetstagare är gravid så skall en arbetsmiljöutredning göras. Där bedöms för tillfället nu också risken för att smittas med Corona.

Det är helt upp till arbetsgivaren att göra denna bedömning och i nuläget blir personal ibland avstängda vid arbete på förskola, medan andra arbetsgivare anser att det räcker som skydd att den gravide har visir.

Inget säger heller att gravida kommer anses vara riskgrupp, beroende på smittspridningen i samhället, när detta blir aktuellt för din partner. Men troligt är att det kommer vara samma som gäller nu naturligtvis

Tack för svar!

Har kontaktat facket och de skal ringa upp igen. Ska man ligga lågt eller kontakta och förklara situationen för nya jobbet?
  • Gaucho10
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:22:01 följande:

Okej. Ja alltså jag skulle bli ytterst förvånad om en förskola skulle välja att avsluta en provanställning för att någon är gravid (vilket de som sagt lagligen inte får men är lätt att komma runt)

Ja det kan man tycka. Jag vill ju helst att hon inte ska börja där men istället försöka få gravidpenning redan innan jobbet börjar för att jag är orolig för fostret. Vad inte vad som är ?bäst?, jobba en liten period för att sen gå på gravidpenning eller meddela innan så dom kan förbereda och hitta ersättare så hon inte behöver börja alls.
  • Gaucho10
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 20:28:19 följande:

Varför skulle de ens behålla henne då?

Väl mest för att kontrakt är påskrivet. Klart dom hellre tar någon annan. Men frågan är om dom får/kan sparka enligt lagen
  • Gaucho10
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:36:57 följande:

Jag skulle absolut inte börja diskutera med arbetsgivaren gällande provanställningen. De kommer troligen inte ens tänka tanken att avsluta anställningen pga graviditeten.

Och de hade heller inte haft rätt att låta bli att anställa henne från början pga en graviditet.

Det är absolut bra att ha bollat med facket ändå, det viktiga är att hon faktiskt är medlem.

Jag skulle absolut berätta om graviditeten inna första dagen om jag var din partner. Men jag hade väntat till dess att jag inte var orolig för missfall. Kanske vill ni t.o.m. vänta till efter rul? Och då kan det ju vara så att hon hunnit arbeta ett par dagar.

Det ligger som sagt helt i arbetsgivarens händer att avgöra om risken för att bli smittad är för stor för att en gravid skall få arbeta. Det kan du inte göra mycket åt annat än att ta det med facket och skyddsombud ifall ni skulle hamna där. Men som det är nu är riktlinjens så otydliga att det är helt godtyckligt vilka gravida som blir avstänga/omplacerade och inte.

Hon har en betald semester sista månaden under uppsägningen hos gamla jobbet. Så det borde gå och få dom att skriva på gravidpenningen (hon är omtyckt på gamla jobbet och byter pga flytt). Men en tanke är att avvakta som du säger och kanske arbete ett par dagar
  • Gaucho10
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:38:59 följande:

Hon kommer inte kunna få gravpenning före vecka 18 för covid. Det kommer fk inte godkänna. Man räknas som riskgrupp from vecka 22 och kan därför bli avstängd från vecka 20 (inkubationstid).

Det vore ju absolut smidigare om hon inte börjar alls. Kanske kan hon lägga semester så att går ihop?

Ringde fk och de sa att allt är upp till arbetsgivaren. Så det ska vara möjligt. Gamla jobbet skulle gå med på och skriva
Svar på tråden Provanställning och gravid