Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Hur fan ska jag klara av att göra abort?!

Hej jag vänder mig hit i desperation. Har även tänkt kolla i morgon om jag kan prata med någon professionell inför min aborttid om en vecka.

Jag kan inte tänka klart. Jag är alltså gravid, tidigt än så länge och jag är det med en man som jag träffat sedan ett år tillbaka. Vi bor i olika städer med 1 h restid. Vi har även två barn var från tidigare förhållanden. Hans är 10 och 6 år och mina är 7 och 2 år. Min yngsta har reumatism och behöver lite extra från mig. Jag och mannen har varit slarviga med preventivmedel. Jag fick ta ut min spiral eftersom den gjorde ont och efter det använde vi metoden att han skulle dra ut den i tid. Jag har sagt att blir jag gravid så gör jag abort. Nu har jag blivit gravid och han säger "du måste göra abort, det funkar inte". Han säger att jag måste vakna och förstå att det är otänkbart med ett barn. Jag känner en växande anknytning till det lilla växande inuti mig och jag förstår inte hur jag ska kunna genomföra en abort. Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Hur fan ska jag klara av att göra abort?!
  • Anonym (Ledsen)

Ja men det är så många motstridiga känslor här. Jag har ju sagt att jag gör får göra abort om jag blir gravid. Det är väldigt konstigt av mig att säga så, kan jag ju tycka såhär i efterhand. Men så här jag sagt. Och sedan är det så att jag ju har två barn redan, en som bara är 2 år dessutom. Och han har två barn. Det är väl oerhört egoistiskt att sätta ett barn till världen där den ena föräldern inte vill och den andra (jag då) vill men samtidigt har mycket med mina tidigare barn. Det är så eländiga förhållanden. Men jag känner att jag kommer inte kunna gå vidare efter en abort. Jag kommer gå sönder. Så känns det nu.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Har du) skrev 2021-05-03 23:01:20 följande:

Har du förklarat för honom det du förklarar för oss här? Tänkte om det är så att han bara inte förstår hur jobbigt det skulle vara för dig.

Ja jag har sagt något i den stilen och han svarar något i stil med att jag kommer gå vidare tillslut, man går alltid vidare tillslut.

Ja,
  • Anonym (Ledsen)
    Liberté skrev 2021-05-03 23:11:14 följande:

Din kropp ditt val och knappast hans.

Men samtidigt får du inse att din man troligtvis inte kommer lita på dig efteråt eller vilja leva med dig längre då vad du säger inte har någon betydelse.

Ja det är ju det. Jag vill vara älskad av honom. Vi har verkligen haft det fint ihop. Han kommer säkert ta ansvar när det väl är ett barn. Men han kommer inte vara ett bra stöd under graviditeten, jag kommer få klara av det själv. Han kommer inte älska mig efter en sån här grej, han kommer aldrig kunna lita på mig igen. Jag kommer förlora hans kärlek. Men samtidigt kommer jag må så dåligt efter aborten, jag kommer vara så arg att han tvingade mig (så kommer jag känna). Vårat förhållande är väl kört hur jag än gör. Men kanske bättre att hålla ett barn utanför den här soppan.
  • Anonym (Ledsen)

Så dysfunktionellt. Jag förstår väl det. Det är en kärleksdröm jag har, att få bli mamma för tredje gången. Den drömmen är vacker, jag är en stark kvinna som skapar ett tredje barn. Jag är fortfarande ung och jag älskar mannen som befruktat mig. Jag kommer sedan vara klar. Jag vill inte avsluta min fertilitet med abort!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2021-05-03 23:38:58 följande:

Du har inga skäl alls att vara arg på honom. Han tvingar dig inte till abort. Det kan han inte. Skyll inte på honom om du gör abort.

Han berättar vad han tycker och vill, och håller fast vid det han hela tiden sagt. Han har inte ljugit om att han vill ha fler barn.

Du har ändrat dig. Du vill inte längre det du sagt till honom. Det är tillåtet. Du gör som du vill. Du väljer också om du inte längre vill vara med honom efter en abort, eller om du behåller barnet men kan förlora hans kärlek.

Jag förstår att det är en jobbig situation utan något bra val, men valet är helt och hållet ditt.

Det är det förnuftiga sättet att tänka och jag förstår att det är det enda rätta. Att jag måste välja och sedan stå för det. Det är ju så det är bara. Varför känns det ändå helt omöjligt är ju frågan.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2021-05-04 09:19:00 följande:

Ja, du får nog se det som att du väljer barnet eller mannen. Om du däremot är säker på att du inte orkar vara med mannen efter en abort så finns ju bara valet: barnet eller ingen av dem.

Det är väl att jag väljer att fokusera på mina två tidigare barn i stället om jag gör abort och känner att jag inte klarar att vara kvar i relationen. Då får jag gå igenom skiten men kanske en dag inser att jag var förståndig. När all sorg lagt sig.
Svar på tråden Hur fan ska jag klara av att göra abort?!