Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?
Om han haft dokumenterad nykterher 10 år eller så.
Efter 1.5 år.... inte en chans.
Om han haft dokumenterad nykterher 10 år eller så.
Efter 1.5 år.... inte en chans.
Jag skaffade barn med en man som är s.k. "periodare" har gått hos AA och därutöver varit nykter alkoholist under minst 7 år. Vi fick barn och vi separerade i tre år (medan vi hade barn) då vi bara umgicks när han hade bra perioder, va nykter, skötte livet som att betala räkningar och annat. Vi flyttade ihop igen, efter familjerådgivning, psykologer, och så vidare... idag hanterar jag min man, så att säga.Jag älskar honom innerligt och det har varit en resa för honom att klara av omställningen och även för mig. Ibland känner jag mig som en mamma för honom, men jag tar det på mitt ansvar och han accepterar det och jag kan ryta ifrån när det går utför, eftersom jag älskar honom innerligt. Jag kommer aldrig att bli s.k. medberoende. Vårt barn, idag i skolålder, verkar inte påverkad av det, och verkar heller inte ha några problem med folk som dricker (ej rädsla, eller obehag, eller ens veta hur berusade personer beter sig.)
Jag har klarat det här genom att aldrig blev s.k. medberoende, utan har satt hårt mot hårt när det inte har fungerat. Ändå har vi behövt hjälp utifrån i perioder.
Så, ja, ge dig inte in i någonting som du inte vet hur du ska hantera. Jag har lyckats hantera detta delvis pga att jag har arbetat med personer med beroendeproblematik, samt att jag själv har en pappa som varit frånvarande till och från på grund av beroendeproblematik.
När det gäller vårt barn, så är både jag och min man mycket medvetna kring att det här är ärftligt och min man kan reagera om vårt barn fastnar i tv-spel, såväl som socker och det här är någonting som vi ser till att vårt barn kan skapa stratergier mot (även om min man misslyckas ibland, och sover i bilen eller på hotell, med samtalskontakt som påföljd.)
Bara för att man har varit alkoholist betyder inte det att man är en hemsk människa..... det är väldigt lätt för folk att trycka ner oss för synderna vi gjort förut, min sambo litade på mig och det gick jättebra för min del, inte tagit en droppe på 2 år och har 2 fantastiska barn som jag älskar över allt annat. Visst jag saknar att dricka, men alla som älskar sina barn gör varenda liten sak för att få ha vårdnaden kvar av dem. Hur länge man varit alkoholfri minskar inte risken för återfall, jag vet de som vatit alkoholfria i 25 år som åkt dit på det igen så ditt resonemang funkar inte riktigt:)
Bara för att man har varit alkoholist betyder inte det att man är en hemsk människa..... det är väldigt lätt för folk att trycka ner oss för synderna vi gjort förut, min sambo litade på mig och det gick jättebra för min del, inte tagit en droppe på 2 år och har 2 fantastiska barn som jag älskar över allt annat. Visst jag saknar att dricka, men alla som älskar sina barn gör varenda liten sak för att få ha vårdnaden kvar av dem. Hur länge man varit alkoholfri minskar inte risken för återfall, jag vet de som vatit alkoholfria i 25 år som åkt dit på det igen så ditt resonemang funkar inte riktigt:)
Jag har så svårt att först att folk stämplar fd missbrukare som opålitliga andra klassens medborgare som man absolut inte kan vara tillsammans eller bilda familj med. Någon skrev att de i så fall skulle varit tvungna att vara nyktra i 10 år och nästan alla är överens om att 1,5 år är för lite. Herregud, 1,5 år är en bragd! Det är oerhört svårt att vara nykter/fri från missbruk i ett helt år eller längre och det är bannemig kanonbra och min erfarenhet är att kan man vara fri från sitt missbruk så länge kan man vara det för alltid. Visst hör återfall till, men ska man inte bilda familj bara för att man riskerar att personen ifråga kanske tar ett återfall om två år?
Jag har sett ?vanliga? människor bli så fulla på högtider att de spyr och inte kan ta hand om sig själva, då är det en ?olycka? medan om en fd missbrukare tar ett återfall (vilket de ofta gör i smyg så att ingen ser eller lider av det) är det katastrof? Give me a break.
TS: Är han en fin människa med bra egenskaper som du älskar? Go for it! Är själv fd missbrukare, dock inte alkohol utan oxycontin, och har idag man och två fantastiska barn. Har inte rört en opiat på 5 år snart (med undantag det jag fick på sjukhuset efter andra kejsarsnittet). Har absolut inget sug efter det.
Som alla andra droger så påverkar känslor, många börjar dricka igen för att livet känns hopplöst, men har de något att se fram emot och lever ett vanligt svenssonliv är faktiskt chansen mindre än om man är hemlös och bor på gatan. Sen är det mycket kopplat till person, och eftersom vi inte känner TS partner kan vi inte dra några slutsatser om hur han är. Själv är jag en sjukhelvetes vinnarskalle och jag ska lyckas med allt jag ger mig in på. Många gånger beror misslyckandet på att man inte vill sluta utan gör det för att man blir tvingad till det. Så det har du ju rätt i.
Det ända jag sagt är att den med ett bra liv har en större chans att lyckas fortsätta vara alkoholfri jämfört med en som bor på gatan och inte har den minsta ljusglimten i sin vardag. Har man något man älskar, och något som man kämpar för så försummar man sällan sin chans i en flaska sprit.
Nej det är inte dialektalt. ...Jag har ff rätt i det jag säger. Personen tar ett återfall. Det har inget med sjukdomsbild att göra.
Att du inte tror på mig beror på att du inte har erfarenhet av AA.
Hur vet du att AA absolut inte skulle passa dig? Så tänkte jag med tills att det blev min enda utväg och jag älskade AA från första stund. Känns som om du har en del fördomar.
Va? Jag säger absolut inte att AA fungerar för alla? Nu la du en massa ord i min mun, knasigt.
Om jag inte tar fel nu (ber om ursäkt i så fall) så jobbar du på soc. Exakt inom vilket område vet jag inte men jag Vet är att din personlighet, enorma brist på insikt, erfarenhet och empati gör att du borde jobba med något helt annat, kontorsstädare, i fritösen på donken eller liknande.
Håller med.
Sektliknande? Du har ingen aning om vad AA är för ngt hör jag.
AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.
Har du aldrig hört "It works if you work it"?
Jag skrev ju det du citerar till Casper9, eftersom han inte höll med dig om att man anses omotiverad eller i förnekelse om det inte fungerar. Läs igen och wakey-wakey Jag bekräftar ju det du skriver. Se mina övriga inlägg.