Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

Om han haft dokumenterad nykterher 10 år eller så.

Efter 1.5 år.... inte en chans.

• Drottningen1970
    Anonym (JAG) skrev 2021-05-04 02:12:39 följande:

Jag skaffade barn med en man som är s.k. "periodare" har gått hos AA och därutöver varit nykter alkoholist under minst 7 år. Vi fick barn och vi separerade i tre år (medan vi hade barn) då vi bara umgicks när han hade bra perioder, va nykter, skötte livet som att betala räkningar och annat. Vi flyttade ihop igen, efter familjerådgivning, psykologer, och så vidare... idag hanterar jag min man, så att säga.Jag älskar honom innerligt och det har varit en resa för honom att klara av omställningen och även för mig. Ibland känner jag mig som en mamma för honom, men jag tar det på mitt ansvar och han accepterar det och jag kan ryta ifrån när det går utför, eftersom jag älskar honom innerligt. Jag kommer aldrig att bli s.k. medberoende. Vårt barn, idag i skolålder, verkar inte påverkad av det, och verkar heller inte ha några problem med folk som dricker (ej rädsla, eller obehag, eller ens veta hur berusade personer beter sig.)

Jag har klarat det här genom att aldrig blev s.k. medberoende, utan har satt hårt mot hårt när det inte har fungerat.  Ändå har vi behövt hjälp utifrån i perioder.

Så, ja, ge dig inte in i någonting som du inte vet hur du ska hantera. Jag har lyckats hantera detta delvis pga att jag har arbetat med personer med beroendeproblematik, samt att jag själv har en pappa som varit frånvarande till och från på grund av beroendeproblematik.

När det gäller vårt barn, så är både jag och min man mycket medvetna kring att det här är ärftligt och min man kan reagera om vårt barn fastnar i tv-spel, såväl som socker och det här är någonting som vi ser till att vårt barn kan skapa stratergier mot (även om min man misslyckas ibland, och sover i bilen eller på hotell, med samtalskontakt som påföljd.)

Det du beskriver om er relation är urtypen av medberoende. Du tror att du tar hand om honom, och inbillar dig att barnen inte påverkas...
  • Drottningen1970
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 08:07:16 följande:

Bara för att man har varit alkoholist betyder inte det att man är en hemsk människa..... det är väldigt lätt för folk att trycka ner oss för synderna vi gjort förut, min sambo litade på mig och det gick jättebra för min del, inte tagit en droppe på 2 år och har 2 fantastiska barn som jag älskar över allt annat. Visst jag saknar att dricka, men alla som älskar sina barn gör varenda liten sak för att få ha vårdnaden kvar av dem. Hur länge man varit alkoholfri minskar inte risken för återfall, jag vet de som vatit alkoholfria i 25 år som åkt dit på det igen så ditt resonemang funkar inte riktigt:)

Var läste du att jag anser människor med beroende är hemska?

Det handlar om att medvetet bjuda in en sådan problemtik i sitt liv, till sitt barns liv. Det skulle jag aldrig välja att göra. Varför skulle jag välja att göra det? 1,5 år är i detta sammanhang extremt kort tid förövrigt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 08:07:16 följande:

Bara för att man har varit alkoholist betyder inte det att man är en hemsk människa..... det är väldigt lätt för folk att trycka ner oss för synderna vi gjort förut, min sambo litade på mig och det gick jättebra för min del, inte tagit en droppe på 2 år och har 2 fantastiska barn som jag älskar över allt annat. Visst jag saknar att dricka, men alla som älskar sina barn gör varenda liten sak för att få ha vårdnaden kvar av dem. Hur länge man varit alkoholfri minskar inte risken för återfall, jag vet de som vatit alkoholfria i 25 år som åkt dit på det igen så ditt resonemang funkar inte riktigt:)

Jag har förövrigt extremt mycket erfarenhet av beroendeproblematik. Är mer eller mindre expert på ämnet faktiskt. Du har helt rätt i att oavsett hur lång tid man varit nykter så är det ingen garanti. Garantier finns aldrig när man har en beroendeproblematik. Du har däremot fel när du menar att tidsfaktorn är irrelevant. Det är den inte. För varje år som går förbättras chanserna till varaktig nykterhet. Således betydligt större chans till bibehållen nykterhet efter 25 år än efter 2 år.

Det man vet innebär stor risk för återfall är när man är nykter för nån annans skull, för att frun inte ska lämna, eller för att man är rädd att förlora vårdnaden om sina barn. Då är man nykter med vita knogar och saknar sin drog. Man behöver hitta sin motivation innifrån, inte från yttre faktorerna för att ha störst chans till bibehållen nykterhet.

Grattis till nykterheten .
  • Drottningen1970
    Kexsmula skrev 2021-05-04 11:22:43 följande:

Jag har så svårt att först att folk stämplar fd missbrukare som opålitliga andra klassens medborgare som man absolut inte kan vara tillsammans eller bilda familj med. Någon skrev att de i så fall skulle varit tvungna att vara nyktra i 10 år och nästan alla är överens om att 1,5 år är för lite. Herregud, 1,5 år är en bragd! Det är oerhört svårt att vara nykter/fri från missbruk i ett helt år eller längre och det är bannemig kanonbra och min erfarenhet är att kan man vara fri från sitt missbruk så länge kan man vara det för alltid. Visst hör återfall till, men ska man inte bilda familj bara för att man riskerar att personen ifråga kanske tar ett återfall om två år?

Jag har sett ?vanliga? människor bli så fulla på högtider att de spyr och inte kan ta hand om sig själva, då är det en ?olycka? medan om en fd missbrukare tar ett återfall (vilket de ofta gör i smyg så att ingen ser eller lider av det) är det katastrof? Give me a break.

TS: Är han en fin människa med bra egenskaper som du älskar? Go for it! Är själv fd missbrukare, dock inte alkohol utan oxycontin, och har idag man och två fantastiska barn. Har inte rört en opiat på 5 år snart (med undantag det jag fick på sjukhuset efter andra kejsarsnittet). Har absolut inget sug efter det.

Du fattar inte att man kan hålla två tankar i huvdet samtidigt? Man kan applåderar och tycka det är skitbra att någon varit nykter i 1,5 år, eller 6 månadee, eller 2 veckor. Det innebär inte att man därmed som nån slags belöning till vederbörande måste känna sig förpliktigad att tycka det är lämpligt att bilda familj med personen. Beroendesjukdomen är svår och komplicerad och 1, 5 år är ingenting i sammanhanget. Hjärnan har knappt börjat återhämta sig efter ett missbruk efter så kort tid. Att bilda familj är allvarligt och en stor stress även om det är en positiv händelse. Och då är det bra om man står på stadigt grund. Det gör man inte efter endast 1,5 år som nykter.
  • Drottningen1970
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 14:05:54 följande:

Som alla andra droger så påverkar känslor, många börjar dricka igen för att livet känns hopplöst, men har de något att se fram emot och lever ett vanligt svenssonliv är faktiskt chansen mindre än om man är hemlös och bor på gatan. Sen är det mycket kopplat till person, och eftersom vi inte känner TS partner kan vi inte dra några slutsatser om hur han är. Själv är jag en sjukhelvetes vinnarskalle och jag ska lyckas med allt jag ger mig in på. Många gånger beror misslyckandet på att man inte vill sluta utan gör det för att man blir tvingad till det. Så det har du ju rätt i.

Nu är väl sällan så att valet antingen står mellan att skaffa barn eller vara hemlös. Att skaffa barn för att kunna hålla sig nykter låter som ett sanslöst dåligt koncept. Om det fortfarande är så skört med nykterheten ska man absolut inte skaffa barn ännu.
  • Drottningen1970
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 18:46:07 följande:

Det ända jag sagt är att den med ett bra liv har en större chans att lyckas fortsätta vara alkoholfri jämfört med en som bor på gatan och inte har den minsta ljusglimten i sin vardag. Har man något man älskar, och något som man kämpar för så försummar man sällan sin chans i en flaska sprit.

Det där är ju en oerhört naiv syn på missbruk och en grav förenkling av verkligheten. Världen kryllar av människor med allvarliga missbruk som de ej förmår bryta FAST de älskar sina barn och inget hellre vill än att kunna bli nyktra.
  • Drottningen1970
    Guldnovan skrev 2021-05-05 16:52:47 följande:

Nej det är inte dialektalt. ...Jag har ff rätt i det jag säger. Personen tar ett återfall. Det har inget med sjukdomsbild att göra.

Att du inte tror på mig beror på att du inte har erfarenhet av AA.

Fast AA är inte allenarådande. De har hjälpt många och har en given plats i beroendevården. Men de passar inte alla och deras synsätt är inte lag även om de själva gärna tror att de är den enda rätta vägen. Själv skulle jag absolut inte passa inom AA om jag drabbades av beroende. Dåremot har jag hänvisat många dit som passat där så all respekt för verksamheten. Men som sagt.. passar absolut inte alla.
  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-06 21:49:37 följande:

Hur vet du att AA absolut inte skulle passa dig? Så tänkte jag med tills att det blev min enda utväg och jag älskade AA från första stund. Känns som om du har en del fördomar.

Nej jag är väldigt väl insatt i Hur AA fungerar. Just det du visar i tråden att inställningen är att AA ör frälsningen, nåt som fungerar för alla. Att just AA filosofin är ljuset och om AA inte funkar så beror det på att man inte är motiverad är precis det som gör att det inte skulle passa min personlighetstyp.
  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-07 07:35:09 följande:

Va? Jag säger absolut inte att AA fungerar för alla? Nu la du en massa ord i min mun, knasigt.

Jag talar inte om dig som individ utan om synsättet man har generellt inom AA och filosofin inom AA.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-05-07 07:44:46 följande:

Om jag inte tar fel nu (ber om ursäkt i så fall) så jobbar du på soc. Exakt inom vilket område vet jag inte men jag Vet är att din personlighet, enorma brist på insikt, erfarenhet och empati gör att du borde jobba med något helt annat, kontorsstädare, i fritösen på donken eller liknande.

Ok

Det var alltså provocerande att jag anser att AA inte skulle passa mig om jag drabbades av en beroendeproblematik? Provocerad så till den milda grad att du går till en otrolig personlig attack mot min person och karaktär...
  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-07 08:28:58 följande:

Håller med.

Det är exakt denna extrema hållning gentemot människor som inte hyllar AA som nåt heligt. Agressiviteten man möts av om vågar göra annat än att tillbedja rörelsen, som gör att den inte passar mig. Jag kan inte inträda i det sektliknande förhållningssättet som är väldigt väldigt vanligt inom AA rörelsen. Men som sagt, AA har hjälp väldigt många människor och har sin givna plats och det är jättebra att de finns. Men de är inte för mig...
  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-07 10:26:08 följande:

Sektliknande? Du har ingen aning om vad AA är för ngt hör jag.

Det har aldrig slagit dig att bara för att man inte håller med dig så innebär det inte med automatik att man inte är insatt?
  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:

AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.

Om vi bortser från AA nu... brukar sektmedlemmar själva tycka att de är med i en sekt?

Jag anser att inställningen att AA är den enda rätta vägen, att de som ej blir nyktra med hjälp av AA är omotiverade och inte minst den aggressivitet man möts av om man INTE ställer sig bakom AAs ideologi (som vi sett tydligt i denna tråd) ÄR sektliknande. Det är min åsikt som är baserat på många års erfarenhet och kunskap om AA. Nej jag har inte själv varit med i AA i den bemärkelsen att jag behövt hjälp för egna missbruksproblem. Däremot har jag jobbat med dom i 20 år. Beviljat behandlingar, varit på oräkneligt antal informationsmöten i både öppenvården och på behandlingshem, suttit med på öppna möten etc etc etc. Jag kan AA och dess ideologi innifrån och ut.

De har gjort ett enormt värdefull arbete för att hjälpa många till nykterhet, men återigen, det jag säger är att de är inte för alla. Jag tillhör en av dom som inte skulle passa för ideologin.

De som det funkar för är ju kanon, värre har det varit för dom där metoden inte passar. Där är det mer regel än undantag att vederbörande stämplas som omotiverad och därmed skuldbeläggs. Man vill inom rörelsen tro att AA är frälsningen, den enda sanna lösningen för alla. Det är DEN delen jag anser är sektliknande.
  • Drottningen1970
    Anonym (Nykter) skrev 2021-05-08 09:04:20 följande:

Har du aldrig hört "It works if you work it"?

Jodå. Och håller inte med. Alla metoder passar inte alla även om man ?work it?

Missbrukare är individer som alla andra och ingen homogen grupp.

Olika individer, kräver olika metoder, vilket AA och 12-stegs metoden hårdnackat förnekar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Nykter) skrev 2021-05-08 09:59:42 följande:

Jag skrev ju det du citerar till Casper9, eftersom han inte höll med dig om att man anses omotiverad eller i förnekelse om det inte fungerar. Läs igen och wakey-wakey Jag bekräftar ju det du skriver. Se mina övriga inlägg.

Vaknat
Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?