Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Får man slänga pengar? Arvsfråga.

Anonym (Elda upp arv?) skrev 2021-05-03 18:15:55 följande:

Kort sammanfattning:

Jag är särkullsbarn till min pappa och den relationen har aldrig fungerat, främst för att min pappa alltid gjort stor skillnad på mig och de nya barnen. Det här med arv är ingen jag förut tänkt på eller räknat med, men en gång tog min pappa upp hur de skulle kunna fiffla med juridiken så att jag får lägre arv än mina halvsyskon. Jag sa bara att jag inte bryr mig om pengarna, men att jag undrar varför han vill göra så. Han svarade att han inte tyckte det var rättvist att hans barn från ett tidigare förhållande skulle få ta del av något han byggt upp för sin familj.

I dagsläget har jag inte längre någon kontakt med min pappa eller hans nya familj. Och nu slog mig tanken, vad tusan gör jag med arvet när det kommer? Jag ser inte varför jag ska ha pengar efter någon jag inte har kontakt med, men eftersom arvslagen ser ut som den gör så kommer jag ju att få någon del i alla fall. Efter min pappas uttalande den gången känner jag inte heller för att ge min del till hans sambo eller mina halvsyskon (som var med på det upplägget). Att ge det till en välgörenhetsorganisation känns konstigt, då min pappa är en ond människa som inte bör få cred för välgörenhet ens efter sin död. Så vad gör jag? Är det lagligt möjligt att ta ut så mycket pengar och sedan typ elda upp dem eller kommer någon att kontrollera det?

Jag förstår inte hur du tänker. Om du donerar pengarna så är det du som får cred för det, inte din pappa. Så varför elda upp pengar (du vet ju inte ens hur mkt det rör sig om, det lär ju dröja innan din pappa dör), när de istället kan göra någon nytta, eller behålla dom själv för framtiden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Em) skrev 2021-05-03 18:32:19 följande:

Se till att du får ut så mycket som möjligast istället och gör något för pengarna som du vet att han skulle ogilla! Bränner du upp pengarna så får ju han som han vill, att du inte får något bra utav pengarna. Så om han ogillar välgörenhet - skänk pengarna till något han ogillar, tycker han att folk slösar bort pengar på dyra bilar eller att resa - köp en dyr bil eller res jorden runt. Gör något som skulle retat honom om han levde.

Alltså, när TS får pengarna så är pappan redan död. Så vad TS gör eller inte gör vet inte pappan om. Så att tro att hon hämnas på något sätt är bara löjligt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Elda upp arv?) skrev 2021-05-04 07:24:16 följande:

Ett sammanfattande svar, då jag inte hinner svara alla:

Tack för olika synvinklar. Jag är inget troll och inte heller 12 år, men det är klart att ni får tro det. Som sagt har jag inte koll på hur donationer till välgörenhet fungerar, då jag aldrig haft ekonomi för det och inte de jag växte upp med heller. Den som donerade en homofobs pengar till Regnbåhsfonden var en fin idé. :) Dock är det ju som någon annan skrev att min pappa ändå inte vet vad pengarna går till. Min pappa är invabdrare, så det ultimata vore väl en främlinhsfientlig organisation, men jag tror inte jag vill stå bakom det. Kanske djurrätt eller mer till Regnbågsfonden då? Det hade han tyckt var riktkgt löjligt.

Min poäng är väl egentligen att jag inte vill ha, donera eller förvalta något som påminner mig om min pappa. Och det känns på något sätt fel att donera pengar från ett svin till mina barn som jag tycker om, även om det nog inte är en logisk känsla. Och om mina halvsyskon hade varit rimliga människor hade jag mer än gärna avstått min arvsdel till förmån för dem. I den här situationen är det dock inte ett alternativ pga saker som inte nämnts i tråden.

En sista fråga, en stor del av pengarna kommer från icke-beskattad svart verksamhet i Sverige men framförallt i hemlandet: Kan man betala tillbaka det retroaktivt på något sätt. Donera pengar till Skatteverket? :D

Hur tänker du? Varför berättar du inte för Skatteverket att han inte skattar för sina "inkomster"? Om du nu tycker han är ett svin, menar jag?

Sedan så spelar det ingen roll vad du gör med pengarna, din pappa kommer att vara död och kan inte bry sig. Men om du nu tänker i de banorna, så är det väl bättre att själv behålla pengarna än att ge honom tillfredställelsen att du avstår från dom. Det skulle han ju bara skratta åt...
Svar på tråden Får man slänga pengar? Arvsfråga.