• Anonym (Elda upp arv?)

Får man slänga pengar? Arvsfråga.

Kort sammanfattning:

Jag är särkullsbarn till min pappa och den relationen har aldrig fungerat, främst för att min pappa alltid gjort stor skillnad på mig och de nya barnen. Det här med arv är ingen jag förut tänkt på eller räknat med, men en gång tog min pappa upp hur de skulle kunna fiffla med juridiken så att jag får lägre arv än mina halvsyskon. Jag sa bara att jag inte bryr mig om pengarna, men att jag undrar varför han vill göra så. Han svarade att han inte tyckte det var rättvist att hans barn från ett tidigare förhållande skulle få ta del av något han byggt upp för sin familj.

I dagsläget har jag inte längre någon kontakt med min pappa eller hans nya familj. Och nu slog mig tanken, vad tusan gör jag med arvet när det kommer? Jag ser inte varför jag ska ha pengar efter någon jag inte har kontakt med, men eftersom arvslagen ser ut som den gör så kommer jag ju att få någon del i alla fall. Efter min pappas uttalande den gången känner jag inte heller för att ge min del till hans sambo eller mina halvsyskon (som var med på det upplägget). Att ge det till en välgörenhetsorganisation känns konstigt, då min pappa är en ond människa som inte bör få cred för välgörenhet ens efter sin död. Så vad gör jag? Är det lagligt möjligt att ta ut så mycket pengar och sedan typ elda upp dem eller kommer någon att kontrollera det?

• Svar på tråden Får man slänga pengar? Arvsfråga.
  • Anonym (.)
    Anonym (Elda upp arv?) skrev 2021-05-03 18:15:55 följande:

Kort sammanfattning:

Jag är särkullsbarn till min pappa och den relationen har aldrig fungerat, främst för att min pappa alltid gjort stor skillnad på mig och de nya barnen. Det här med arv är ingen jag förut tänkt på eller räknat med, men en gång tog min pappa upp hur de skulle kunna fiffla med juridiken så att jag får lägre arv än mina halvsyskon. Jag sa bara att jag inte bryr mig om pengarna, men att jag undrar varför han vill göra så. Han svarade att han inte tyckte det var rättvist att hans barn från ett tidigare förhållande skulle få ta del av något han byggt upp för sin familj.

I dagsläget har jag inte längre någon kontakt med min pappa eller hans nya familj. Och nu slog mig tanken, vad tusan gör jag med arvet när det kommer? Jag ser inte varför jag ska ha pengar efter någon jag inte har kontakt med, men eftersom arvslagen ser ut som den gör så kommer jag ju att få någon del i alla fall. Efter min pappas uttalande den gången känner jag inte heller för att ge min del till hans sambo eller mina halvsyskon (som var med på det upplägget). Att ge det till en välgörenhetsorganisation känns konstigt, då min pappa är en ond människa som inte bör få cred för välgörenhet ens efter sin död. Så vad gör jag? Är det lagligt möjligt att ta ut så mycket pengar och sedan typ elda upp dem eller kommer någon att kontrollera det?

Jag förstår inte hur du tänker. Om du donerar pengarna så är det du som får cred för det, inte din pappa. Så varför elda upp pengar (du vet ju inte ens hur mkt det rör sig om, det lär ju dröja innan din pappa dör), när de istället kan göra någon nytta, eller behålla dom själv för framtiden.
  • Anonym (Skänk bort!)

Kort sammanfattning:

För det första vill jag beklaga att du haft sån otur med pappa... vilket rövhål, rent ut sagt. För det andra vill jag säga att jag förstår din instinkt fullt ut - att du inte vill ha nåt med hans pengar att göra - men däremot har jag lite svårt att hänga med i ditt resonemang kring att du inte vill skänka pengarna. Om du skänker pengarna till någon välgörenhet är det ju du som skänker dem - inte din pappa. Dessutom bryr sig krigsoffer/svältoffer/cancerforskningen... vad du nu än skulle skänka pengarna till inte om varifrån pengarna kommer - de gör lika gott oavsett. Dessutom: vore det inte den bästa känga du kunde ge aset till farsa att hans pengar faktiskt går till nåt bra?? Vilken skön ironi, liksom :)
  • Jonnynilsson

Kort sammanfattning:

Idag är det svårt att ta ute mycket pengar. Men du kan ju ta ut pengarna och skänka i ditt eget namn.

Eller så tar du ut allt i en postväxel som du under en liten ceremoni eldar upp.
  • Sockerikaffet

Det är inte tillåtet att förstöra kontanter, så det bör du inte göra. Däremot kan du avsäga dig arvet och låta dina syskon dela på din del. Eller så tar du pengarna och skänker bort dem eller köper dig något fint, det spelar ingen roll var de kommer ifrån.

• Anonym (Em)

Se till att du får ut så mycket som möjligast istället och gör något för pengarna som du vet att han skulle ogilla! Bränner du upp pengarna så får ju han som han vill, att du inte får något bra utav pengarna. Så om han ogillar välgörenhet - skänk pengarna till något han ogillar, tycker han att folk slösar bort pengar på dyra bilar eller att resa - köp en dyr bil eller res jorden runt. Gör något som skulle retat honom om han levde.

• Anonym (Skumtomte)

Du tänker lite bakvänt ts. Det är inte pengarnas fel vem som råkat ha haft dem på sitt konto, var tacksam att du får ut nåt i sveda och värk efter all skit istället. Sen väljer du själv om du som ovan säger skänker till välgörenhet eller unnar dig nåt åt dig själv.

• Anonym (.)
    Anonym (Em) skrev 2021-05-03 18:32:19 följande:

Se till att du får ut så mycket som möjligast istället och gör något för pengarna som du vet att han skulle ogilla! Bränner du upp pengarna så får ju han som han vill, att du inte får något bra utav pengarna. Så om han ogillar välgörenhet - skänk pengarna till något han ogillar, tycker han att folk slösar bort pengar på dyra bilar eller att resa - köp en dyr bil eller res jorden runt. Gör något som skulle retat honom om han levde.

Alltså, när TS får pengarna så är pappan redan död. Så vad TS gör eller inte gör vet inte pappan om. Så att tro att hon hämnas på något sätt är bara löjligt. 
  • Anonym (Ior)

Nej, det är inte olagligt att bränna pengar, men nog måste det väl vara bättre att pengarna går till något där de kan göra nytta! Finns det någon organisation som du kan tänka dig att stödja, men som din pappa inte skulle gilla? I så fall kanske det är den du skulle skänka pengarna till. :)

En vän till mig (transperson) tex, som ärvde pengar av sin homofoba släkting, valde att donera de pengarna till regnbågsfonden.

• Lönnsirap

Behåll pengar och strid för att få ut din del!

Låt inte din pappas skitstövel-fasoner lura dig att du inte har en del i detta. Nu har vi en arvsrätt som ger barn rätt till arv oavsett hur föräldrar resonerade. Låt inte honom få den makten att köra över dig, utan ta ut arvet och gör något bra för dig själv för det.

Hade det varit en underbar pappa, med underbara barn så skulle du absolut kunna avstå för deras skull. Nu tycker jag snarare tvärtom. Stå på dig och se till att få ut pengar för att stå upp för det som är riktigt!

• Anonym (Matilda)

Det är inte pengarnas fel att din pappa är en skitstövel.

Se istället arvet som en upprättelse för att han måste göra rätt för sig även från graven. Bättre hämnd finns inte.

Svar på tråden Får man slänga pengar? Arvsfråga.