Får man slänga pengar? Arvsfråga.
Kort sammanfattning:
Jag är särkullsbarn till min pappa och den relationen har aldrig fungerat, främst för att min pappa alltid gjort stor skillnad på mig och de nya barnen. Det här med arv är ingen jag förut tänkt på eller räknat med, men en gång tog min pappa upp hur de skulle kunna fiffla med juridiken så att jag får lägre arv än mina halvsyskon. Jag sa bara att jag inte bryr mig om pengarna, men att jag undrar varför han vill göra så. Han svarade att han inte tyckte det var rättvist att hans barn från ett tidigare förhållande skulle få ta del av något han byggt upp för sin familj.
I dagsläget har jag inte längre någon kontakt med min pappa eller hans nya familj. Och nu slog mig tanken, vad tusan gör jag med arvet när det kommer? Jag ser inte varför jag ska ha pengar efter någon jag inte har kontakt med, men eftersom arvslagen ser ut som den gör så kommer jag ju att få någon del i alla fall. Efter min pappas uttalande den gången känner jag inte heller för att ge min del till hans sambo eller mina halvsyskon (som var med på det upplägget). Att ge det till en välgörenhetsorganisation känns konstigt, då min pappa är en ond människa som inte bör få cred för välgörenhet ens efter sin död. Så vad gör jag? Är det lagligt möjligt att ta ut så mycket pengar och sedan typ elda upp dem eller kommer någon att kontrollera det?