• New  Dawn

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Om han *kan* ändra på något

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2021-05-07 15:24:28 följande:

Hur menar du med "annan typ av sex"? 

Någon sex de njuter av, vilket ju kan skilja sig från person till person.

Vad som är vanligt är ju väldigt samlagcentrerat sex där sex med händer, fingrar och mun, ses som "förspel" Men den synen på sex har vi ganska sällan sex, för vi föredrar båda mun och händer.

Det gör dessutom gångerna vi verkligen har samlag mer speciella.
  • New  Dawn
    Anonym (Eh ursäkta) skrev 2021-05-07 15:30:17 följande:

Därför att min numera ex dårå behövde köra på rätt hårt och fort för att komma och det gjorde ont.

Då borde du berättat hur du ville ha sex så att det :

1 Inte gör ont

2 Du njuter också.
  • New  Dawn
    Anonym (Maddy) skrev 2021-05-07 15:20:34 följande:

Tänk om TS bara är omöjlig att kommunicera med.( som här i tråden) Frun har kanske påtalat en önskan om en förändring i sexet. Hon önskar kanske också få lite njutning efter alla dessa år. Som TS tog personligt och nu tycker han att det är besvärligt att frun inte vill ha det sex som han vill ha. Och då drar han sig undan och spelar martyr.

Fick hans ego sig en törn?

Spekulationerna är många i tråden och frågorna likaså.

Och ändå ids TS inte svara på något... Men starta en tyck-synd-om-mig-tråd var en bra idé tydligen.

Vi vet alla lika lite ,om deras förhållande, som när TS startade tråden.

Jag tycker hans få input i tråden ger väldigt negativ bild.

Det enda han kan utveckla är att "han minsann gör saker han inte vill"... Inte så konstigt att sexet dött ut, känner jag..
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-07 15:49:46 följande:

Fast å andra sidan så är det kanske inte så konstigt om man låter negativ om man gått med ett problem väldigt länge. Tyvärr är det ju oftast inte förrän läget blir riktigt illa som man söker hjälp av andra och då har en hel del frustration och irritation smugit sig in och det är inte så lätt att vara objektivt.

Jag tycker vi ska vara försiktiga med att lägga all skuld på sexbristen på TS, oavsett vilken anledning hans fru har till sin ovilja att ha sex så ÄR det ändå ganska dumt att förvänta sig att ens partner leva utan sex bara för att man själv inte vill. Någonstans måste man ändå fatta att den andres sexlust inte kommer försvinna för att man själv inte vill och att det förr eller senare kommer döda förhållandet.

Jag tycker det är en bedrövlig inställning, som han delar, när han tar upp saker han gör, som han inte vill, när han jämför och diskuterar hennes sexuella ointresse. Den inställningen är totalt oförenligt med lust och kärlek enligt min åsikt.

Jag har aldrig lagt all skuld på honom. Jag tror ofta det är komplext. Jsg tror inte hon älskar honom, och jag tror bara att hon stannar pga barnen och andra praktiska/ekonomiska orsaker.

Självklart måste det vara hemskt att inte känna sig älskad och det förstår jag. Inget konstigt om han är bitter.

Jag tror TS fru fattar att relationen kommer att ta slut. Jag tror inte hon är så upprörd över det för egen del heller, men eftersom jag tror hon vill stanna pga barnen är det mer okej om det går så länge det går liksom. Kanske längtar hon efter skilsmässa, men inte orkat dra igång det.
  • New  Dawn
    Anonym (Elton) skrev 2021-05-07 16:14:57 följande:

Eller så gör hon som många andra - helt enkelt lägger ner sexet och tycker att allt funkar bra ändå. Hon är bekväm och har det bra som hon har det. Vissa har förmågan att utan problem leva med en partner trots att den sexuella attraktionen tagit slut. Jag tror knappast någon skulle stanna i ett förhållande bara för barnens skull - det förutsätter att man tycker att förhållandet ändå är ganska ok.

Jag förstår helt TS inställning till att göra saker för hennes skull. Det han uttrycker är bitterhet - han nämner det faktiskt bara som ett exempel och inget annat. Det var en bara exempel vad han gör för henne men som han inte känner sig riktigt motiverad till längre.

Det är jättevanligt att människor stannar i relationer för barnens skull eller andra praktiska, ekonomiska skäl. Är det inte det TS just håller på med egentligen, nu som läget är.

Jag tror verkligen inte hon slutat ha sex för att hon är bekväm. Det är att förenkla förmågan till lust och känslor. Jag tror det är mycket, mycket mer troligt att hon länge haft sex trots att hon inte velat, men att hon inte längre klarar det. Jag tror mycket sällan det har med bekvämlighet att göra när sexlusten försvinner så här totalt.

Om jag hade levt med en man med samma inställning som TS som jämför sex med att fira födelsedagar hade jag lämnat honom omedelbart. Det är, enligt min så sunkigt och bedrövligt att jag saknar ord.

Dels pga att sex förväntas göras som en "uppgift", Dessutom som en uppgift man egentligen inte tycker är kul (På samma sätt som han inte tycker det är kul att fira födelsedagar)

Det finns ytterligare en bedrövligt aspekt i detta resonemang och det är att dessa saker anses vara hennes intresse.

Man kan ju undra vilka han inte vill fira födelsedagar för. Sina egna barn?!. Det vore märkligt. Hans egna föräldrar, bröder och systrar? Varför förutsatter han att hon tycker det är så kul. Eller är det bara hennes födelsedag han måste fira en gång per år han är emot. Det är ju ändå hans barns mamma. Om det handlar om det kanske hon kan ställa upp med sex en gång per år. Vore han nöjd då? Så orimlig och omogen åsikt.

Om de skiljer sig, kommer han sluta fira människors födelsedagar? Jag tycker inställning är löjlig.

I livet ingår att man gör vissa saker även om det inte alltid är jättekul. Jag är säker på att hon skulle kunna räkna upp saker hon gör för hans skull, eller för att livet kräver det. Att tycka att sex ska gå under denna princip är bedrövligt, men tyvärr är ni många män här i tråden som tycker dessa saker är jämförbara och rimliga. Fy säger jag. Jag hade aldrig i livet haft sex med en man med så torftigt och bedrövlig syn på sex och ja, just denna inställning är, för mig, oacceptabel.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-07 16:19:45 följande:

Att inte vilja ha sex är ju oxå oförenligt med att förhållande för de allra flesta.

Ja relationsproblem är ofta komplexa och just därför är det ju kanske bra att inte dra för stora slutsatser på några få ord någon sagt eller skrivit. 

Vad hans fru tänker vågar jag inte uttala mig om, det kan vara som du säger men det kan oxå vara så att hon är medveten om risken men struntar i att göra något åt det förrän det blir akut och ett problem för henne oxå. Ungefär som en rökare som är medveten om att rökning skadar men tar inte tag i det förrän man får akuta besvär.

Jag tror inte hon KAN göra något åt det. Hon VILL uppenbarligen inte ha sex. Klart hon inte vill jobba på något hon önskar slippa.

Det är den som vill skiljas som måste ta tag i det. För henne är det inte lika akut(som det verkar) . Ibland är det den som inte vill ha sex som mår sämst i förhållandet och därför måste ta steget. I detta fall verkar det vara mannen som mår sämst, fast det vet vi inte. Hon kanske hinner före med att vilja skiljas.

Jag ville skiljas från mitt ex, för jag mådde inte bra i relationen. Min man tyckte inte heller det var bra, men det kändes mer viktigt för mig, så jag tog upp det. Jag kunde ju gått och väntat tills han inte stog ut längre. Då hade han till slut velat skiljas. Vad är vitsen med det?
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 17:13:51 följande:

Tror grundproblemet är att vissa kvinnor jag fått lära sig att man måste vilja ha sex för att ha sex. De förstår inte att sex är något man har vare sig man vill eller inte. Åtminstone någon gång i månaden.

Det är som att städa, duscha, måla huset eller vad som helst. Det ska göras.

Ja, det verkar vara den vanligaste åsikten från män här i tråden. Jag vet inte hur vanligt det är i verkliga livet men jag har i alla fall en man som inte har så bedrövlig syn på sex, så det finns tack och lov
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 17:20:23 följande:

Ett år senare har du en ny man och fler problem. Det är konsekvensen av ditt synsätt.

Tvärtom, Min lust ökar när jag har sex endast när jag vill. Tänk det du!

Risker med ditt synsätt är att din/dina kvinnor tappar lusten för sex och kommer tröttna på dig.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-07 17:41:50 följande:

Jag tycker båda har bra poänger.

Pappa har en poäng i att man inte alltid måste vara megakåt för att ha sex, ibland kan man ha sex fast man själv inte är supersugen för sin partner skull och för att man själv njuter av att ge sin partner njutning.. OBS! Det betyder inte att man ska tvinga sig själv till sex om man avskyr det, gör ont, etc... men ni förstå kanske vad jag menar.. jag tycker det måste finnas lite vilja att offra lite för varandra i ett förhållande, allt måste inte alltid handla om min vilja och mina rättigheter i universum.

New Dawn har en poäng i att man inte ska tvinga sig själv till något man absolut inte vill och att det är lite sjuk människosyn att öht tända på att någon tvingar sig själv till något den absolut inte vill. Jag skulle själv aldrig vilja ha sex med någon som inte vill ha sex, det skulle kännas som våldtäkt och jag skulle förmodligen inte ens få stånd. Då drar jag nog hellre en runk eller skiljer mig.

Jag tycker alltid det måste utgå från vad man VILL göra. Alltid. Det har överhuvudtaget inte något med att vara kåt att göra.

Det viktiga är inte att man är kåt när man börjar ta på varandra. Det viktiga är att man vill försöka ha sex, vill se om man kan bli kåt, eller bara ha någon annan typ av njutning. Det är lika viktigt att kunna avbryta om man ångrar sig.

Signaturen pappa jämför med städa, måla huset och liknade och det är bedrövligt. Måla huset kan man kämpa sig igenom och städning kan(måste) man göra trots att man inte vill. Jag VILL ge min man njutning om jag upplever det som att jag "offrar mig" när jag gör det, är det något som är väääääldigt, väldigt fel och jag hatar att känna uppleva att ens partner gör något motvilligt, typ offrar sig. Det är ENDAST negativt och ger absolut inget och där verkar ju du ha samma åsikt.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-07 17:46:04 följande:

Fast om din man vill ha sex ofta och du är nöjd med en gång om året så spelar det nog ingen roll vad du vill, din man kommer nog lämna dig ändå. Så allt handlar kanske inte alltid om vad man själv vill utan snarare om vad båda vill?

Dock har du en poäng i att skita i vad hon vill och bara tänka på sin egen lust är precis lika destruktivt. Ibland är nedsatt sexlust en konsekvens av att man inte är nöjd med sin relation.

Om jag bara skulle vilja ha sex en gång per år vore det iofs något som var väldigt fel.

Mycket märklig vinkling. Fattar verkligen inte din poäng.

Om jag inte ville ha sex mer än en gång per år är det dödsdömt oavsett om jag skulle ställa upp ofta, mot min vilja, eller bara ha sex en gång per år.

Det går hursomhelst inte att lösa om jag inte vill ha sex oftare. Klart det är avgörande vad jag Vill.

Du skriver att det är viktigt vad båda vill, men om mannen vill ha sex, spelar det då ingen roll vad han vill och känner? Om han är missnöjd, och vill ha sex ofta blir det ju omöjligt om inte hon VILL ha sex oftare. Eller menar du att man ska jämka och ha sex en gång per månad, då hon bara ställer upp majoriteten av gångerna?
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 18:02:50 följande:

Min historia och din historia visar att du har fel. Har inte haft ett ex på 20 år och lör inte få något heller.

Du däremot....

Fast jag hade heller inte skiljt mig när min förra relation nått 20 år.

Jag har däremot ett levande sexliv som inte går att jämföra med städning och måla hus. Det har du däremot missat.
  • New  Dawn
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-07 18:30:48 följande:

Nej, det är en minoritet som tycker att man är skyldig att ställa upp på sex trots att man inte vill. Däremot tycker många att man bör anstränga sig för att ta reda på vad den tappade lusten beror på och fundera över vad man skulle kunna göra för att få tillbaka den.

Fast flera män här i tråden håller med och stöttar TS i jämförelsen med födelsedagsfirande, och hans snack om att han minsann gör saker han inte vill.

Ja, visst är det bra att fundera på varför lusten försvunnit, men jag tror ofta inte det går att säga exakt varför känslor och kärlek sjunkit. Dock tycker jag det är lika viktigt att ens partner visar intresse över varför den andre inte har lust i stället för att börja tjata om att man själv gör saker man inte vill.
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 18:46:14 följande:

Men du gjorde det uppenbarligen det därefter så dina metoder fungerade onekligen inte särskilt bra. Iaf inte om man vill ha en livslång relation med alla fördelar det innebär.

Vi hade ofta sex i min långa relation. Menar du att det var fel?
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 18:44:16 följande:

Jag har haft samma partner de senaste 20 åren och vi har det mycket bra tillsammans. Jag har definitivt mer livserfarenhet och kunskap om hur man skapar en bra relation än de som åkt in och ut genom massa förhållanden.

Finns människor som stannar i dåliga relationer länge, både sexlösa, destruktiva, ja, tom våldsamma.

Människor som har högre krav på sex än att det ska vara lika trist uppgift som att städa och måla hus, skulle nog må riktigt dåligt i din relation.
  • New  Dawn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-05-07 19:42:49 följande:

I dagens sexfixerade samhälle har vissa människor sjuka prioriteringar. Du hade mått bättre på sikt om du lärt dig vad som får dig att må bra långsiktigt istället för att bara göra det som faller dig in för stunden.

Folk är så löjligt veka idag. Så om man har minsta självdisciplin är det hur lätt som helst att bli fantastisk i jämförelse.

Standard idag är att människan missbrukar mat, sex och droger. Visst ger det kortsiktiga kickar men sedan kommer baksmällan och till skillnad från kicken blir den långvarig.

Det var exakt det som jag gjorde. Skiljde mig för att må bra långsiktigt. Det var inget ingivelse för stunden utan det tog flera år att komma till beslut.

Vad menar du med att missbruka sex. På vilket sätt menar du att jag missbrukar/missbrukade sex?

Jag söker inga kortsiktiga kickar utan djup ömsesidig kärlek och en harmonisk relation.
  • New  Dawn
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-08 08:50:13 följande:

Vi tolkar uppenbart saker och ting på olika sätt. Jag tror inte att de flesta menar att man ska ställa upp på sex mot sin vilja, utan att man ska angripa orsaken till den obefintliga lusten och inte avfärda alla förslag till hur man kan göra det, t.ex om att kolla om det beror på hormoner.

Nej, när man säger det så rakt på sak, tror jag få tycker att man ska ha sex uppenbart mot sin vilja. Jag talar om att många män här i tråden tycker det är rimligt att jämföra födelsedagsfirande (som ts inte tycker om) med sex. TS undrar "vad är skillnaden" och män i tråden har tycket han har rätt. Det är ingen skillnad svarar de tex.

Det ÄR stor skillnad eftersom det krävs mycket mer lust och vilja för att sex ska bli bra, än för andra saker.

Men hon vill ju inte jobba med orsaken för hon vill ju inte ha sex. Så är det bara, hur fel vi sndrs nu tycker det är.

Det viktiga här är hur HAN ska fortsätta sitt liv. Egentligen är det inte så svårt. Han säger att han inte trivs i relationen, att han inte känner sig älskad, att han saknar sex. Om hon då (mot förmodligen) vill möta honom får de börja jobba med relationen och sexlivet, men jag har väldigt svårt att tro att det här är ett isolerat sexproblem, ellrer beror på preventivmedel. Jag tror att det är mycket mer som inte funkar och framför att tror jag känslorna saknas för att det ska gå att bygga på. Framför allt från henne, men attityden från TS själv är jag verkligen inte imponerad av.
  • New  Dawn

"sndrs" ska vara "andra"

Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?