• Anonym (Ga)

Ngn duktig på vab?!

Jag vet inte om jag tolkar det rätt nu.

Men jag misstänker att ni alltså tagit tjänsledigt från arbete för att vårda erat barn pga att hen far illa på förskolan?

I det läget kan ni inte vabba.

Om ni hade haft kvar barnets förskoleplats och från en läkare fått sjukintyg på erat barns psykiska status (alltså sjuktivninh för barnet pga psykisk ohälsa) så hade ni kunnat vabba från jobbet för att ta hand om barnet.

Men i det läge ni är nu där ni redan sagt upp platsen och tagit ledigt från arbete så lär det inte vara möjligt.

Sedan är det som drottningen säger fullt möjligt att vabba ett barn som inte har förskoleplats om någon annan vårdar barnet och ni måste avstå arbete för att barnet är sjukt. Men i erat fall skulle jag säga att detta inte skulle gå att få igenom.

• Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:36:00 följande:

Nej! Jag har gått från fl (annat barn) till sjukskrivning från jobb. Maken har tidigare kunnat jobba hemifrån och vi har nära kontakt med mina föräldrar som vi träffat dagligen. När vårt barns mående uppdagades hade vi inget val än att ha barnet hemma. När vi äntligen fick läkartid hade barnet varit hemma en tid och i hemmamiljö har vi inga problem. Vi samtalade med barnläkaren som sa att eftersom det inte var allvarlig sjukdom så kunde dom inte sjukskriva och fk menade på att eftersom det inte var allvarlig sjukdom eller ngt npf inom LSS så kunde barnet inte bli sjukskriven.

Samma veva blev vi uppmanade av kommunen att säga upp platsen eftersom vi inte tänkte nyttja den.

Men tanken har hela tiden att jag ska tillbaka till jobb när sjukskrivningen är slut.

Om både läkare och fk anser att det inte finns skäl till att barnet skall vara sjukskrivet så finns inte mycket att göra.

Menade du att ni ville vabba när barnet var sjukt utöver att hen är hemma med er? Alltså typ förkylning?

Om ni skulle kunna hävda att du inte klarar av att ta hand om ett sjukt barn när du själv är sjukskriven, alternativt hävda att mor/farföräldrar är de som har hand om barnet normalt sätt, så borde pappan kunna vabba för barnet vid förkylning
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:38:54 följande:

Tack för svar! Läs det jag tidigare skrivit för en bredare bild. Men vi har vikt oss dubbla med sjukskrivning/möjlighet till jobb hemifrån/hjälp av morföräldrar för att lösa situationen.

Det är fortfarande inte helt tydligt om ni vill vabba för barnets psykiska mående eller för att barnet är förkylt/sjuk på annat sätt.

Om det handlar om barnets psykiska mående så skulle jag säga att det i den situationen ni är i nu är omöjligt. Ni hade behövt få barnet sjukskrivet från första början och haft förskoleplatsen kvar isf
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:45:24 följande:

Tack till alla som svarat! Förstår att situationen känns komplicerad och man kanske hade tänkt/agerat annorlunda i efterhand. Situationen för min son var akut och ohållbar och vi agerade utefter det som var nödvändigt just då. Situationen har varit svår just för att det primära problemet med vår sons problematik är att han har svårt att kommunicera och göra sig förstådd. Så även om han blir fem så kan man tex inte fråga hur dagen har varit, vad som är fel etc.

Kan jag efter min sjukskrivning inte vabba så är det så. Jag säljer hellre tv, soffa och allt jag äger för att få min son att må bra. Anmälan mot förskolan gjordes tidigt i år men allt är fördröjt pga covid.

Jag förstår absolut att situationen var akut och det är verkligen tråkigt att ni inte kunde få sjukskrivning för sonen på en gång.

Hur är tanken efter din sjukskrivning? Dka du vara tjänsledig? Hur har du tänkt göra för att skydda din sgi?

Om jag var du skulle jag snabbt som attan söka alla sommarkurser som går att söka på sen anmälan på universitet. Då skyddar du din sgi och kanske även kan få studiemedel beroende på om du har förbrukat allt på tidigare studier.

Finns det möjlighet för någon av er att få mer flexibla arbetstider så att ni kan saxa ihop era scheman?
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:53:56 följande:

FK har inte gjort ngn bedömning utan enbart gett svar på våra frågor om vad allvarligt sjukt barn innebär. Vårt barns svårighet omfattas inte av LSS. Läkaren förstår vår situation och allt som hänt men kunde inte sjukskriva för ngt hen inte såg där och då. Det uppenbara dåliga måendet försvann när barnet inte behövde gå till förskola.

När min sjukskrivning går ut har vi ett barn utan barnomsorg som har särskilda behov. Han for illa på förskolan och en anmälan är gjord. Den frågan är väl bred, vid vardag för ingen lösning finns och vid förkylning, covid etc?

Jag förstår inte dina sista rader.

Men. Hur har ni tänkt lösa omsorgen? Skall någon av er ta tjänstledigt? Skall ni båda gå ner i tid 25% var och använda er av mor/farföräldrar resten av tiden?

Har ni föräldradagar kvar?

Kan du söka studier?

Hur mycket semester har ni att ta ut?

Det är ju inte många månader till det handlar om om barnet börjar ny förskola till hösten? 4 månader kvar dit?

De som sagt till att inte sabba eran sgi. Speciellt du om du skulle behöva vara sjukskriven igen (pga stress?)
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ga) skrev 2021-05-02 21:59:18 följande:

Jag förstår inte dina sista rader.

Men. Hur har ni tänkt lösa omsorgen? Skall någon av er ta tjänstledigt? Skall ni båda gå ner i tid 25% var och använda er av mor/farföräldrar resten av tiden?

Har ni föräldradagar kvar?

Kan du söka studier?

Hur mycket semester har ni att ta ut?

Det är ju inte många månader till det handlar om om barnet börjar ny förskola till hösten? 4 månader kvar dit?

De som sagt till att inte sabba eran sgi. Speciellt du om du skulle behöva vara sjukskriven igen (pga stress?)

Och jag vill tillägga ts att jag naturligtvis lider med er! Mina kommentarer kanske låter ?kalla? men de är endast skrivna i omtanke av att ni skall kunna finna en lösning
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 22:26:40 följande:

Tack så mkt för att du skrev! Det betyder mkt att andra i liknande situationen skriver :) tyvärr så omöjliggör våra jobb hemifrånarbete. Min man jobbar med säkerhet och jag inom vården. Men vi har lite fl på bägge barnen, semester och mina föräldrar skulle alltid ställa upp.

Vi har haft resurs på heltid, gått på möten varje månad. Men funnits problem med hög sjukfrånvaro bland personal. Rektor vägrar ta in specialpedagog, inte gjort någon handlingsplan etc etc. Det har varit kaos. Mitt i det här en pojke som inte kan kommunicera.

Ts har ni testat att teckna med sonen?

Alltså tecken som stöd? Detta är en sådan sak som specialpedagoger ofta använder sig av.

Su har ett teckenspråkslexikon både som app och på nätet.

Annars finns exempelvis apparna ?TAKK? och ?SpreadTheSign?. Det är helt enkelt det vanliga teckenspråket men man använder sig bara av ?stödord?.

Så säg att du vill att barnet skall kunna kommunicera ?hungrig?. Skriv in ?hungrig? i någon av dessa lexikon så kommer du få en video på hur man gör tecknet.

Jag tänker att det kan vara bra för er att arbeta med detta hemma så att sonen förhoppningsvis kan kommunicera lite mer till hösten?

Annars är ett sätt att använda sig av bilstöd och viljors. Kan kan göra som en nyckelring med bilder på vanligt förekommande moment under dagen så att barnet kan plocka fram bilder och visa.
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 22:29:24 följande:

Haha! Ja lite kalla men det är ju av välmening! Är ju inte ditt fel att vi hamnat här. Du skrev bra saker! :))

Nej och det är ju inte erat fel heller! Jag tycker ni gjort helt rätt och att det är superbra att ni kunnat stötta erat barn som ni gjort!

Jag snöar lätt in på lösningar och då kan det bli kommentarer som kanske låter allt för hårda ibland!
Svar på tråden Ngn duktig på vab?!