• Anonym (Ts)

Ngn duktig på vab?!

Har googlat men hittar inte svaret och undrar om någon vet.

Är kravet för VAB att barnet har en fsk-plats?

Har en fyraåring som for illa på sin förskola så vi plockade ut vårt barn från förskolan helt. Har fått en ny from i höst och vi har hittills lyckats pyssla så vi har kunnat vara hemma med barnet. Vi sa upp platsen eftersom det var enda sättet att stoppa att förskolan fick resurspengar för barnet även om han inte var där.

Nu slog tanken mig. Kan jag ens vabba barnet om barnet inte har förskoleplats? Jag avstår från jobb för att vårda barnet. Eftersom han inte lider av en allvarlig sjukdom kan han inte bli sjukskriven. Sen att han mått riktigt psykiskt dåligt av att vara på förskolan är inget man tar hänsyn till.

Någon som vet?

• Svar på tråden Ngn duktig på vab?!
  • Drottningen1970

Om ni ändå skulle ha varit hemma samma tid för att ta hand om barnet som ändå skulle ha varit hemma finns ju inget jobb att vabba ifrån så att du behöver ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är ju inte förskoleplatsen som avgör.

Man kan ju ha en mormor och farmor som normalt tar hand om barnet, men när barnet är sjukt måste man själv ta ledigt för att vårda barnet. Det som avgör är ju om man själv måste avstå från att jobba.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 18:52:38 följande:

Har googlat men hittar inte svaret och undrar om någon vet.

Är kravet för VAB att barnet har en fsk-plats?

Har en fyraåring som for illa på sin förskola så vi plockade ut vårt barn från förskolan helt. Har fått en ny from i höst och vi har hittills lyckats pyssla så vi har kunnat vara hemma med barnet. Vi sa upp platsen eftersom det var enda sättet att stoppa att förskolan fick resurspengar för barnet även om han inte var där.

Nu slog tanken mig. Kan jag ens vabba barnet om barnet inte har förskoleplats? Jag avstår från jobb för att vårda barnet. Eftersom han inte lider av en allvarlig sjukdom kan han inte bli sjukskriven. Sen att han mått riktigt psykiskt dåligt av att vara på förskolan är inget man tar hänsyn till.

Någon som vet?

Förstår inte riktigt. Om  du är hemma för ta hand om barnet, då behövs det ju inte vabbas. Han är inte sjuk, ni har själva valt att ha honom hemma. 

Kravet för vab är väl att man har ett arbete man stannar hemma från. 
  • Anonym (Ga)

Jag vet inte om jag tolkar det rätt nu.

Men jag misstänker att ni alltså tagit tjänsledigt från arbete för att vårda erat barn pga att hen far illa på förskolan?

I det läget kan ni inte vabba.

Om ni hade haft kvar barnets förskoleplats och från en läkare fått sjukintyg på erat barns psykiska status (alltså sjuktivninh för barnet pga psykisk ohälsa) så hade ni kunnat vabba från jobbet för att ta hand om barnet.

Men i det läge ni är nu där ni redan sagt upp platsen och tagit ledigt från arbete så lär det inte vara möjligt.

Sedan är det som drottningen säger fullt möjligt att vabba ett barn som inte har förskoleplats om någon annan vårdar barnet och ni måste avstå arbete för att barnet är sjukt. Men i erat fall skulle jag säga att detta inte skulle gå att få igenom.

• Anonym (ML)

Jag förstår inte riktigt hela situationen. Vill ni vabba för att ni håller barnet hemma, eller är det så att barnet just nu är sjuk och ni vill ta ut vab tillfälligt för det, trots att en av er inte jobbar?

Är en av er tjänstledig för att ta hand om barnet eller jobbar ni hemifrån/ i shift för att ta hand om barnet?

• Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-02 18:58:49 följande:

Om ni ändå skulle ha varit hemma samma tid för att ta hand om barnet som ändå skulle ha varit hemma finns ju inget jobb att vabba ifrån så att du behöver ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är ju inte förskoleplatsen som avgör.

Man kan ju ha en mormor och farmor som normalt tar hand om barnet, men när barnet är sjukt måste man själv ta ledigt för att vårda barnet. Det som avgör är ju om man själv måste avstå från att jobba.

Saken är att jag gick från fl (med annat barn) till sjukskrivning pga svårt skov av chrons. Under tiden har den lilla blivit inskolad och jag skulle gått tillbaka till jobb direkt efter fl. Maken har kunnat jobba hemifrån. Vi har haft en svår situation med äldsta barnet där han tillslut mådde dåligt på fsk och gick bakåt i utvecklingen när han var där. Han började rymma, åt med ansiktet, började bita sig själv etc. Trots massa möten fick vi inte hela bilden. Det var när vår son fick panikångestattacker hemma och tillslut inte kunde sova på nätterna det uppdagades.

När vi äntligen fick tid hos barnläkare (tiden uppskjuten pga covid) så hade han redan varit hemma med ?oss? i en månad. Så det var ingen ledsen inåtvänd pojke som bet sig själv när vi träffade läkaren. Så inget intyg på psykisk ohälsa oavsett om hon skrev ett intyg på hur det varit. Nu upphör min sjukskrivning snart och jag skulle behöva gå tillbaka till jobbet. Min man kan inte längre jobba hemifrån.

Vi blev tillsagda från vår kommun när vi gjorde anmälan mot förskolan att vi borde säga upp platsen om vi inte utnyttjade den för förskolan fick resursbelopp för vår son. Så vi gjorde det.

Vår son har speciella behov och har fått plats på en specialförskola efter sommaren. Så vi har plats i augusti.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-02 19:00:13 följande:

Förstår inte riktigt. Om  du är hemma för ta hand om barnet, då behövs det ju inte vabbas. Han är inte sjuk, ni har själva valt att ha honom hemma. 

Kravet för vab är väl att man har ett arbete man stannar hemma från. 

Jag har en sjukskrivning som går ut och makens arbetssituation är annorlunda nu/snart än tidigare.

Han har speciell behov och har mått riktigt dåligt på förskolan för att man inte har kunnat anpassa det för honom samt miljön varit för mkt för honom. Så det är lite hårt att säga att vi har valt. Men absolut, jag har VALT att mitt barn inte ska må dåligt. Vi är i en tvist med kommunen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ga) skrev 2021-05-02 19:04:47 följande:

Jag vet inte om jag tolkar det rätt nu.

Men jag misstänker att ni alltså tagit tjänsledigt från arbete för att vårda erat barn pga att hen far illa på förskolan?

I det läget kan ni inte vabba.

Om ni hade haft kvar barnets förskoleplats och från en läkare fått sjukintyg på erat barns psykiska status (alltså sjuktivninh för barnet pga psykisk ohälsa) så hade ni kunnat vabba från jobbet för att ta hand om barnet.

Men i det läge ni är nu där ni redan sagt upp platsen och tagit ledigt från arbete så lär det inte vara möjligt.

Sedan är det som drottningen säger fullt möjligt att vabba ett barn som inte har förskoleplats om någon annan vårdar barnet och ni måste avstå arbete för att barnet är sjukt. Men i erat fall skulle jag säga att detta inte skulle gå att få igenom.

Nej! Jag har gått från fl (annat barn) till sjukskrivning från jobb. Maken har tidigare kunnat jobba hemifrån och vi har nära kontakt med mina föräldrar som vi träffat dagligen. När vårt barns mående uppdagades hade vi inget val än att ha barnet hemma. När vi äntligen fick läkartid hade barnet varit hemma en tid och i hemmamiljö har vi inga problem. Vi samtalade med barnläkaren som sa att eftersom det inte var allvarlig sjukdom så kunde dom inte sjukskriva och fk menade på att eftersom det inte var allvarlig sjukdom eller ngt npf inom LSS så kunde barnet inte bli sjukskriven.

Samma veva blev vi uppmanade av kommunen att säga upp platsen eftersom vi inte tänkte nyttja den.

Men tanken har hela tiden att jag ska tillbaka till jobb när sjukskrivningen är slut.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ML) skrev 2021-05-02 19:41:17 följande:

Jag förstår inte riktigt hela situationen. Vill ni vabba för att ni håller barnet hemma, eller är det så att barnet just nu är sjuk och ni vill ta ut vab tillfälligt för det, trots att en av er inte jobbar?

Är en av er tjänstledig för att ta hand om barnet eller jobbar ni hemifrån/ i shift för att ta hand om barnet?

Tack för svar! Läs det jag tidigare skrivit för en bredare bild. Men vi har vikt oss dubbla med sjukskrivning/möjlighet till jobb hemifrån/hjälp av morföräldrar för att lösa situationen.
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:36:00 följande:

Nej! Jag har gått från fl (annat barn) till sjukskrivning från jobb. Maken har tidigare kunnat jobba hemifrån och vi har nära kontakt med mina föräldrar som vi träffat dagligen. När vårt barns mående uppdagades hade vi inget val än att ha barnet hemma. När vi äntligen fick läkartid hade barnet varit hemma en tid och i hemmamiljö har vi inga problem. Vi samtalade med barnläkaren som sa att eftersom det inte var allvarlig sjukdom så kunde dom inte sjukskriva och fk menade på att eftersom det inte var allvarlig sjukdom eller ngt npf inom LSS så kunde barnet inte bli sjukskriven.

Samma veva blev vi uppmanade av kommunen att säga upp platsen eftersom vi inte tänkte nyttja den.

Men tanken har hela tiden att jag ska tillbaka till jobb när sjukskrivningen är slut.

Om både läkare och fk anser att det inte finns skäl till att barnet skall vara sjukskrivet så finns inte mycket att göra.

Menade du att ni ville vabba när barnet var sjukt utöver att hen är hemma med er? Alltså typ förkylning?

Om ni skulle kunna hävda att du inte klarar av att ta hand om ett sjukt barn när du själv är sjukskriven, alternativt hävda att mor/farföräldrar är de som har hand om barnet normalt sätt, så borde pappan kunna vabba för barnet vid förkylning
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-02 21:38:54 följande:

Tack för svar! Läs det jag tidigare skrivit för en bredare bild. Men vi har vikt oss dubbla med sjukskrivning/möjlighet till jobb hemifrån/hjälp av morföräldrar för att lösa situationen.

Det är fortfarande inte helt tydligt om ni vill vabba för barnets psykiska mående eller för att barnet är förkylt/sjuk på annat sätt.

Om det handlar om barnets psykiska mående så skulle jag säga att det i den situationen ni är i nu är omöjligt. Ni hade behövt få barnet sjukskrivet från första början och haft förskoleplatsen kvar isf
Svar på tråden Ngn duktig på vab?!