Drottningen1970 skrev 2021-05-02 18:58:49 följande:
Om ni ändå skulle ha varit hemma samma tid för att ta hand om barnet som ändå skulle ha varit hemma finns ju inget jobb att vabba ifrån så att du behöver ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är ju inte förskoleplatsen som avgör.
Man kan ju ha en mormor och farmor som normalt tar hand om barnet, men när barnet är sjukt måste man själv ta ledigt för att vårda barnet. Det som avgör är ju om man själv måste avstå från att jobba.
Saken är att jag gick från fl (med annat barn) till sjukskrivning pga svårt skov av chrons. Under tiden har den lilla blivit inskolad och jag skulle gått tillbaka till jobb direkt efter fl. Maken har kunnat jobba hemifrån. Vi har haft en svår situation med äldsta barnet där han tillslut mådde dåligt på fsk och gick bakåt i utvecklingen när han var där. Han började rymma, åt med ansiktet, började bita sig själv etc. Trots massa möten fick vi inte hela bilden. Det var när vår son fick panikångestattacker hemma och tillslut inte kunde sova på nätterna det uppdagades.
När vi äntligen fick tid hos barnläkare (tiden uppskjuten pga covid) så hade han redan varit hemma med ?oss? i en månad. Så det var ingen ledsen inåtvänd pojke som bet sig själv när vi träffade läkaren. Så inget intyg på psykisk ohälsa oavsett om hon skrev ett intyg på hur det varit. Nu upphör min sjukskrivning snart och jag skulle behöva gå tillbaka till jobbet. Min man kan inte längre jobba hemifrån.
Vi blev tillsagda från vår kommun när vi gjorde anmälan mot förskolan att vi borde säga upp platsen om vi inte utnyttjade den för förskolan fick resursbelopp för vår son. Så vi gjorde det.
Vår son har speciella behov och har fått plats på en specialförskola efter sommaren. Så vi har plats i augusti.