Hur firar man valborg/valborgsmässoafton/siste april/majbål i pandemitider?
Kanske har jag missat den här frågan redan och i så fall får ni väl låta min tråd dö ut...
...men hur firar ni valborg så här i pandemitider?
Min 7-åring älskar högtider. Jag älskar också högtider. Med anledning av pandemin så har ju valborg av förklarliga skäl inte blivit av varken i år eller förra året. Året innan dess så regnade det kraftigt vilket gjorde att valborgsbålet inte blev av.
Plötsligt stod jag inför en mycket irriterad 7-åring igår som sa: "På fredag är det Valborg, säger de i skolan, och jag vet inte ens vad det betyder. Vad firar man? Hur burkar vi göra i vår familj? Varför kommer jag inte ihåg att vi har har firat det?"
Frågorna var ganska enkla att svara på, men följdfrågan var desto svårare: "Jaha, så corona och regn stoppar allt roligt. Hur ska vi lösa det?"
Ja, hur sjutton ska vi lösa det? Det kommer att bli 10-13 grader och uppehåll (sägs det, men med tanke på regnet här, så vet jag inte.) Att tända några vedklabbar i en allmän grilltunna verkade tidigare under veckan vara en lösning, men jag vet inte längre med tanke på regnet.) Körmusik med vårtema ska vi givetvis lyssna på, men i övrigt då? Vilka digitala majbål finns det? Har ni någon annan idé kring att göra det extra mysigt?
Under min uppväxt (och med min son under de första åren) har vi alltid närmast högtidligt satt på majblomman på jackan precis innan vi gick till brasan. Hur kan jag högtidligt sätta majblomman på jackan utan att det blir tramsigt, om vi stannar hemma i år? Hur gör ni andra? Eller har ni idéer på hur man kan göra? Det känns som att jag måste uppfinna traditioner här, på grund av pandemin,