Inlägg från: asdfgh |Visa alla inlägg
  • asdfgh

Hur firar man valborg/valborgsmässoafton/siste april/majbål i pandemitider?

Lite sent nu kanske men vedklabbar i tunnan låter som en bra idé, annars en eldkorg.

Vi har turen att ha en kompis som brukar elda rishög varje valborg. I vanliga fall kommer rätt mycket folk men i år var firandet inställt. Rishögen var däremot inte försvunnen utan den låg där den låg trots pandemin (folk hade lämnat av sina julgranar mm där som vanligt medan det fortfarande såg ut som att det skulle bli en officiell brasa). Kompisen tände alltså på brasan men en dryg timme tidigare än vanligt så när folk dök upp vid den "vanliga" tiden var det mest en glödhög kvar och den var ju inte så spännande utan folk gick i stort sett hem direkt igen.

Ens under ett vanligt år är den brasan inte en folkfest så som jag minns det från när jag var liten. Inga chokladhjul, inga fyrverkerier, inget sånt. Bara en stor rishög som brinner upp. Jag älskar det eftersom det är elden som är det viktiga för mig.

Svar på tråden Hur firar man valborg/valborgsmässoafton/siste april/majbål i pandemitider?