• LFF

Andra barn som får göra saker som är förbjudet för mitt barn - hur förklarar jag för barnet

Har tvillingar på 7 år och det är ofta vi har (och har haft) denna diskussion och det enda jag säger när de börjar med "men X får ju göra Y, Z, W" är "Ja, det må så vara men jag bestämmer över er och då gäller detta". Ibland kan man påvisa att det finns specifika regler på den plats man är (tex Leos) och då kan jag vara så tyken att säga att "ja, den personen gör så trots att man inte får, de kanske inte kan läsa" (eller liknande). Ibland gärna så att personen i fråga hör....

• LFF
    Spucks skrev 2021-04-29 09:30:58 följande:
    TS skrev inte att det andra barnet bara cykla rakt ut på gatan, bara att barnet får cykla över gatan, medan TS barn måste stiga av cykeln. Det är absolut inget fel med att få cykla över gatan (båda mina barn får/fick göra det, jag ser ingen anledning att tvinga dem att stiga av och leda cykeln), det är bara två olika sätt att hantera trafiken.
    Fördelen med att lära barnen att kliva av cykeln och leda den över vägen är att de per automatik får det lättare att komma ihåg att titta sig omkring så inga bilar kommer innan de tar sig över gatan.
  • LFF
    Spucks skrev 2021-04-29 11:21:10 följande:
    Det mår vara så, ändå är det inte så att kompisens föräldrar utsätta kompisen för fara när han inte måste stiga av cykeln, som "(fostran)" antydde, som nog tror att det är samma sak att få cykla över gatan och att cykla rakt ut på gatan.
    Jag antar nog att 3-4åringer inte rör sig i trafiken själva än.
    Nej, de rör sig sannolikt inte själva ute i trafiken än på väldigt många år. 

Jag tittar på mina egna 7-åringar och tänker tillbaks på när de hade sina springcyklar (och även numera). Hur lätt de glömde bort att titta när de skulle över vägen, hur de bara tänkte på hur kul det var att cykla. 

Än idag så har vi, varenda gång vi är ute, en genomgång av det fåtal regler som finns:

- Man ska inte tävla med brorsan
    - Det är inte viktigast vem som cyklar först
    - Man går över de stora gatorna
    - Man ser till att stanna ordentligt vid de mindre korsningarna
    - Kontroll är viktigare än fart. 

För 1,5 år sedan åkte den ene på en lättare hjärnskakning just pga att regel 1 och 2 halkade ur minnet ungefär 2 minuter efter att vi pratat om dem. Det var lagom till skolstart i förskoleklass. 
Svar på tråden Andra barn som får göra saker som är förbjudet för mitt barn - hur förklarar jag för barnet