Andra barn som får göra saker som är förbjudet för mitt barn - hur förklarar jag för barnet
Tack alla för svar. Jag förstår verkligen att det bara kommer bli mer sånt tjafs med tiden och att det är att vänja sig. Men att vänja sig är knappast svar på hur jag ska förklara att man inte cyklar rätt ut i vägen när kompisen får göra det... . Och jag kan ju inte säga till honom att kompisens föräldrar sagt fel eftersom de ju är med (det rör sig ju om 3-4 åringar). Förvisso håller hans föräldrar koll på att det inte kommer bilar och stoppar honom om det kommer någon, men jag är ändå rädd för att min son ska cykla ut i vägen och har som princip sagt att vi cyklar inte där bilar kör för att det är farligt.
Sånt här är mycket lättare när det gäller saker som jag bryr mig mindre om, som det går att släppa på, som till exempel godis som någon drog en parallell till. Men just cykling i trafik - där ger jag inte med mig! Härom dagen var det ju en pojke i Jämtland som avled på väg till förskolan på cykel..
Men får väl säga att jag inte vill att han ska bli påkörd och att det är farligt att cykla där bilar kör. men att kompisens föräldrar får bestämma hur deras barn gör.. Även fast det litegrann känns som att jag, genom att säga så, insinuerar att jag struntar i om kompisen blir påkörd..
Och att säga typ "Nu står det här på skylten att man inte får cykla på skolgården, så då gör vi inte det, även fast din kompis gör det" när kompisens förälder är med, det känns också lite tyket. Jag vill ju inte bli osams med de föräldrarna heller!
Sen gör de ju inte alltid som man vill :)
Problemet verkar vara att du är rädd att kompisens förälder ska se dina regler som kritik från dig? Är det det som är det jobbiga? Ser du deras regler som kritik av dig och tar du illa upp av det?
Är det så att de andra föräldrarna blir supersura på dig för att du säger till ditt barn att gå över vägen, eller att här får man inte cykla så kanske detärvärt det. Då ligger väl ändå problemet hos dem?
Däremot håller jag med om att du i te ska aäga attdeandra föräldrarna bestämmer fel. Nöj dig ,ed att berätta vad du har bestämt. Jag tänker att ditt exempel:
"Nu står det här på skylten att man inte får cykla på skolgården, så då gör vi inte det, även fast din kompis gör det" är lite onödigt tillkrånglat. Arför inte bara säga. Här får man inte cykla det står på skylten.
Och om detta blir ettjätteproblem kansle ni kan gå nån annanstans i umgänge med den familjen.