LFF skrev 2021-04-29 11:35:08 följande:
Nej, de rör sig sannolikt inte själva ute i trafiken än på väldigt många år.
Jag tittar på mina egna 7-åringar och tänker tillbaks på när de hade sina springcyklar (och även numera). Hur lätt de glömde bort att titta när de skulle över vägen, hur de bara tänkte på hur kul det var att cykla.
Än idag så har vi, varenda gång vi är ute, en genomgång av det fåtal regler som finns:
- Man ska inte tävla med brorsan
- Det är inte viktigast vem som cyklar först
- Man går över de stora gatorna
- Man ser till att stanna ordentligt vid de mindre korsningarna
- Kontroll är viktigare än fart.
För 1,5 år sedan åkte den ene på en lättare hjärnskakning just pga att regel 1 och 2 halkade ur minnet ungefär 2 minuter efter att vi pratat om dem. Det var lagom till skolstart i förskoleklass.
Det är ju helt okej att göra som du och som TS. Jag bara retade mig p
å inlägget som insinuera att kompisens föräldrar inte bryr sig om sitt barns säkerhet, eftersom han inte är tvungen att stiga av.
Mina barn fick såklart inte bara cykla (eller springe) över gatan hur som helst. De måsta stanna framför gatan - dottern gjorde det tillförlitlig från när hon var 2, sonen från 2 1/2. Gående är det att hålla min hand som gäller när vi korsar en gata, på cykeln håller jag sonens axel (vet inte hur jag gjorde med dottern).
Det är inget som är fel med mitt sätt att hantera trafiken med mina barn. Och såklart har mitt barn kompisar som gör det annorlunda - som tex inte behöva hålla i handen eller som får springa över gatan (efter att ha stannat och väntat på att föräldrarna går, såklart). Det är inget fel med det heller och jag skulle aldrig säger till mitt barn (eller insinuera) att deras föräldrarna gör annorlunda för att de inte bryr sig om trafiksäkerhet.