• majumea

När låta en tonåring bestämma själv var hen vill bo?

Jag separerade för tre år sen och vår nu 15-åring har bott varannan vecka sen dess. Ibland tror jag det är lite skönt att vi bestämmer så hen inte behöver bestämma själv och få lojalitetsångest mot den andra föräldern.
    Ibland inbillar jag mig dock att hen trivs bättre hos mig och pappan klagar på att dom har noll kontakt. (vilket han såklart måste jobba på)

Vi har hittills inte ställt frågan till vårt barn, för det klart. Ställer man frågan, typ: Skulle du vilja bo mer hos den ena? Då måste man ju också vara öppen för att ha henne mindre eller mer.

Några tankar och idéer?

• Svar på tråden När låta en tonåring bestämma själv var hen vill bo?
  • majumea

Ja det är väl lite det att jag är osäker på att väcka den björn som sover. Jag och hens pappa tycker det är utmärkt att ha henne varannan vecka.

Men det kanske är dags att fråga henom i alla fall. Vad händer om hen väljer att bo heltid hos ena föräldern t.ex. Det är ju rätt stora förändringar för alla, inklusive våra nya sambos.

Men såklart måste barnets vilja gå först, det fattar jag också :)

• majumea
    Jemp skrev 2021-04-26 12:19:15 följande:

Jag är inte separerad, däremot uppväxt med varannan vecka. Fick nog aldrig frågan om att sluta bo växelvis och har aldrig saknat den heller.

Det fanns flexibilitet att stanna längre på nåt ställe när jag önskade, men i allmänhet varannan vecka rakt av.

Framförallt vill jag poängtera att skilsmässan förbättrade relationen med min pappa, han var väl tvungen att vara mer närvarande.

Så jag hade nog inte frågat om inte barnet själv tar upp det.

Så du bodde växelvis ända tills du flyttade hemifrån? Hur gammal var du då?
Svar på tråden När låta en tonåring bestämma själv var hen vill bo?