mariell94 skrev 2021-05-19 11:36:12 följande:
Jag hoppar in här!
beräknad 14 januari 2022, första graviditeten och barnet.
Vi håller det för oss själva tills risken för missfall avtar, är om jag räknar rätt i vecka 6, 5+3.
Jag har så otroligt många frågor, jag har skummat igenom tråden och jag vet inte vad hälften av alla förkortningar betyder, jag vet heller inte vad man ska göra, vad man ska tänka på etc? Ska man börja smörja sig för ev. bristningar redan nu? Ska jag köpa stödstrumpor? Hur berättar man för nära och kära, när gör man det? Frågorna är oändliga!
Hoppas att ni som har erfarenhet kan komma med lite tips till en förstagångare som inte har någon att fråga
Bristningar går inte att förebygga utan de kommer eller så kommer de inte :) de kan även komma efter förlossningen (gjorde det för mig, hade ingen dagen innan och dagen efter var jag full). Däremot kan det vara skönt att smörja sen när det kliar för huden tänjs ut :)
Har du vissa förhöjda risker kan det vara bra att bära stödstrumpor redan. Jag har t.ex både proppar i släkten och högt BM, vid 2 poäng bör man ha stödstrumpor från start :) annars brukar det vara bra lite längre fram!