Inlägg från: Anonym (Majong) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Majong)

Oattraktivt självhävdelsebehov

Hej

Jag träffade en man för ett år sedan som jag förstått med tiden ha en väldigt dålig självkänsla. Jag vill förstås stötta honom, men hans behov av att söka bekräftelse i allting håller på att kväva mig. Han söker bekräftelse i ungefär samma omfattning som en sjuåring och det är så fruktansvärt oattraktivt.
    Så fort han gjort något eller köpt något (fotograferat, polerat bilen, lagat mat, köpt en pryl...) söker han reaktioner, inte bara av en person, utan av alla tillgängliga. Det innebär alltså att jag ska titta, grannen ska titta, arbetskamraten ska titta och så vidare. Ibland blir det nästan pinsamt rent av, men framförallt är det så förbaskat avtändande och ointressant. 
    Jag skulle vilja förmedla det till honom, men vet inte hur jag ska göra det utan att förvärra situationen.
    Tips?

• Svar på tråden Oattraktivt självhävdelsebehov
  • Anonym (Majong)
    Eisregen skrev 2021-04-24 22:54:56 följande:
    Håller med föregående talare. Det där började med facebook/instagram och är på väg att försvinna inom några år.

Sen är det ju en klassisk medelålderspryl också som de flesta går igenom.
    Om det bara vore på nätet... 
  • Anonym (Majong)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-25 00:08:24 följande:

Varför känner du att du ska stötta honom och vad ska din stöttning resultera i?

Det är väl ganska normalt att vilja stötta någon man tycker om och stärka dennes självkänsla.
  • Anonym (Majong)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-25 17:40:48 följande:
    Men det kommer ju inte att hjälpa. Han kommer bara behöva mer och mer bekräftelse. När du bekräftar honom hjälper det bara för stunden, men efter ett tag är hans bekräftelsebehov lika stort igen och det kommer aldrig ta slut. Jobbet kan han bara göra själv genom att söka svar på varför han har ett onormalt stort bekräftelsebehov.

Efter terapi tidigare vet han det. Men det hjälper ju inte bara att veta varför.

• Anonym (Majong)
    Anonym (Rut) skrev 2021-04-26 21:48:26 följande:

Också ganska oattraktivt med folk som är dåliga på att visa uppskattning och ge uppmärksamhet

Så är det kanske. Men på vilket sätt tyckte du att det var värdefull input här?

Svar på tråden Oattraktivt självhävdelsebehov