• Anonym (Majong)

Oattraktivt självhävdelsebehov

Hej

Jag träffade en man för ett år sedan som jag förstått med tiden ha en väldigt dålig självkänsla. Jag vill förstås stötta honom, men hans behov av att söka bekräftelse i allting håller på att kväva mig. Han söker bekräftelse i ungefär samma omfattning som en sjuåring och det är så fruktansvärt oattraktivt.
    Så fort han gjort något eller köpt något (fotograferat, polerat bilen, lagat mat, köpt en pryl...) söker han reaktioner, inte bara av en person, utan av alla tillgängliga. Det innebär alltså att jag ska titta, grannen ska titta, arbetskamraten ska titta och så vidare. Ibland blir det nästan pinsamt rent av, men framförallt är det så förbaskat avtändande och ointressant. 
    Jag skulle vilja förmedla det till honom, men vet inte hur jag ska göra det utan att förvärra situationen.
    Tips?

• Svar på tråden Oattraktivt självhävdelsebehov
  • Anonym (Manligt)

Du kommer nog tyvärr inte få några bra svar. I dag är det normalt beteende att söka, kräva & få bekräftelse för varje steg man tar både på nätet & IRL. Otroligt avtändade med bekräftelse personer. Denna trend är tack & lov på väg att avta sakta med säkert. Håll ut!

• Eisregen
    Anonym (Manligt) skrev 2021-04-24 22:22:37 följande:

Du kommer nog tyvärr inte få några bra svar. I dag är det normalt beteende att söka, kräva & få bekräftelse för varje steg man tar både på nätet & IRL. Otroligt avtändade med bekräftelse personer. Denna trend är tack & lov på väg att avta sakta med säkert. Håll ut!

Håller med föregående talare. Det där började med facebook/instagram och är på väg att försvinna inom några år.

Sen är det ju en klassisk medelålderspryl också som de flesta går igenom.
  • Anonym (Tragiskt)

Min sambo är likadan. Har han lagat middag så analyserar han middagen om hur god den var och vi andra avkrävs på en åsikt.  Så en halvtimme framåt säger han att maten var god typ 5 gånger. Han är verkligen uppmärksamhetskåt

Och får han ingen uppmärksamhet ja då skapar han det. Oftast blir det negativ sådan. Är han tillräckligt desperat så funkar även det.

• Anonym (Majong)
    Eisregen skrev 2021-04-24 22:54:56 följande:
    Håller med föregående talare. Det där började med facebook/instagram och är på väg att försvinna inom några år.

Sen är det ju en klassisk medelålderspryl också som de flesta går igenom.
    Om det bara vore på nätet... 
  • Anonym (Tragiskt)

Jag är på väg att lämna honom efter 2 år. Mitt råd är att du gör samma sak.

• Anonym (Teddy)

Varför känner du att du ska stötta honom och vad ska din stöttning resultera i?

• Anonym (Majong)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-25 00:08:24 följande:

Varför känner du att du ska stötta honom och vad ska din stöttning resultera i?

Det är väl ganska normalt att vilja stötta någon man tycker om och stärka dennes självkänsla.
  • Anonym (tvillingmamma)

Om jag har lagat mat vill jag höra att den är god och om jag har köpt eller gjort något speciellt vill jag ibland visa upp det. Men det du och andra beskriver är över alla gränser ts. Alla människor vill ha bekräftelse och uppskattning, men inte hela tiden. Det låter som att din kille har ett sjukligt behov av att bli sedd? Jag har inga bra råd, men jag hade inte orkat med en sådan person i längden. Som du själv skriver, påminner det om en 5-åring som vill stå i centrum eller uppträda inför släkten. Titta mamma, men titta då! Försvarligt hos barn, väldigt avtändande hos vuxna.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Majong) skrev 2021-04-25 08:54:34 följande:

Det är väl ganska normalt att vilja stötta någon man tycker om och stärka dennes självkänsla.

Men det kommer ju inte att hjälpa. Han kommer bara behöva mer och mer bekräftelse. När du bekräftar honom hjälper det bara för stunden, men efter ett tag är hans bekräftelsebehov lika stort igen och det kommer aldrig ta slut. Jobbet kan han bara göra själv genom att söka svar på varför han har ett onormalt stort bekräftelsebehov.
  • Anonym (Majong)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-25 17:40:48 följande:
    Men det kommer ju inte att hjälpa. Han kommer bara behöva mer och mer bekräftelse. När du bekräftar honom hjälper det bara för stunden, men efter ett tag är hans bekräftelsebehov lika stort igen och det kommer aldrig ta slut. Jobbet kan han bara göra själv genom att söka svar på varför han har ett onormalt stort bekräftelsebehov.

Efter terapi tidigare vet han det. Men det hjälper ju inte bara att veta varför.

• Anonym (man)
    Anonym (Majong) skrev 2021-04-25 08:54:34 följande:
    Fast det kan du inte, det är som att försöka fylla en hink utan botten med vatten. Lösningen med sjuklig bekräftelsebehov är inte att överösa personen med bekräftelse, lösningen är att täppa till "hinken". Dvs personen behöver dels inse sitt problem (lång ifrån alla som gör det i vårt bekräftelsekåta samhälle) och del jobba med sig själv vilket i sig är en lång process för beteenden som pågått i många många år är svåra att förändra.

Så tyvärr får du nog välja mellan att acceptera honom som han är och leva med hans issues eller avsluta förhållandet.

Jag levde 5 år med en kvinna med extremt låg självkänsla och bekräftelsebehov, det var en mardröm. Kommer ALLDRIG göra det igen.
  • Anonym (man)
    Anonym (Majong) skrev 2021-04-26 17:10:49 följande:

Efter terapi tidigare vet han det. Men det hjälper ju inte bara att veta varför.

Ja men för att han ska gå i terapi måste han först förstå att han har ett problem och det är inte lätt att frösköka få någon att förstå för ingen vill se sig som "onormal". Att han går i terapi bara för att få dig nöjd kommer inte ge något.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Majong) skrev 2021-04-26 17:10:49 följande:

Nej, han måste ju jobba hårt också för att bli frisk. Svaret är inte mer och mer bekräftelse. Det tror jag inte hans psykolog tycker heller.
  • Anonym (-)

Kan han inte göra som alla andra och bara skaffa Facebook, insta, eller dyl?

• Anonym (Rut)

Också ganska oattraktivt med folk som är dåliga på att visa uppskattning och ge uppmärksamhet

• Anonym (Majong)
    Anonym (Rut) skrev 2021-04-26 21:48:26 följande:

Också ganska oattraktivt med folk som är dåliga på att visa uppskattning och ge uppmärksamhet

Så är det kanske. Men på vilket sätt tyckte du att det var värdefull input här?

• Anonym (Teddy)

För att svara på din fråga: Hur du ska förmedla till honom att hans bekräftelsebehov är ... ähum ... osunt, utan att göra det värre, så går inte det. Han måste kunna ta det när du berättar vad du upplever på ett respektfullt sätt och om han går i terapi borde han veta det redan.

• Anonym (Manligt)

Försök prata med honom. Visa fakta om bekräftelsebehov. Förklara för honom att konstant törsta efter bekräftelse där han valideras får honom att framstå som svag & osäker i sig själv.

Svar på tråden Oattraktivt självhävdelsebehov