Inlägg från: Altemeyer |Visa alla inlägg
  • Altemeyer

Så löser vi samhällsproblem

Som förälder är jag oerhört tacksam över att jag har fått chansen att bidra till samhällsutveckling. Just nu jobbar jag under två briljanta professorer på Lunds universitet. Martin Bäckström och Fredrik Björklund. Tillsammans bedriver vi en ganska omfattande datainsamling som delvis ska användas till en masteruppsats, men målet är också att publicera då vi har snubblat på något potentiellt fantastiskt.

Använd 10 minuter av ert liv, fyll i enkäten, och var sanna jävla vardagshjältar! Datan som ni tillgodoser oss med är självfallet ospårbar, komplett anonym men även oerhört uppskattad. Detta är den sortens forskning som faktiskt kan påverka samhället väldigt positivt.

På vilket sätt? Det förklarar jag gärna. Men först efter att man deltagit i studien

https://lundpsychology.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_eWmslOgtMWWdfKK

Det finns tyvärr inga ekonomiska incentiv för att delta. Det är problematiskt att betala människor för att delta i forskning ur ett etiskt perspektiv. Ett incentiv som vanligtvis får mig att delta i studier är dock faktumet att man bidrar till att göra världen till en bättre plats. Detta är definitivt en studie med sådan potential.

Tack på förhand

• Svar på tråden Så löser vi samhällsproblem
  • Altemeyer

Folk är fria att tolka frågorna hur som helst. Eller ja, folk var fria till att göra så, ända tills vissa började föreslå tolkningar i öppna kommentarsfält. Antar att det är en risk när man publicerar i ett öppet forum.

Nu omöjliggörs grundkravet på att diskussionen ska ske efter deltagande, eftersom folk kan läsa kritik av studien innan de ens fyllt i enkäten.

Gjorde någon av er klart enkäten? Alexanderdahlstroem@hotmail.se

Skicka ett mail dit om ni vill diskutera enkäten, om hur och varför den fungerar, och varför skalan som används har fungerat i ca 20 år även fast man inte definierar vilken sorts grupp man pratar om.

• Altemeyer

Folk är fria att tolka frågorna hur som helst. Eller ja, folk var fria till att göra så, ända tills vissa började föreslå tolkningar i öppna kommentarsfält. Antar att det är en risk när man publicerar i ett öppet forum.

Nu omöjliggörs grundkravet på att diskussionen ska ske efter deltagande, eftersom folk kan läsa kritik av studien innan de ens fyllt i enkäten.

Gjorde någon av er klart enkäten? Alexanderdahlstroem@hotmail.se

Skicka ett mail dit om ni vill diskutera enkäten, om hur och varför den fungerar, och varför skalan som används har fungerat i ca 20 år även fast man inte definierar vilken sorts grupp man pratar om.

Svar på tråden Så löser vi samhällsproblem