• Altemeyer

Så löser vi samhällsproblem

Som förälder är jag oerhört tacksam över att jag har fått chansen att bidra till samhällsutveckling. Just nu jobbar jag under två briljanta professorer på Lunds universitet. Martin Bäckström och Fredrik Björklund. Tillsammans bedriver vi en ganska omfattande datainsamling som delvis ska användas till en masteruppsats, men målet är också att publicera då vi har snubblat på något potentiellt fantastiskt.

Använd 10 minuter av ert liv, fyll i enkäten, och var sanna jävla vardagshjältar! Datan som ni tillgodoser oss med är självfallet ospårbar, komplett anonym men även oerhört uppskattad. Detta är den sortens forskning som faktiskt kan påverka samhället väldigt positivt.

På vilket sätt? Det förklarar jag gärna. Men först efter att man deltagit i studien

https://lundpsychology.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_eWmslOgtMWWdfKK

Det finns tyvärr inga ekonomiska incentiv för att delta. Det är problematiskt att betala människor för att delta i forskning ur ett etiskt perspektiv. Ett incentiv som vanligtvis får mig att delta i studier är dock faktumet att man bidrar till att göra världen till en bättre plats. Detta är definitivt en studie med sådan potential.

Tack på förhand

• Svar på tråden Så löser vi samhällsproblem
  • Tow2Mater

Lite lustiga frågor, som ju kan tolkas lite hur som helst.

Ibland måste vissa grupper hållas under kontroll för att få ordning i samhället - absolut, dömda farliga brottslingar kan ju inte få springa in och ut ur fängelset hur de önskar.

Vissa grupper är helt enkelt mer lämpade för de viktiga besluten i samhället - absolut, förskolebarn kan nog anses okapabla för viktiga samhällsbeslut. Vuxna ska sköta sånt.

Alla grupper måste ges det inflytande i samhället som krävs för att de ska ha en chans att påverka - forskolebarn igen, eller kanske 3-månadersturister; nej de ska inte ha inflytande och påverka.

• Anonym (Lite salt)

Största problemet är att ni inte definierar "grupper", vilket då kan innebära vad som helst. Nej, alla grupper bör inte styra. Det finns ju grupper tex "psykiskt sjuka med vanföreställningar" som absolut inte bör styra, men det innebär inte att grupper som kvinnor eller utlandsfödda ska utestänga från politiska sammanhang.

• Hum Hum Humla

Håller med. Jag hjälper gärna till med undersökningar, men jag behöver veta vilken/vilka grupper det är vi pratar om. Eller få möjlighet att skriva egna kommentarer till mina svar. 

• Aniiee

Håller med övriga. Detta är väldigt, väldigt vagt, och därmed också väldigt, väldigt ovetenskapligt och resultaten kan förpassas direkt till papperskorgen. Är det verkligen någora proffessorer som har sett över denna enkät och verkligen, på riktigt gett sitt ok för denna?

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Altemeyer

Folk är fria att tolka frågorna hur som helst. Eller ja, folk var fria till att göra så, ända tills vissa började föreslå tolkningar i öppna kommentarsfält. Antar att det är en risk när man publicerar i ett öppet forum.

Nu omöjliggörs grundkravet på att diskussionen ska ske efter deltagande, eftersom folk kan läsa kritik av studien innan de ens fyllt i enkäten.

Gjorde någon av er klart enkäten? Alexanderdahlstroem@hotmail.se

Skicka ett mail dit om ni vill diskutera enkäten, om hur och varför den fungerar, och varför skalan som används har fungerat i ca 20 år även fast man inte definierar vilken sorts grupp man pratar om.

• Altemeyer

Folk är fria att tolka frågorna hur som helst. Eller ja, folk var fria till att göra så, ända tills vissa började föreslå tolkningar i öppna kommentarsfält. Antar att det är en risk när man publicerar i ett öppet forum.

Nu omöjliggörs grundkravet på att diskussionen ska ske efter deltagande, eftersom folk kan läsa kritik av studien innan de ens fyllt i enkäten.

Gjorde någon av er klart enkäten? Alexanderdahlstroem@hotmail.se

Skicka ett mail dit om ni vill diskutera enkäten, om hur och varför den fungerar, och varför skalan som används har fungerat i ca 20 år även fast man inte definierar vilken sorts grupp man pratar om.

• Tow2Mater

Ni har "snubblat på något potentiellt fantastiskt" som att ni nu efter 20 år av datainsamling kan statistiskt visa att forskolebarn som tillåts dominera andra är en dålig idé? Ja, ibland kan man tro att det är sådan forskning som bedrivs i feministkretsarna.

• Tow2Mater
    Saicko skrev 2021-04-27 02:41:26 följande:

Svårt det här med simpla instruktioner och att vara spontana för autisterna.

Mycket roligare o sitta o gnälla i några timmar och förklara hur en själv hade gjort det bättre, än att trycka på en liten knapp. Tänk om något exploderar.

?Svara så ärligt som möjligt och gärna spontant. Ens första svar är vanligtvis det bästa.

Instruktion

De flesta frågorna är formulerade som påstående. Poängen är att svara så precist som möjligt hur mycket man håller med.?

Därav behöver ni inte heller veta exakt vilken grupp det är som menas.

Det är ett påstående.. Det ni ska svara på är om ni håller med eller inte.

Jag gissar det handlar om en slags mätning av SDO.

Om man t ex håller med/inte håller med om att "Alla grupper måste ges det inflytande i samhället som krävs för att de ska ha en chans att påverka" vid tanken att grupperna består av vuxna människor i olika samhällsbefattningar, kan man tänka helt tvärtemot vid tanken att grupperna handlar om olika åldrar.

Och i nästa fråga kan man bestämma sig for att man avser en annan slags gruppering i sitt svar.

Resultatet blir totalt intetsägande. Men det tolkas av enkätutformarna som de anser passar deras agenda.
Svar på tråden Så löser vi samhällsproblem