Inlägg från: Anonym (NPF mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NPF mamman)

Orkar inte, slut som människa, sonen så otroligt elak

Jag känner igen lite av det du skriver.

Skilde mig från barnens pappa när sonen med autism och adhd var 11 år gammal. Den manipulativa och narcissistiska pappan började genast baktala mig inför barnen. De andra två hade perspektiv och tog inte åt sig av pappans försök att vända saker till min nackdel, men sonen däremot började få stora utbrott, blev hemmasittare, vägrade samarbeta och var väldigt emot mig.

Många tårar fälldes, men vändningen kom när jag kontaktade familjerätten samt gjorde en socanmälan. Situationen var fullständigt ohållbar, jag höll på att gå sönder och sonen mådde naturligtvis jättedåligt.

Av familjerätten fick vi hjälp att samarbeta och de var tydliga gentemot pappan att han skadar barnen genom att prata illa om mig och mina livsval inför barnen.

Soc hjälpte till med utredning kring familjesituationen i stort, men också i dialog med skolan kring skolfrånvaron.

Sedan hade vi hjälp av habilitering och BUP för sonens diagnos och svårigheter.

Eftersom din son mår så dåligt som han gör och du håller på att gå under, så måste du ta kontakt med familjerätten och begära möte för att hjälp med samarbete.

Även socanmälan borde du göra, för oro kring sonens beteende och att pappan vägrar honom medicin, som med stor sannolikhet skulle få honom att må bättre.

2 år tog det oss att få sonen på rätt bana. Det är inte 100% bra än, men han mår så mycket bättre. Hade aldrig klarat det utan hjälp utifrån dock.

• Anonym (NPF mamman)
    Anonym (Gråter) skrev 2021-04-24 22:34:38 följande:

Tack för dina ord. Ja, nu får pappan ta hand om honom. Sonen säger inte ens förlåt utan fortsätter säga att han hatar oss, jag är cp och idiot och inte hans mamma. Men i allt det här kan jag ändå se att han känner sig övergiven nu när jag släpper taget. Och det gör så ont. Kommer sakna honom hela tiden även om det också kommer vara en befrielse att slippa trippa på tå och oroa sig över nästa utbrott.

Men du förstår väll att han inte menar det innerst inne? Han är ett barn med diagnos utan konsekvenstänk (inget barn i hans ålder har det). Han har inte förmåga att bedöma vad som blir bäst eller vad han uttalande får för konsekvenser, och det han behöver höra är att han trots allt är älskad.

Jag vet hur slitsamt det är och hur knäckande det är att få höra att man inte duger som mamma, men det är ett rop på hjälp! Inget annat.

Du måste visa att du inte tänker ge dig. Kanske en kortsiktig lösning är att han tillfälligt får bo hos sin pappa, men du måste med alla medel visa att du står på hans sida. Om familjerätten inte var till hjälp så bör du genast göra en orosanmälan till Soc. I den bör du ange att du är orolig för sonens mående i samband med kraftiga samarbetssvårigheter med pappan och vara fullständigt transparent. Ta även kontakt med elevhälsan på sonens skola.

Jag lider verkligen med dig och er situation. Det är en mardröm, men fortsätt kämpa för sonen så att han åtminstone förstår att du inte överger honom.
  • Anonym (NPF mamman)
    Anonym (Gråter) skrev 2021-04-25 15:58:25 följande:

Har svårt att tro att vi får någon hjälp av socialen. Jag har inga bevis för hur pappan är och sonen vågar inte säga något. Pappan låtsas vara så otroligt duktig och bra när vi pratat med skolan, psykologer och läkare. Han låtsas att han är så rutinfast och ser till att sömn, mat och motion fungerar så bra och därigenom mår sonen så bra. Sen hoppar han på mig och förklarar hur kass jag är på alla områden. Han blånekar allt jag säger och påstår att jag ljuger och är störd. Så vad ska jag tjäna på att prata med socialen? Kommer bara bli massa jobbiga samtal där pappan svartmålar mig och kanske min man och våra andra barn måste dit och granskas för fler jobbiga samtal.

Nä, jag har ingen tilltro till soc efter allt man läst om dom här på FL, känns faktiskt inte som att jag vill ha något med dom att göra. En utredning skulle dessutom ta lång tid och läget är akut nu. Jag mäktar inte med mer, inte min man heller. Sonen halvgalen. Alla mår dåligt. Nu får superpappan ta vid och visa vad han går för. Kanske blir bättre.

Förlåt om jag låter hård. Inombords gråter jag och mitt hjärta blöder när jag tänker på vad jag gör mot sonen. Men om jag inte agerar kommer detta bara fortsätta och bli värre och värre. Tills slut kanske han blir placerad av socialen om vi inte gör ngt nu. Jag klarar inte av sonen. Svartmålar jag pappan till soc omhändertar de sonen.

Ett tips från egen erfarenhet. Jag tänker att du bör ligga steget före. Vad händer om någon annan nu gör Soc anmälan, tex skolan eller kompisars föräldrar och du blir indragen i utredning som kommer att visa att varken du eller pappan sökt hjälp trots tydliga signaler?

Det må hända att soc inte alltid gör det dem ska, men om du initierar en utredning pga oro för sonens beteende och det faktum att pappan vägrar medicinering, så har du visat att du bryr dig.

Du bör inte vara mer rädd för "vad andra ska tycka" eller att ni ska bli "svartmålade" än vad du bör vara för hur det ska gå för sonen. Han verkar ligga väldigt illa till med tanke på sitt beteende, så gör inte du något så lär andra reagera snart.
  • Anonym (NPF mamman)
    Anonym (Gråter) skrev 2021-04-25 18:03:53 följande:

Fast vi HAR sökt hjälp. Jag har initierat den här utredningen och vi går på ADHd centrum BUM psykolog och hela paketet. Har gått en kometkurs också. Är osäker på om läkaren tycker det verkligen behövs att vårdnaden fråntas pappan så pojken kan medicineras. Läkaren har aldrig opponerat sig mot pappan, säger bara att vi måste vara överens. Om inte annat så borde ju läkaren göra en orosanmälan om de vill gå över pappan? Problemet är ju bara att pappan inte talar sanning och slätar över sonens beteende så vården har ju ingen helhetsbild. I nuläget tror de typ att han har mest problem hemma hos mig bara eftersom jag är ärlig.

Tro mig, jag hade det i princip likadant. Alla trodde det var mitt hem det var fel på eftersom det var där sonen agerade ut.

Mitt ex är narcissist och extremt manipulativ, erkände aldrig att det fanns svårigheter hemma hos honom, men när jag började ana att skolan avsåg att göra en anmälan till soc, då såg jag min chans och anmälde innan. Talade tydligt om hur situationen var och att vi och sonen var i behov av hjälp.

Du måste förstås göra det du tror blir bäst, men fundera på hur du ska agera när/om någon utanför gör anmälan.
  • Anonym (NPF mamman)
    Anonym (Gråter) skrev 2021-04-26 21:21:17 följande:

Ja det är så det känns för mig också. Sonen agerar ut hos mig och vågar inte hos pappan som ryter i ordentligt. När vi är på möten klagar pappan o gnäller över att sonen inte får mat till exempel. Då kan det ha varit en situation där jag verkligen försökt få honom att äta lunch men han vägrat, och klockan halv 2 ringer pappan och sonen säger att han är jättehungrig och inte fått mat. Eller att sonen är uppe för sent. Kan vara att han smsat pappan vid 22 en skoldag, när jag ett par gånger tidigare under kvällen smugit in och sonen då alltså låtsats sova. Eller att jag är dålig på att få sonen till träningen. Ja, men när han skiter i att komma hem och stannar med kompisen eller helt enkelt vägrar att åka iväg för han har ingen lust, vad ska jag göra då, dra honom i öronen tills han lyder? Åka till kompisen och få en helvetes scen inför föräldrar med gap och skrik den sonen där jag får skämmas ihjäl? Nä då får han hoppa över sin träning. Såna grejer öser pappan ut om hur dålig förälder jag minsann är.

Desto mer att ta ut hos mig när han trycks ner/kvävs av pappan. Men vad händer den dagen han tappat respekten för pappan? När pappan skriker och vrålar och sonen bara svarar att han skiter i honom?

Om vi båda skulle bemöta sonen lågaffektivt kanske det skulle fungera i längden.

Vad blev bättre när du anmälde? Vad gjorde soc? Var ni tvungna att vara på samtal samtidigt?

Det som blev bättre var att vi (jag och pappan) fick ögonen på oss. Jag fick ensam berätta min bild av situationen liksom pappan, sen fick vi ett gemensamt möte och slutligen ett då sonen var med.

Finns säker 100 varianter på hur de gör, men uttrycker man en statk oro så är vanligen personliga möten och formulär att fylla i av bl.a skola, det vanligaste.

Jag var öppen och tydlig till sonen hela tiden: "nu har jag verkligen försökt lösa den här situationen på alla sätt (han var även hemmasittare) men nu kan jag inget mer och eftersom jag älskar dig mest av allt och vill att du ska må bra så måste jag nu ta hjälp utifrån..."

Nåt i den stilen. Jag var även tydlig med att visa mina känslor utan att straffa eller skuldbelägga, typ att "det du säger gör mig verkligen ledsen".

Sen hjälpte det att pappan träffade en ny som han kunde lägga fokus på istället för att jävlas med mig, då blev han plötsligt mer samarbetsvillig (dumt att riskera att få ett barn på 100% när man vill umgås med flickvännen).

Nu, snart 2 år senare, har jag och sonen en mycket trygg relation. Tryggare än den han har med sin pappa. Pappa är rolig och ger en prylar, men det är mamma man kommer till när man verkligen behöver hjälp.

Jag hoppas verkligen er situation löser sig!
Svar på tråden Orkar inte, slut som människa, sonen så otroligt elak