Anotherone skrev 2021-04-23 07:04:29 följande:
Det är nog en bedömningsfråga. Även med den "vanliga" gravidpenningen så ligger det på arbetsgivaren att beskriva hur arbetssituationen ser ut och var riskerna finns. Hur många gånger per dag sker de tunga lyften etc.
Nu har jag inte sett om man utökat förfrågningsunderlaget för den här utökade varianten. Kanske räcker det med en bock i en ruta kring huruvida man kan erbjuda hemarbete eller ej? Har man bestämt nu att gravida är riskgrupp och inte ska vistas ute i samhället mer än absolut nödvändigt, inte åka kollektivt etc så kanske det räcker med det.
Jojjo87 skrev 2021-04-23 11:12:42 följande:
Hej! Ur ett arbetsmiljö syfte så spelar det ingen roll om det är ett litet eller stort företag du jobbar på. Det handlar om att din arbetsgivare ska se över att du inte ska utsättas för någon smittorisk. Och även om du jobbar på ett litet företag så kan du bli smittad ändå, man vet ju aldrig vart någon annan person har varit eller har för umgänge. Så om din arbetsgivare inte kan omplacera dig alt låta dig jobba hemifrån pga smittorisken så blir man ?avstängd? från sin arbetsplats och har rätt till graviditetspenningen.
Tack för era svar. Tycker de är lite intressant eftersom man annars kan få bråka med fk både för de ena eller de andra om att de inte vill bevilja. Men allt kanske är annorlunda och lättare nu just pga. detta virus. Med andra ord så borde man få de om inte arbetsgivaren kan bevilja en att jobba hemifrån? En omplacering är inte möjlig i vårt läge och de brukar väl ändå i många fall betyda att jobba i närheten av andra. Tunga lyft osv vet jag om, men de har ju med annat att göra. De där beviljas jag aldrig då jag jobbar på kontor :) jobbade fram till 4 dagar innan födseln sist ja va gravid.