Melimelii skrev 2021-04-24 21:41:20 följande:
Hej! Du skrev att du haft covid för några veckor sedan. Jag är själv gravid i v. 19 och fick konstaterad covid idag efter att blivit smittad av en kollega på jobbet. Skulle jobbat sista dagen på måndag och sen gått hem på graviditetspenning men snubblade precis på mållinjen känns det som. Min fråga är hur mådde du under tiden du hade covid? Vilken vecka var du i? Hade du mycket symptom och hur länge var du sjuk? Har du tagit upp det med barnmorskan om de kommer följa dig extra noga eller få ett extra ultraljud till exempel? Kvinnan jag pratade med på telefon sa att en läkare ska kontakta mig på måndag då en del gravida som har covid ska äta blodförtunnande. Var det något som du fick äta? Förlåt för många frågor
Vad tråkigt att du har blivit sjuk!
Jag hade en ganska enkel variant. Började med högre feber och hosta och kände mej lite hängig. Efter ett par dagar blev jag täppt och liksom förkyld. Tappade smak och lukt. Men kände mej symptomfri redan dag 4-5 och efter det har jag inte haft några bakslag. Har bara varit lite andfådd och lite tröttare än vanligt, men kunnat leva som vanligt. Var i v17, skulle gå in i v18 ett par dagar senare. När jag hade testat positivt ringde en smittspårare upp, en läkare. Han tyckte att jag skulle kontakta min barnmorska för att kolla ifall det var något speciellt att tänka på. Ringde dagen efter och hon tyckte att det var lite konstigt att läkaren hänvisade till Kvinnohälsovården, lät som att de (KHV) alltid skickar vidare till Vårdcentralen istället, så enligt henne var det VC jag skulle prata med. Verkade främst gälla risk för blodproppar. Jag har mått väldigt bra hela graviditeten så var väl lite därför som hon inte tyckte att jag behövde kontakta dem. När jag pratade med VC ställde hon lite frågor om mående och sjukdomar i familjen. Då jag inte hade några riskfaktorer så behövde jag ingen medicin, tror det handlar om blodförtunnande sprutor för blodproppsrisk. Mådde som sagt relativt bra hela sjukdomsperioden så har inte behövt göra /tänka på något speciellt.
Krya på dej!