Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Riskgrupp Covid

Du bedöms som riskgrupp men kan fortsätta arbeta så länge det kan göras på ett säkert sätt. Skulle din arbetsgivare "tvinga in" hela företaget att arbeta på plats under pågående pandemi och du inte kan omplaceras eller beredas arbete hemifrån så kan du få gravidpenning.
    Men annars kan du jobba på som vanligt (hemifrån).

• Anotherone
    SML89 skrev 2021-04-22 19:23:38 följande:

Hur vet man då vart man ska dra gränsen för att det görs på ett säkert sätt? Kan inte tänka mig att alla får ta ut gravidpenning bara för att man inte kan jobba hemifrån. Vi jobbar inte hemifrån men det är ett litet företag så vi är ju inte så många. Risken är alltså kanske inte jättestor att få det där men risken finns ändå alltid. Så vart drar man gränsen? Undrar av nyfikenhet, är själv gravid men är fortfarande lite tidigt för min del.

Det är nog en bedömningsfråga. Även med den "vanliga" gravidpenningen så ligger det på arbetsgivaren att beskriva hur arbetssituationen ser ut och var riskerna finns. Hur många gånger per dag sker de tunga lyften etc.
    Nu har jag inte sett om man utökat förfrågningsunderlaget för den här utökade varianten. Kanske räcker det med en bock i en ruta kring huruvida man kan erbjuda hemarbete eller ej? Har man bestämt nu att gravida är riskgrupp och inte ska vistas ute i samhället mer än absolut nödvändigt, inte åka kollektivt etc så kanske det räcker med det.
Svar på tråden Riskgrupp Covid