• Undersköterska2009

När man börjar jobba före kl 06.00

Gäller barn som börjar 1a klass. Vars förälder börjar jobba före kl 06.00. Kan man lämna på fritids? Och när som tidigast?

• Svar på tråden När man börjar jobba före kl 06.00
  • Anonvm

Börja för allt i världen resonera kring detta ur ett barnperspektiv istället.

Kanske är det lämpligare att föräldrarna anpassar sina arbetstider och livssituation i stort under dessa år, än att små barn ska släpas iväg "mitt i natten", släpas hem dödströtta sent på kvällen.... För att inte tala om vansinnet med "nattis".... ???

Vi lever i det land som har den mest kraftfulla föräldraförsäkringen i världen, som ger föräldrar smått otroliga möjligheter att förena familjeliv med förvärsarbete.

Jag blir på allvar irriterad när jag hör/läser liknande resonemang som denna trådstart... "Vem ska ta hand om mitt barn när jag börjar jobba kl 05?"

Helt jävla sanslöst..... 

• Undersköterska2009

Tyvärr ibland kan man inte välja arbetstider, men möjligt förskjuta arbetstid. Så man kan underlätta så gott det går för barnet. Men ekonomi styr lite kring ens vardag, framför allt med barn. Och detta gällde en enkel fråga, om ens möjligheten finns. Många börjar jobba kl 07.00 till 16. Andra tidigare, andra senare. Just i dessa tider med, är inte andra val av jobb kanske det lättaste, utan just det viktiga att ha ett jobb? Nu den enskilda person detta gäller jobbar då dessa tider. Var inte ett eget val utan mer välja arbetslös eller detta.

• Gameofthrones

Asså har du inget val?!?

Det är upp till kommunen och ha grundliga tider? Men vet ej hur pass tidigt dom sätter tiden på morgonen, men det kan ju finnas nattliga fritidsklubb innan skolan öppnar? Jag vet inte.

Men hade du varit i USA och jobbat som undersköterskor /sjuksköterska hade det funnits på din arbetsplats =) Här vet jag inte.

Kan inte du ha nån som du känner kan va hos dig? Eller om du kan komma överens med din chef om ändrade arbetstider?

• Gameofthrones

Tillägg :

Här öppnar fritids 06.30. - skolan 08.10.-15.00

Fritids (06.30) - 15.00- 18.00.

• Undersköterska2009

Jo personen detta gäller kan börja varannan måndag kl 06.00 ist för 04,30. Då lämnas barnet. Barnet är hos den enskilde föräldern varannan helg fre lunch till måndag morgon.

• Seven Costanza

Ja, men om det inte går att lämna före sex på morgonen så får väl föräldern lämna över till den andra föräldern vid läggning på söndagskvällen så slipper barnet ha dessa morgnar.

• Trippelmamma76

Finns det tex någon granne som kan hoppa in och passa barnet dessa mornar istället? Komma när förälderns går till jobbet och kanske lämna barnet lagom till skolstart istället exempelvis?

• Citronsaft

Byt arbete. Ett barn ska inte behöva lämnas så tidigt och förväntas orka med hela dagen.

• lövet2
    Seven Costanza skrev 2021-04-20 06:40:01 följande:
    Ja, men om det inte går att lämna före sex på morgonen så får väl föräldern lämna över till den andra föräldern vid läggning på söndagskvällen så slipper barnet ha dessa morgnar.
    Det vore ju den smidigaste lösningen. Då kan man kompensera med att föräldrarna skiftar om ett par dagar under semestern eller någon storhelg.
  • LFF
    Undersköterska2009 skrev 2021-04-19 22:35:24 följande:

Jo personen detta gäller kan börja varannan måndag kl 06.00 ist för 04,30. Då lämnas barnet. Barnet är hos den enskilde föräldern varannan helg fre lunch till måndag morgon.

Då skulle jag, för barnets skull, lämna barnet på söndagskvällen istället till den andre föräldern.
  • LejonSa
    LFF skrev 2021-04-20 15:40:51 följande:

Då skulle jag, för barnets skull, lämna barnet på söndagskvällen istället till den andre föräldern.

Håller med.
  • Gameofthrones

Håller med ovanstående svar.

• Seven Costanza
    lövet2 skrev 2021-04-20 14:05:00 följande:

Det vore ju den smidigaste lösningen. Då kan man kompensera med att föräldrarna skiftar om ett par dagar under semestern eller någon storhelg.

Ja, jag tycker dessutom att det är den bästa lösningen även om man skulle kunna lämna strax före sex, för 05.45 är ju ändå väldigt väldigt tidigt för ett barn (även för de flesta vuxna skulle jag tro).
  • Anonvm

Då bör dessa föräldrar ta sitt gemensamma föräldraansvar och finna en lösning som är det bästa ur barnets perspektiv......

I detta fall är det en "no brainer" att istället göra överlämningen på söndagskvällen, varför är detta ens något att diskutera? Det fattar vem som helst.
  • nernu

Då hade jag utan tvekan ändrat från måndag morgon till söndag kväll. Ska barnets måndag bli förstörd för att sova en extra natt hos umgängesföräldern? Absolut inte.
Svar på tråden När man börjar jobba före kl 06.00