Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

När man börjar jobba före kl 06.00

Prata med kommunen om de har något nattis i kommunen. Omsorg på kväll- helg och natt faller oftast inom nattis riktlinjer, oavsett om det rör fritids eller förskola. 

Jag har själv arbetat på nattis/OB-förskola i två helt olika kommuner (med 70 mils avstånd) På det ena nattiset gällde tiderna 19.30-06.15 och på det andra nattiset gällde 18-06.15. På nattiset gällde reglerna även skolbarn upp till 12 år. På OB-förskolan gällde tiderna enbart barn upp till 7 år, och därefter behövde man ansöka om nattis-fritids och barnen behövde gå i en specifik skola för att få plats på just deras nattis-fritids (som givetvis även hade dagfritids)

• Hyllemor

Jag vill också tillägga att jag inte känner till något nattis i landet (det här kan dock ha ändrats eftersom det var 7 år sedan jag jobbade på det) som tar emot barn innan klockan 05.30, så om man behöver nattomsorg så måste man lämna senast klockan 19.30 dagen innan så att barnen sover på nattis hela natten. Det kan vara lite olika tider beroende på hur gamla barnen var, men detta var tider som vi diskuterade i hela landet kring just barn 6-12 år och beslutade om då.

Svar på tråden När man börjar jobba före kl 06.00