• Undersköterska2009

När man börjar jobba före kl 06.00

Gäller barn som börjar 1a klass. Vars förälder börjar jobba före kl 06.00. Kan man lämna på fritids? Och när som tidigast?

• Svar på tråden När man börjar jobba före kl 06.00
  • Anotherone

Kommunen har ett grunduppdrag att erbjuda omsorg till barn under den tid som föräldern förvärvsarbetar.
    Så det ska i teorin räcka med att ett barn behöver komma till förskola/fritids kl 06 för att man ska behöva ha öppet. MEN det kan vara så att den omsorgen då inte finns på förskola/skola där barnet har sin ordinarie placering. Vilket man ju kan tycka som förälder att man inte vill och därför så avstår man....

• Favvoflickan

Där jag arbetar kan man lämna tidigast 07:30 (F-3), mellanstadiet har inget morgonfritids.

För att få ett korrekt svar borde du kolla med rektorn. Vilken tid lämnade du när barnet gick på förskolan?

• lövet2

På vår skola kan man lämna 0530, om man verkligen inte har någon annan möjlighet. Då får man lämna på dagis, och så hämtas barnet upp av fritidspersonal när de börjar på morgonen.

• Undersköterska2009

Tanken är att just varannan måndag, förskjuta arbetstid från 06.00. Så man kan lämna flickan. Börjar i vanliga fall 04.30. Men kan inte börja efter 06.00. Så måste ju kunna lämna ca 05.45.???????

• Favvoflickan
    Undersköterska2009 skrev 2021-04-19 21:58:24 följande:

Tanken är att just varannan måndag, förskjuta arbetstid från 06.00. Så man kan lämna flickan. Börjar i vanliga fall 04.30. Men kan inte börja efter 06.00. Så måste ju kunna lämna ca 05.45.???????

Vad arbetar du som? Undersköterska? Är du separeras? Annars borde den andra föräldern lämna. Har du möjlighet att ändra dina arbetstider?

Att lämna ett barn så tidigt som 05:45 och barnet dessutom ska få en vettig och bra skoldag är jag tveksam till. Hon/han lär ju vara jättetrött vid lunch. Fast då kanske du har möjlighet att hämta barnet direkt vid skoldagens slut? Tänker om du börjar klockan 06:00 borde du ju sluta relativt tidigt?
  • Undersköterska2009

04,30 -12,15 utom den måndagen då, då 06.00- 13,45 tror jag det blir. Nej jobbet är industri. Skolan är skolplikt 08.10 till 14 tror jag de var. Detta gäller i höst.

• Hyllemor

Prata med kommunen om de har något nattis i kommunen. Omsorg på kväll- helg och natt faller oftast inom nattis riktlinjer, oavsett om det rör fritids eller förskola. 

Jag har själv arbetat på nattis/OB-förskola i två helt olika kommuner (med 70 mils avstånd) På det ena nattiset gällde tiderna 19.30-06.15 och på det andra nattiset gällde 18-06.15. På nattiset gällde reglerna även skolbarn upp till 12 år. På OB-förskolan gällde tiderna enbart barn upp till 7 år, och därefter behövde man ansöka om nattis-fritids och barnen behövde gå i en specifik skola för att få plats på just deras nattis-fritids (som givetvis även hade dagfritids)

• Hyllemor

Jag vill också tillägga att jag inte känner till något nattis i landet (det här kan dock ha ändrats eftersom det var 7 år sedan jag jobbade på det) som tar emot barn innan klockan 05.30, så om man behöver nattomsorg så måste man lämna senast klockan 19.30 dagen innan så att barnen sover på nattis hela natten. Det kan vara lite olika tider beroende på hur gamla barnen var, men detta var tider som vi diskuterade i hela landet kring just barn 6-12 år och beslutade om då.

Svar på tråden När man börjar jobba före kl 06.00