Challenger skrev 2021-04-25 13:09:02 följande:
Problemet med gummiparagrafen "Hets mot folkgrupp" är att det är väldigt svårt att definiera vad som egentligen utgör en folkgrupp. Det blir väldigt mycket godtycke och sådana lagar är aldrig bra. Speciellt inte de som närmast blir politiska.
För att ta ett aktuellt exempel pratas det nu väldigt mycket om "Mäns våld mot kvinnor". Är män en folkgrupp? Varför? Varför inte? Är svenskar en folkgrupp? Är eskimåer en folkgrupp? Är samer en folkgrupp? Är svarta en folkgrupp?
Varför är det okej att prata om mäns våld mot kvinnor, men inte somaliers våld mot svenskar?
Jag tycker hets mot folkgrupp är en dålig lag, för den är och tolkas fruktansvärt selektivt. Den har ju dessutom kommit att breddas till att omfatta även sexuell läggning, så skulle jag identifiera mig som homosexuell tillhör jag tydligen en egen folkgrupp. Något märkligt tycker jag.
Personligen tycke jag hets-mot-folkgrupp är en dålig lag som borde avskaffas. Lögner om enskilda personer kan ju redan idag klassas som förtal och man kan dömas för det. Vad gäller historien finns det väldigt mycket åsikter och vad som är falskt och vad som är äkta blir på så vis alltid en bedömning. Bedrägeri är brottsligt. Vet inte vad du menar med manipulation, men även vissa fall av manipulation är ju brottsligt det med.
För att svara lite generellt på din fråga tycker jag gränsen går när det skadar enskilda.
Blir ju lite märkligt om det ska vara tillåtet att uttala sig nedlåtande om svennar, samtidigt som det ska falla under hetslagstiftningen att uttala sig nedlåtande om judar eller muslimer. I vart fall om man eftersträvar någon form av likhet inför lagen.
Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
På vilket sätt skulle det råda osäkerhet om att romer och judar omfattas av denna lag? Utveckla så att jag förstår.