Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Challenger skrev 2021-04-18 18:53:38 följande:
    Sanningen är alltid relativ. Tyskarna satte inte bara judar i läger, utan även krigsfångar, politiska motståndare osv. Om en forskare kommer fram till att det inte alls dödades 6 miljoner judar, utan "bara" 1 miljon, men därtill lika många krigsfångar, meningsmotståndare, romer och andra icke önskvärda. Har de då "förnekat" förintelsen eller inte? 

Skulle en person som exempelvis Åke Sandin anses kriminell tycker du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Sandin_(fredsaktivist)

J
    ag tror man är ute på väldigt hal is om den offentliga debatten inte tål kritiker och meningsmotståndare uttrycka en avvikande åsikt. Vad är så farligt med det? Är väl 1000 gånger högre risk om de INTE får uttrycka sina avvikande åsikter? Att de går under jorden. Man skapar ju väldigt bra grogrund för både det ena och det andra med den strategin. En demokrati bygger på att alla får uttrycka sina åsikter. 

Jag vet egentligen inte vem Åke Sandin är men jag ser att fick stark kritik från Svenska freds- och skiljedomsföreningen efter det att han har propagerat för antisemitiska historieförfalskare och använt deras argument.  Om han har spridit antisemitiska historieförfalskning och den kan kopplas till hat mot den judiska befolkningen  så tycker jag att det ska vara straffbart. Har han det? kan du ge några exempel?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Challenger skrev 2021-04-18 19:40:51 följande:
     Jag har uppfattat det som att han som historieintresserad bedrivit seriös forskning för att försökt bringa klarhet i vad som faktiskt hänt ur ett historiskt perspektiv. Ska det vara förbjudet?

När jag googlar så går kritiken ut på att Åke Sandin baserat sina påståenden på uppgifter från antisemitiska historieförfalskare (och inte från seriös forskning).

Om framstående demokratier som Tyskland, Österrike, Belgien, Frankrike, Israel, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Portugal och Schweiz har lyckats förbjuda förnekelse av förintelsen samtidigt som dessa länder har åsikts- och yttrandefrihet är jag säker på att även Sverige klarar av detta.

I likhet med mycket annat som är förbjudet så är syftet viktigt. Jag är övertygad om att den parlamentariska utredningen (om den kommer fram till att det ska vara kriminellt att förneka förintelsen) kommer betona att det ska vara kriminellt att förneka förintelsen om syftet är hat eller missaktining ,mot någon grupp i samhället (t.ex. judar).

• KillBill
    flygrl skrev 2021-04-19 17:50:48 följande:

Om den här lagen införs kommer det ju bli massarresteringar här där jag bor i Alby och även i andra förorter av samma slag. För hat mot judar och förintelse-förnekande är väldigt utbrett bland dom som kommer från Mellanöstern och deffo inte enbart islamister som en del här i tråden tycks tro. Även sk moderata muslimer, såna som är hyfsat sekulära, men också många kristna typ syrianer, kopter osv tänker tyvärr så här. :/

Under min uppväxt hörde jag ofta hatiska kommentarer om judar och att dom typ hittat på Förintelsen för att gynna sig själva och bla. kunna utropa staten Israel. I skolan blev det genast bråk och kaoz när läraren skulle ta upp Förintelsen så det blev tyvärr inte så mycket av den undervisningen. Även inom min grupp dvs svarta (som iofs inte är en enhetlig grupp) finns det en del som är starkt antisemitiska och anser judarna är dom som ligger bakom transatlantiska slavhandeln.

Jag har bekanta som ofta börjar snacka så och då även uttrycker beundran för Hitler. Själv delar jag verkligen inte dom här åsikterna och brukar påpeka att vi som svarta inte stod/står högt i kurs hos nazisterna och förmodligen skulle hamnat i dödsläger vi med om nazisterna fått bestämma. Tycker det här är jävligt obehagligt och dumt och försöker dra mig undan dom som tänker så. Kan ju tillägga att tex. amerikanska Nation of Islam är starkt antisemitiska och en sån som Louis Farrakhan har talat om sin beundran och förståelse för Hitler. :/

Så det bara skulle va nån handfull nazzar som hetsar mot judar och förnekar Förintelsen är en klar missbedömning. Likaså om man tror det bara är bland IS-sympatisörer man hittar sånt här. Problemet är större än så och det är inget som just problematiseras så det lär tyvärr fortsätta...

Då tycker jag att det är bra och stämma i vecken. Att visa vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Glöm inte att att ett stort antal europeiska länder redan har förbjudit förnekande av förintelsen.
  • KillBill
    KillBill skrev 2021-04-19 18:20:07 följande:

Då tycker jag att det är bra och stämma i vecken. Att visa vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Glöm inte att att ett stort antal europeiska länder redan har förbjudit förnekande av förintelsen.

Jädra autokorrigering. Det skulle stå stämma i bäcken.
  • KillBill
    Martinetto skrev 2021-04-19 19:54:56 följande:

Vad löser förbud? Om det inte finns handling och konsekvens så leder förbud bara till att urholka efterföljsamhet.
    Att andra länder har förbjudit förnekandet är i sig inget bra argument om de inte kan påvisa resultat. 

Jag anser att hela detta dravel bara är ytterligare ett klumpigt sätt för vår inkompetente justitieminister att visa vad han tror är handlingskraft.

Tanken är som du säkert vet att det ska vara straffbart att förneka förintelsen. Jag skulle tro att straffet hamnar i närheten av straffet för hets mot folkgrupp där straffet idag är upp till två års fängelse. Tycker du att det är för mjäkigt? Anser du att Sverige ska göra som i Tyskland och Österrike där förnekelse eller förminskande av förintelsen kan ge upp till tio års fängelse?

• KillBill
    Martin1990 skrev 2021-04-19 20:54:46 följande:

Det är en tankevurpa att tro att alla som är emot lagförslaget att förbjuda förintelseförnekande själva förnekar förintelsen.

Det handlar inte om det. Det handlar om att antingen får man bestämma sig för att man har yttrandefrihet eller så har man inte det.

Det är inte möjligt att ha en flytande gräns på det sättet. Tror de flesta med en hjärna förstår att det har skett, det är inte det som behöver diskuteras. Det är inte rättssäkert att börja förbjuda åsikter hur vidriga de än är.

För att citera Voltaire; "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem" 

Det är väl ingen som tror att alla som är emot göra det olagligt att förneka förintelsen själva förnekar förintelsen.

Anser du att det inte råder yttrandefrihet i Frankrike, Tyskland, Belgien, Österrike, Schweiz, Portugal och Israel (länder som förbjudit förnekelse av förintelsen)?
  • KillBill
    Martin1990 skrev 2021-04-19 22:14:20 följande:

Per definition är det inte yttrandefrihet i de länderna då, nej.

Notera skillnaden gentemot lagstiftningen vi redan har(hets mot folkgrupp).

Lagen om hets mot folkgrupp inskränker i så fall också mot yttrandefriheten vad är skillnaden?
  • KillBill
    Martinetto skrev 2021-04-20 07:04:48 följande:
    Varför vill man ha ett förbud? Vad är det man hoppas uppnå?
    kommer det bara gälla förnekelse eller även diskussion om omfattning?
    vem definierar facit?
    När får vi förbud att diskutera Kinas stora språng? Stalins folkmord på Ukraina? Svenskarnas folkmord på samerna under 1700-talet?
    Vem bestämmer vad som skall vara förbjudet framöver?
    Tänk konsekvenser, Tänk!

I likhet med länder som Tyskland, Österrike, Belgien, Frankrike, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Slovakien, Tjeckien och Israel som redan i lag har kriminaliserat förnekandet av förintelsen så hoppas man att ett förbud ska hindra exempelvis nazister och ytterhögern (men även andra) att sprida bilden av att förintelsen (som aldrig får glömmas) inte har inträffat.

Det som är speciellt med just förintelsen är att så många försöker sprida bilden av att den inte inträffat eller att den inte var så omfattande som den faktiskt var men jag har inget emot att det blir förbjudet att sprida bilden av att andra folkmord inte har inträffat.

Vi vänder på frågan. Varför tycker du att det ska vara tillåter att påstå att de värsta folkmorden i historien aldrig har inträffat? Förstår du inte den skymf det är mot de som drabbats (överlevande, släktingar etc)  när någon påstår att det inte har hänt?

Jag tycker att den svenska hatbrottslagstiftning ska ses över så att förnekelse av folkmord i framtiden betraktas som ett hatbrott och omfattas av samma typer av straff (upp till två års fängelse).

• KillBill
    Martinetto skrev 2021-04-20 08:41:40 följande:

Återigen, du kör ett argument att andra länder har förbjudit men inte angett någon effekt, har diskussionen försvunnit där eller har den bara krupit ner under jorden?
    Finns det verkligen inga högerextrema krafter i NL eller Tyskland längre?

Du och dina meningsfränder tror att: sopar man under mattan så försvinner problemet.

Skymf? Min familj har råkat ut för Stalin, svält, summariska avrättningar, NKVD (föregångare till KGB)... Jag ser idag ofta pamfletter där jag kan lära mig om "riktig kommunism" och även hyllningar till dessa mördare som har en högst levande historia för mig och oss; vill jag förbjuda det? Nej, jag vill kunna bemöta det!

Skillnaden mellan dig och mig är att du tror att man kan förhindra människor att tycka "fel" saker genom förbud.
    Jag tycker att man måste ge människor kunskap. Kunskap att kunna ta till sig information, värdera den, ifrågasätta och framförallt ifrågasätta budbäraren/ kunskapsbäraren. 

Jag förstår att du inte tycker om det synsättet precis som våra aktivistiska journalister som säger till mig vad jag skall tycka, inte litar på att jag har förmågan att dra egna slutsatser. Och jag blir mörkrädd när jag ser "goda skäl" för att initiera inskränkningar i yttrandefriheten och i sin förlängning tankekontroll.

Varför svamlar du om att förslaget handlar om vad folk tycker? Förslaget handlar inte om vad man får tycka förslaget handlar om att förhindra spridningen av lögnen att förintelsen aldrig har inträffat. Varför är det så viktigt för dig att man ska ha rätt att sprida den typen av lögner?

• KillBill
    Martinetto skrev 2021-04-20 09:19:29 följande:

För att förbudsivrarna är så blinda i konsekvenserna av den förslagna "lösningen".

Häng med, jag skall försöka mig på en liknelse så du förstår:

-Matförgiftning får man av bakterier (problemet)
    -Klorin dödar bakterier (Den enkla lösningen)

Är det en god idé att dricka klorin? Det dödar bakterier ju?

Vad är det för liknelse? Det handlar om att du anser att det ska vara tillåtet att sprida falska påståenden. En bättre liknelse skulle vara: Bör det vara tillåtet att påstå att klorin inte är giftigt att dricka? 

Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?