Min tonåriga son vill ha kvinnokläder
Min son på 15 år känner sig inte som en pojke och vill ha flickkläder. Han är bisexuell. Jag har sagt att det är okej att vara precis som man är och har inga problem med den sexuella läggningen, men det här med att han vill ha kvinnliga kläder som klänningar känns jobbigt. Jag tror det är jobbigt dels för att jag inte förstår varför och kan sätta min in i hur han känner och dels för att jag är rädd att han ska råka illa ut (bli nedslagen eller häcklad) om han går ut klädd som tjej med smink. Jag tycker även det är jobbigt att han vill beställa kläder från damavdelningen.
Även om jag vill vara öppen och tolerant så är det jobbigt känslomässigt att jag på sätt och vis förlorat min lilla pojke. Svårt att förklara hur det känns. Allt detta är så nytt och ibland upprörande. Han är så annorlunda nu i tonåren och även om jag vet att man i den åldern experimenterar och utforskar din sexualitet känns det nytt och konstigt för mig. (Det här säger jag inte till honom utan är mina känslor. Utåt stöttar jag honom, men jag vill att han har pojkkläder bland folk. Hans pappa säger samma sak.)
Min son har alltid haft tjejkompisar och är mjuk och känslig. Han ville hugga av snoppen som barn och ogillar hård manlighet. Vi har alltid låtit honom vara den han är och älskat honom. Det är först nu det känns jobbigt. Tänk om han kommer ut och sen ångrar sig? Jag hoppas det inte är något sexuellt med att han vill ha flickkläder. Det gör mig illa till mods om jag ska vara helt ärlig.
Min sons vänner vet att han är bisexuell och har bra stöd. Har liknade vänner vilket jag är glad för. Det är just den här klädgrejen dom gör mig beklämd.
Hur ska jag hantera detta? Känner ingen i samma sits.