Har ni förtroende för erat barns skola?
Har ni förtroende för erat barns skola?
Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation?
Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.
Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna.
Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?
Vi hade hemskola veckan innan sportlovet pga covid-utbrott och då fick vi också en god insyn i barnens kunskaper i svenska och matematik. Vi är involverade i deras läsläxa varje vecka. På vägen hem från skolan varje dag eller när de kommit hem pratar vi om vad de haft för lektioner och vad de har jobbat med och spinner ofta vidare på det.
Ja, skolan har huvudansvaret för barnens utbildning men jag som förälder måste ju se till att jag har koll på vad det är barnet håller på med i skolan (i utbildningsväg) och engagera mig i vad det är de jobbar med så jag kan ha ett hum om hur det går för barnet.
Vad är det man har "mörkat" gällande barnets lärande? Vad är det för svagheter barnet har som man inte berättat om och som ni inte kunnat märka av hemma innan barnet fått betyg?
I skolan går man igenom uppgifterna och nya kunskaper, mängdträningen sker hemmavid, helst med förälder som stöttar. Därav att det generellt sett går bättre för akademikerbarn än arbetarbarn.