Challenger skrev 2021-04-11 19:59:11 följande:
Har ni förtroende för erat barns skola?
Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation?
Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.
Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna.
Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?
Ja, det har vi. Våra barn får den utvecklingen. Men ert är också föräldrarnas skyldighet att se till barnen lämnar läxor i tid, vi hjälper dem och skriva. (beroende på vilken årskurs) vi ska hjälpa dem med ett bra formulerande svar till frågor som kräver svar med endel meningar. T e x.
Vi ska se till att barnen får stöd med läxor. Jag har nga bar som är här för att deras föräldrar inte har tid eller för dem inte kan själva. Men vi gör det för det är mina barns absoluta nästa vänner och mina barns drivkraft.
Se mina barns kompisar bli nöjda. Då är jag nöjd.
Det du ska göra är att ta upp detta på ett digitalt möte / utvecklingssamtal.
Ja skolan har ansvar, men du som förälder har ett ansvar för ditt barns utveckling också. Man uppmuntrar sina barn att läxor är viktigt och ska ha en utbildning.
Jag brukar säga detta till mina barn när det är tillfället som ges t e x som utvecklingssamtal. När man är med läraren. Och jag som förälder får tillbaka ett leende eller kommentar från lärare att det är roligt och ha ditt barn i klassen. Det är en ära.
Så gör mig är du missnöjd som förälder gör nått åt saken så det går bättre i skolan. Boka ett möte. Ha frågor, ha önskemål, mm. Ha ett pedagogiskt samtal med läraren så kommer ni nog funka bättre i framtiden.