• AMCG

Jag TÅL INTE min svärmor

Hej Hilde!

Jag förstår att det kan vara jobbigt och irriterande med den typen av kommentarer om utseende och vem barnet ärvt vad från. Men jag tänker att det nog är lättare för farmorn att se likheter från barnets pappa och som pappan såg ut som baby/barn. Min mans mamma är likadan men det är för att hon har sett min man som barn och kan se likheterna mellan honom som barn och våra barn. Det enda farmorn kommenterar är att äldsta har mina ögon (jag har bruna och mannen blå) men inget annat för hon har liksom inte möjlighet att se de andra eventuella likheterna dels för hon inte kände mig som barn och dels för att hennes erfarenhet av min man som barn (och förvisso som vuxen) överskuggar/skriver över min del. Jag däremot tycker äldsta liknar mycket på sin mormor (och antagligen även på mig då men jag ser inte riktigt det själv) för de har samma leende och ansiktsdrag på barnfoton (barnfoton på mormors vs. barnfoton på äldsta).

Kan du prata lite fint med henne (utan att anklaga) på ett neutralt vis och ta upp att du tycker det blir lite jobbigt? Kanske hon har samma svårigheter som mina barns farmor att se de drag som kommer från dig i era barn? De flesta människor vill inget illa oavsett hur jobbiga och irriterande man själv kan tycka att de är.

• AMCG
    HildaK skrev 2021-04-06 14:00:36 följande:

Ja men jag förstår att hon ser likheter med min man såklart :) inget fel med det! Men det är sättet hon kommenterar på. Vårat barn är väldigt lik mig nämligen och det säger alla, utom hon. Oavsett om man känner mig eller min man så säger alla att barnet är likt mig. Men det skulle hon aldrig kunna förmå sig att säga.

Jag skickade en bild på mig och barnet till henne som var fin och som hon bad mig skicka. Sen råkade jag se bilden i hennes galleri och då har hon klippt bort mig ur bilden. Nästan komiskt.. jag blev inte ens förvånad.

Då låter det som något personligt mot dig... :/ Antar att samtal inte har fungerat? Endel personer är inte möjliga att resonera med tyvärr. Det är svårt att avgöra utan att ha träffat henne. Du märker nog själv vad som är det bästa att göra (det är mycket möjligt det är att distansera sig och enbart ha nödvändig kontakt).
Svar på tråden Jag TÅL INTE min svärmor