Hannaholm2 skrev 2021-04-03 23:11:29 följande:
Jo, självklart kan alla ha covid, så är det ju. Men om vi är utomhus och håller avstånd kände jag att jag kunde gå, men som jag sagt till min vän så är jag orolig över det. Och om det är konstaterade fall så nära inpå, vill jag inte gå. Hon kunde ringt i måndags och berättat Men hon valde att inte säga något alls fast hon vet om min rädsla. Det är det jag inte kan förstå, att min vän inte berättade det alls. Jag tycker att som en vän berättar man väl, så jag får göra mitt egna val. Men oavsett fick jag inte göra mitt egna val för henne, för då blir hon ju ledsen och arg. Varför ens bli så upprörd över att man inte vill komma på påskfirande för smittorisk. Hon anser att det inte gör något om jag skulle få covid i slutet för barnet klarar sig ju. Men jag anser inte så, jag vill inte få covid. Jag tror gravida som mig förstår rädslan, man vet inte hur covid påverkar en eller barnet. Att ens bästa vän inte kan förstå att man vill vara försiktig, har man inte rätt att ha egna känslor och gå efter vad man känner, är det någon vän då? Tror jag svarade till mig själv nu. För att hon skulle vara nöjd måste jag göra som hon säger och tycka som hon tycker.
Jag håller fast vid att du redan tidigare borde tackat nej. Vad är anledningen att ni är utomhus och håller avstånd? Jo, att om någon skulle vara smittad minskar risken för de övriga att bli sjuka. Om man visste att alla var friska så skulle ju inte avstånd behövas alls. I och med att du tänkt gå dit på ett "riskfritt" sätt, dvs med avstånd och utomhus så skulle det ju inte spela någon roll om någon bär på smitta. Det var ju så du tänkte från början, eller?
Om din vän inte är smittad (träffade hon sina föräldrar innan de blev sjuka, eller när de var smittförande?) så är ju risken precis lika hög/låg som när du tackade ja till att komma.
Min poäng är att du redan från början utsatte dig själv för en risk, vilken inte är så värst mycket större nu. Jag förstår din väns argument. Jag håller dock inte med henne, och jag förstår att du skulle velat ha informationen, men huruvida du skall avsluta vänskapen pga detta eller ej kan ingen annan än du svara på. Det verkar inte som om du är så nöjd med er vänskap överlag. Du har såklart rätt att vara upprörd över detta. Se det som en väckarklocka, att man inte kan lita på att någon är frisk.