• Anonym (en gång i tiden)

Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?

En gång i tiden älskade jag språklektionerna i skolan. Svenska, engelska, franska och vi fick läsa lite danska, norska och islänska också på några svenskalektioner. Jag hoppade av franskan redan i mitten av sjuan. Franskan och typ 10 andra ämnen. Jag hade en ganska dålig tid i högstadiet. Men alla sa i alla fall att jag hade språköra och var duktig. Alltid något.

Jag vet att Duolingo inte fungerar fullt ut för att lära sig språk men jag vill bara ha lite kul och utmana mig lite. Jag lever ganska isolerad på sjukersättning så jag har inte så många utmaningar i livet.

Jag tänkte att jag skulle testa 3 språk men vilka? Det finns många och för varje jag läser på listan tänker jag -ja, det skulle vara kul- Säg vilka 3 ni skulle välja och varför just de tre, så tar jag de tre med flest -röster-.

Så ni slipper googla så är listan här, efter hur många som använder de spårken på duoligo, för det är enda sättet de kan sorteras:
    -Engelska- är inte på listan egentligen för det är listan för engelsktalande.
    Spanska
    Franska
    Japanska
    Tyska
     Koreanska
    Italienska
    Kinesiska
    Hindi
    Ryska
    Arabiska
    Portugisiska
    Turkiska
    Nederländska
    Latin
    Svenska
    Irländska
    Grekiska
    Polska
    Norska, bokmål
    Hibreiska
    Vietnamesiska
    Hawaiianska
    Danska
    Indonesiska
    Finska
    Walesiska ?
    Skots gaelic
    Rumänska
    Tjekiska
    Swahili
    Ukrainska
    Esperanto

Sedan är Ungerska, navajo och yiddish i beta och man kan lära sig fantasy-språket high valerian från Game of Thrones och science fiction-språket Klingon från Star Trek också.

• Svar på tråden Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (en gång i tiden) skrev 2021-04-03 01:00:10 följande:
    Jag funderade på franska också för att se vad jag kommer ihåg. Jag vet att Duolingo inte är perfekt men som kul grej.
    Jo, jag har själv använt Duolingo nu i ca 4,5 år (har en streak på 1660 dagar). Jag använder det enbart för att hålla existerande språkkunskaper fräscha, inte för att lära mig nya språk.
  • Anonym (K)

Finska ,så häftigt och annorlunda språk!Spanska!

• Spucks

Det beror nog på.,

Om du vill att det dem språk du testar ska vara bland dem enklare för dig: Franska, Spanska, Italienska (alternativ Tyska, Rumänska, Nederländska, Norska, Danska)

Vill du ha nytta av det i framtiden, oavsett jobb, så skulle jag ta några som många människor pratar, som samtidigt oftas inte pratar (bra) engelska: Kinesiska (vilket?), Arabiska, Portugisiska eller Spanska

Eller "något annat", bara för att det är kul: Swahili, Hindi, Koreanska (alternativ Gaelic)

• Sylvestra

Jag håller med det någon sade tidigare i tråden, försök inte lära dig tre nya språk på en gång. Då blir det bara en enda röra. Själv skulle jag också hellre arbeta upp ett språk till en nivå där man verkligen kan använda det, snarare än att bara nödtorftigt kunna fråga om vägen till järnvägsstationen. 

Själv skulle jag hellre satsa på existerande språk hellre än de påhittade språken. Jag skulle tänka nyttoperspektiv också. Walsiska tex är ett väldigt litet språk och väldigt få av dem talar inte engelska. 

Har du grundläggande kunskaper i franska så fortsätt gärna med det. Det är ett stort språk i Europa, och även andra delar av världen. Arabiska kanske, eftersom det bor så många i Sverige som talar det språket och har kontakter och det hållet. Det kan ge möjligheter. Som tredje språk vet jag inte riktigt, portugisiska eller spanska kanske?

Tack för alla tips och förslag.

Jag kommar alltså aldrig ha nytta för något språk, utom om jag råkar stöta på en film eller serie. Detta är rent nöje.

• Anonym (XXX)
    Anonym (en gång i tiden) skrev 2021-04-03 17:11:43 följande:

Jag kommar alltså aldrig ha nytta för något språk, utom om jag råkar stöta på en film eller serie. Detta är rent nöje.

Varför skulle du inte få nytta av ditt nya språk??? OK om du väljer klingon är väl chanserna små, men det är inte långt till Tyskland med färjan från Trelleborg! Jag åker ofta dit (ja vanliga år då) och går på julmarknad, Warnemündedagarna, Hanse Sail, whatever. Och passar på att tala tyska med alla jag möter! :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-04-03 09:25:55 följande:
    Äh, vår egen språkgren skulle det vara så klart... Skrev språkträd först men ändrade mig eftersom det är så stort.
    Håller med
  • Aliona
    Anonym (en gång i tiden) skrev 2021-04-03 17:11:43 följande:

Så vilka språk blir det då?
  • Lönnsirap

Jag skulle rekommendera dig att ta franskan eftersom du redan börjat med språket och att det är ett stort kulturspråk där du kommer kunna hitta mycket "gratis" saker på språket.

Typ sätta på Netflix eller Viaplay på franska och du kan se 80% av innehållet dubbat.

Jag rekommenderar dig att ta ett språk i taget. Man blir inte fulllärd i ett språk, men man bör inte vara nybörjare i två olika språk samtidigt.

Mitt andra förslag är latin och grekiska. De är ju också språk vi lånat mycket ifrån och är säkert kul att fördjupa sig i utan att ha målet att resa någonstans och tala språket.

• Forumdeltagaren
    Anonym (K) skrev 2021-04-03 11:30:37 följande:

Finska ,så häftigt och annorlunda språk!Spanska!

Ja finska är roligt:)
    Aliona skrev 2021-04-03 21:00:05 följande:
    Så vilka språk blir det då?
    Jag lägger franska högst upp på listan, för det har alla nästan sagt att jag borde testa eftersom jag redan börjat. Språken som fått flest röster efter det är spanska och tyska, och jag känner mig som en skolelev med lärare som inte har bättre fantasi....Alla tjatar om nyttan, men jag gör ju detta för nöjet och skiter högaktiningsfullt i nyttan som jag ändå inte kommer ha. 

Så jag funderar på att välja två från helt andra språkgrenar. Typ finska och hawaiianska eller något. 

För övrigt tror jag att min italienska är bättre än min franska. Enda italienskan jag har "studerat" är den i Assassin's Creed och från filmen Farinelli, men det var i alla fall inte 20 år sedan.

• Aliona
    Anonym (en gång i tiden) skrev 2021-04-03 21:52:22 följande:

Jag lägger franska högst upp på listan, för det har alla nästan sagt att jag borde testa eftersom jag redan börjat. Språken som fått flest röster efter det är spanska och tyska, och jag känner mig som en skolelev med lärare som inte har bättre fantasi....Alla tjatar om nyttan, men jag gör ju detta för nöjet och skiter högaktiningsfullt i nyttan som jag ändå inte kommer ha. 

Så jag funderar på att välja två från helt andra språkgrenar. Typ finska och hawaiianska eller något. 

Ja det är underligt att det blev så mycket fokus på nytta när du var tydlig med att det är för nöje. Det går utmärkt att pkugga språk bara som tidsfördriv för att det är kul. Många skrev också att man bör satsa på att bli riktigt bra på något språk istället för att läsa flera. Tänker att det inte behöver vara sant alls. Jag har pluggat några språk till hög nivå, andra bara för att kunna slänga mig med artighetsfraser och sånt, eller för att jag gillat hur det låter.

Hawaiianska var med bland mina förslag - tycker att det låter superroligt :)
  • Anonym (Hej)

Jag älskar också språk. Har lärt mig genom jobbet lite (basord) I arabiska, kurdiska och somaliska. Men intr så att jag för dialoger.

Men, däremot började jag för ett par veckor sedan lära mig Thailändska via Mondly appen. Jag älskar landet thailand och hade tyckt det vore roligt att vid nästa tillfälle när vi reser dit kunna föra dialoger och göra beställningar på Thai. målet är att efter nyår resa dit så har cirkus 290 dagar på mig...

Går faktiskt över förväntan.

Tipset är, välj ett språk du vill kunna prata. Kanske ett språk till ett land ni brukar reda, eller vill resa. Eller ett språk vars du har en bekant pratar..

• Seven Costanza

Hebreiska är väldigt roligt att studera! Tar inte alls lång tid att lära sig ett nytt alfabet och uttalet är ganska likt svenska. Om du talar skånska har du en fördel då r är ganska likt det skånska r:et. Hebreiska är lite svårare eftersom det egentligen inte har några vokaler men på Duolingo lär man ju sig ändå utantill så då lär man sig stavningen ändå. Otroligt kul och exotiskt att kunna något som är så ovanligt och oväntat att nämna. De flesta har inte trott mig när jag sagt något om det och sedan stått gapande när jag har börjar prata, t ex använt röstfunktionen på mobilen och visat att den faktiskt skrivit in hebreiska tecken som man sedan har kunnat klippa ut och sätta in i översättning och de ser att det betyder något vettigt . Finns många fantastiska hebreiska serier på Netflix och andra strömningstjänster.

Svar på tråden Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?