Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?
En gång i tiden älskade jag språklektionerna i skolan. Svenska, engelska, franska och vi fick läsa lite danska, norska och islänska också på några svenskalektioner. Jag hoppade av franskan redan i mitten av sjuan. Franskan och typ 10 andra ämnen. Jag hade en ganska dålig tid i högstadiet. Men alla sa i alla fall att jag hade språköra och var duktig. Alltid något.
Jag vet att Duolingo inte fungerar fullt ut för att lära sig språk men jag vill bara ha lite kul och utmana mig lite. Jag lever ganska isolerad på sjukersättning så jag har inte så många utmaningar i livet.
Jag tänkte att jag skulle testa 3 språk men vilka? Det finns många och för varje jag läser på listan tänker jag -ja, det skulle vara kul- Säg vilka 3 ni skulle välja och varför just de tre, så tar jag de tre med flest -röster-.
Så ni slipper googla så är listan här, efter hur många som använder de spårken på duoligo, för det är enda sättet de kan sorteras:
-Engelska- är inte på listan egentligen för det är listan för engelsktalande.
Spanska
Franska
Japanska
Tyska
Koreanska
Italienska
Kinesiska
Hindi
Ryska
Arabiska
Portugisiska
Turkiska
Nederländska
Latin
Svenska
Irländska
Grekiska
Polska
Norska, bokmål
Hibreiska
Vietnamesiska
Hawaiianska
Danska
Indonesiska
Finska
Walesiska ?
Skots gaelic
Rumänska
Tjekiska
Swahili
Ukrainska
Esperanto
Sedan är Ungerska, navajo och yiddish i beta och man kan lära sig fantasy-språket high valerian från Game of Thrones och science fiction-språket Klingon från Star Trek också.