Inlägg från: Anonym (Libbsticka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Libbsticka)

Kvinnor mår bättre som singlar än män?

Anonym (ja) skrev 2021-04-02 17:05:08 följande:

Ja, jag tror absolut att det är så. 

Jag märker mer och mer bland de som är singlar att de mycket hellre lever i kollektiv med andra kvinnor än tillsammans med en man. 

Jag märker också mer och mer att kvinnor i högre grad driver igenom särboskap. 

Bara i min närhet har 8 par valt särboskap, alla utom ett par på initiativ från kvinnan. 

Ja det är väl inte konstigt, då att bli sambo med en man för fort är något av det farligaste en kvinna kan göra.

Väljer du fel så blir du kanske misshandlad, våldtagen, trakasserad i flera år efter att du lyckats lämna, får din bil förstörd så du inte kan ta dig till jobbet, tvingas flytta hals över huvud, blir av med jobbet, får PTSD, blir sjukskriven och tappar inkomst i minst ett helår eller mer. Det hände en av mina bekanta för tre år sen och hennes liv är inte okej än.

Det är för stor risk helt enkelt. En annan mångårig vän hade sin nye man som särbo i 6-7 år först, det var så lång tid det tog innan hon litade på honom. Om min man skulle dö och jag skulle söka en ny så är det så jag hade gjort också.
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (X) skrev 2021-04-02 18:19:42 följande:
    Varför skaffar de slarviga männen barn?
    För att barn mer ofta än sällan är ett resultat av slarv? Drömmer
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (X) skrev 2021-04-02 19:05:06 följande:
    Det jag tycker är konstigt är att kvinnorna får skulden när de ändå tar hand om barnen men behöver ekonomisk stöttning, medan ingen skuld läggs på männen som är helt frånvarande.
    Det kan man tycka, men samtidigt är kvinnan den enda som har ett val i situationen efter att den är ett faktum.

Jag är av uppfattningen att om man inte har sex för att man vill ha barn ihop och båda uttryckligen är med på det, så ska det inte bli några barn av det heller. Men jag vet att min åsikt skaver hos de flesta kvinnor.
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (X) skrev 2021-04-02 19:26:08 följande:
    Jag blev gravid trots precentivmedel och upptäckte det i v14.

Vad gör man då tänker du?
    Man gör ett val. 
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (X) skrev 2021-04-02 20:13:58 följande:
    Självklart gör man ett val.

Men inser du inte att det du skrev inte alltid funkar? (Inga barn om man inte kommit överens om det innan sex)
    Det är inte särskilt vanligt att inte upptäcka sin graviditet förrän efter den fria abortgränsen vid 18 veckor så det är knappast relevant för diskussionen anser jag. 
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (X) skrev 2021-04-02 20:23:21 följande:
    Fast du skrev att man inte skulle ha sex om inte båda var beredda på barn.

Vi bar inte beredda på barn men upptäckte det sent. Vi är knappast unika.

Allt är inte så svartvitt som du vill göra gällande.
    Jag har inte alls skrivit att man inte ska ha sex, utan om man har sex och det blir oönskad graviditet (trots preventivmedel osv) så löser jag det om jag är kvinnan i situationen, för det är bara jag som har det valet.

Många kvinnor förökar sig hur slarvigt som helst, det kan vi vara ense om. Och så ser också världen ut som den gör. 
  • Anonym (Libbsticka)
    Stolt Farsa skrev 2021-04-02 20:42:05 följande:

Ja det kan säkert ligga något i det. Det kan jag tänka mig. Sen mår väl alla bättre av att leva som singlar än i en relation som är dålig och destruktiv.

Helt klart. Det räcker att veta att 18% av Sverige har riskbruk av alkohol och 7-8% är aktiva alkoholister för att fatta att det finns många som inte är drömpartners därute.
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (Biologi) skrev 2021-04-02 21:53:06 följande:
    Frågan är hur många män som dör i förtid av tjat?
    Om man intresserar sig för fakta är det så att män som begår självmord oftast är deprimerade/beroende/psykiskt sjuka.

Mansnormen dödar fortfarande män eftersom de inte söker hjälp för sitt mående i tid utan ska försöka klara av allt själva. Därav blir de underdiagnosticerade och underbehandlade. Det finns t.o.m. ett verktyg som man använder för att bedöma hur konformistiska män är till mansnormen, CMNI. (Conformity to mascu­line norms inventory)

"Med användning av CMNI har forskare i en metastudie av 19 453 män funnit en invers associering mellan graden av tilltro till den maskulina normen och att aktivt söka psykologisk hjälp [5]. "

"Psykologiska autopsier har visat att omkring 90 procent av dem som suiciderat hade en psykisk sjukdom vid tillfället. Här finns en stor skillnad mellan könen [6]. Depression är vanligast bland kvinnor, medan beroendesjukdomar och personlighetsstörningar dominerar bland män [7]. Män söker hellre läkare för kroppsrelaterade problem än psykosociala."

"Man fann att mäns hjälpsökande beteende var helt avhängigt vilket mottagande de fick av sjukvårdspersonalen. Det framgick tydligt att männen kände sig kränkta och tog kraftigt avstånd från ett bemötande som såg självmordshandlingen som en följd av depression och psykisk sjukdom."  

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2019/10/mans-sjalvmordsnarhet-och-ovilja-att-soka-hjalp/

D.v.s. män känner sig fortfarande kränkta av att få höra att de psykiskt sjuka fast de bevisligen är det. 
    Men man kan väl hoppas att detta förändras med de yngre generationerna så att de i alla fall söker hjälp.
  • Anonym (Libbsticka)
    KlantSmurfen skrev 2021-04-02 23:58:17 följande:
    CMNI bygger på genusforskning (hegemonisk maskulinitet) och är ideologisk.
    Det är extremt dåligt av Läkartidningen att ha genusforskning istället för riktig forskning som källa.

I självmord + självmordsförsök ligger män och kvinnor ganska lika men män lyckas oftare, ideologer utgår ifrån att mellanskillnaden beror på 'den maskulina normen'

Den här artikeln är mer seriös
    Därför tar fler män än kvinnor livet av sig - SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig

En artikel med kritik mot CMNI
    Division 51 - Male Psychology Network
    malepsychology.org.uk/tag/division-51/
    Din första länk säger bokstavligen samma saker som artikeln i Läkartidningen: Män har sämre nätverk, tar inte stöd av andra, skäms över psykisk sjukldom och söker därför inte hjälp.

Och detta beror väl rimligen på hur de har fått lära sig att män ska vara? Inte att de faktiskt har mindre behov av stöd eller är dummare i huvet än kvinnor och därför inte fattar att något är fel när de får panikångest eller inte orkar resa sig från soffan på en vecka.

Könsprofilerna är intressanta men jag tycker den kvinnliga är jättemärklig också.
    Artikeln tycker jag är lite för svepande formulerad.

Det är verkligen väldigt många olika former av fördelar/nackdelar med att tillhöra ettdera könet i alla världens länder och det är därför omöjligt att adressera allt i samma text. Man kan liksom inte börja diskutera 10% extra lön vid mammaledighet i ett land där kvinnor får syra slängt i ansiktet om de går ut utan slöja.
  • Anonym (Libbsticka)
    KlantSmurfen skrev 2021-04-04 03:20:26 följande:
    " Din första länk säger bokstavligen samma saker som artikeln i Läkartidningen: Män har sämre nätverk, tar inte stöd av andra, skäms över psykisk sjukldom och söker därför inte hjälp. "

Du får gärna citera den del som bokstavligen säger att det beror på hur konformistiska män är till mansnormen och Ett aktivt undvikande av vården  med förklaringen att "det inte var manligt att söka hjälp", och dessutom fanns risken att den emotionella krisen felaktigt skulle bedömas som psykisk sjukdom.

" Och detta beror väl rimligen på hur de har fått lära sig att män ska vara? "
    Vem har lärt dem att män ska vara så? Föräldrar, lärare, media, politiker?
    "WOMEN'S STUDIES CAN BE HARMFUL"

The excesses of Women's Studies affected not just faculty, but, even more so, students. And the deepest outrage of our three informants was directed at the miseducation suffered by the students they had left behind
    [...]

The students, poor things.I feel really bad for them, because they're not being given an education.
    And, you know, once they're in Women's Studies, it's like the Stepford Wives! Women's Studies turns them into ideologically inflamed Stepford Wives!

I was always able to recognize them, these kids who come in, kind of zombified, who start uttering stock phrases. And you say, "Well, so-and-so certainly put her bootprint on these kids." Because it's obvious they' re terrified of a thought, because if they ever had a serious thought, they might start reflecting on this stuff they're taught to repeat. I don't want to make it that clear-cut, but the ones who identified themselves as Women's Studies students were the worst. It was just a relentless dogmatism: "We will not talk about this!" Any criticism is because you're homophobic, or you're a patriarchalist in disguise, or you're this or you're that!- whether the criticism came from me or from other students. Politics is driving out their ability to think!

You see, what "feminist process" in the classroom winds up being is a push toward conformism and toward silencing dissent. It's all done under the rubric of being nice and open, and not being an authoritarian, old-fashioned type of teacher. But this winds up being tremendously more coercive. Because with authoritarian teachers you know they're being authoritarian, and you can resist. You know who's doing what to you. But this other way is manipulation, which is far worse than straight coercion, because students are being led someplace without any clarity as to who's accountable for what and who's leading them there. And since it's all supposed to be for your own good, you see, there's this terrible paternalism, or should we call it maternalism? "It's all for your own good." And I think that's far inore dangerous than a more old-fashioned, straight-forward authoritarianism, because it's harder to resist that kind of maternalism than it is the other, and to be clear about what's going on.

Daphne Patai - Professing Feminism
    Meta-analyses of the relationship between conformity to masculine norms and mental health-related outcomes. - PsycNET

Abstract

Despite theoretical postulations that individuals' conformity to masculine norms is differentially related to mental health-related outcomes depending on a variety of contexts, there has not been any systematic synthesis of the empirical research on this topic. Therefore, the authors of this study conducted meta-analyses of the relationships between conformity to masculine norms (as measured by the Conformity to Masculine Norms Inventory-94 and other versions of this scale) and mental health-related outcomes using 78 samples and 19,453 participants. Conformity to masculine norms was modestly and unfavorably associated with mental health as well as moderately and unfavorably related to psychological help seeking. The authors also identified several moderation effects. Conformity to masculine norms was more strongly correlated with negative social functioning than with psychological indicators of negative mental health. Conformity to the specific masculine norms of self-reliance, power over women, and playboy were unfavorably, robustly, and consistently related to mental health-related outcomes, whereas conformity to the masculine norm of primacy of work was not significantly related to any mental health-related outcome. These findings highlight the need for researchers to disaggregate the generic construct of conformity to masculine norms and to focus instead on specific dimensions of masculine norms and their differential associations with other outcomes. (PsycINFO Database Record (c) 2017 APA, all rights reserved)

psycnet.apa.org/record/2016-56584-001
    Du blir inte intressant att diskutera med när du gör dig dum. Du vet utmärkt väl att man påverkas till viss grad av alla man har runt sig som liten, som ung, och även som vuxen.

Och jag vet faktiskt inte hur blind olch oreflekterande man måste vara för att inte under sin uppväxt ha märkt att pojkar och flickor inte behandlas lika. Inte när de skrattar, inte när de gråter, inte när de presterar och inte när de fallerar. 

Det enda som är säkert är att det kommer att ge samhället stora problem framöver att det är som det är i skolan, t.ex.
Svar på tråden Kvinnor mår bättre som singlar än män?