Inlägg från: Mimosa86 |Visa alla inlägg
  • Mimosa86

Kvinnor mår bättre som singlar än män?

Intressant studie jag gjort på egen hand bland våra bekanta:

Kvinnor i relation (ink migsjälv) klagar på att de inte får ihop livspusslet. Frånskilda kvinnor med barn vv har alla hittat balansen.

Män i relation klagar aldrig på livspusslet.

Frånskilda män med vv barn har svårt att få balans i livet och får inte ihop livspusslet utan hjälp av sina föräldrar.

• Mimosa86
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2021-04-02 09:53:52 följande:

En av få kvinnor på forumet som inte helt ignorerat:

fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

De flesta kvinnorna här på forumet vägrar läsa och än mindre ta till sig det växande samhällsproblem detta innebär.

Man hoppas att de inte hör söner...

Inte då, detta är en jättebra artikel. Men frågan är, vad ska vi göra åt det? Har du själv en lösning?

Är lösningen att männen tar tag i sina liv eller ligger det på kvinnan att välja en man som vare sig har ekonomiska förutsättningar eller driv att avla barn med?

Du kommer då säga att ja men män har inga problem att bli ihop eller skaffa barn med en lågutbildad kvinna. Nej, sant. Men vi har olika standarder som mäter lämplighet hos en partner och framtida medförälder.

För den krassa sanningen är som så att en kvinna med kass ekonomi kan ändå leverera i en relation utifrån emotionellt ansvar för barn, tar högre ansvar för barn i och med sitt deltidsjobbande, fixar hemma i större grad vilket innebär att mannen mer kan fokusera på sin karriär och obehindrat klättra på lönestegen jämfört med andra pappor som delar 50/50 på familjeansvaret då deras kvinna har en likvärdig karriär.

MEN om en högutbildat kvinna väljer en lågutbildad man med dåliga ekonomiska utsikter. Vad kommer han bidra med i relationen utöver ekonomin? Kommer han ta huvudansvar för barnen? Se till att de har massäck, matchande kläder, nya vårskor samt att semesterlappen är inlämnad till föris på utsatt tid? Kommer hon kunna fokusera helhjärtat på karriären och klättra lönemässigt eller innebär denna relation att hon utöver sitt arbete också kommer få jobba mer i relationen för att få allt att fungera? Troligtvis. Och är det en smart kvinna så vet hon redan innan att en sådan relation kommer ledan henne till utbrändhet på nolltid, vilket kommer vara förödande för de eventuella barnen.
  • Mimosa86
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-04-02 10:37:41 följande:

Jag tror att icke-karriär män med en karriärkvinna, ofta tar större ansvar för hem och barn än andra män, men inte alltid, och inte lika mycket som när det omvända förhållandet råder. En karriärman med en icke-karriärkvinna, får dra ett stort ekonomiskt lass men allt annat kan han ofta släppa. Han kan satsa helhjärtat på karriären, precis som du skriver. Kan en karriärkvinna det? Troligen inte, oavsett vilken typ av man hon träffar. Ur det perspektivet är kvinnors val att välja bort män med sämre förutsättningar, inte alls orimliga utan högst rationella. I alla fall så länge de inte bara väljer ur toppskiktet, och många är ju tillsammans med ?helt vanliga? män. Men andelen ratade män ökar ändå pga ökat mansöverskott, svårigheter för fler att komma in på arbetsmarknaden, samt att kvinnor drar ifrån utbildningsmässigt.

Som karriärsmamma själv (som tjänar mer än mannen) så skulle det aldrig funka med en man som inte (på samma sätt som jag) är spindeln i nätet med helikopterperspektiv på familjen. Jag hade aldrig orkat. Nu vet jag att min man har likadan koll som jag och gör samma uppoffringar som jag och tänker två steg innan för att det ska funka med barnen. Eftersom vi har likvärdiga karriärer så skulle de framstå som ytterst ologiskt att vi jobbar med typ samma men jag ska ändå dra större ansvar med familjelivet. Han har förståelse för min karriär.

Men precis som du säger så innebär inte det per automatik att män med högre utbildning tar ett likvärdigt familjeansvar. Kanske att män med ett driv gör det för att de i sig själva har den egenskapen i sig, Men jag vet ju många vänner där båda har likvärdiga karriärer och där kvinnan tjänat lite mer men där hon ändå behövt gå ner och jobba 80% för att få livet att gå ihop. En uppoffring han aldrig gjort.

Men oavsett, så är det bättre att leva ett ojämställt liv med iallafall bättre ekonomiska förutsättningar än en ojämställda liv med dålig ekonomi.
  • Mimosa86
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2021-04-02 10:47:48 följande:
    "Inte då, detta är en jättebra artikel. Men frågan är, vad ska vi göra åt det? Har du själv en lösning?"
    Lösningen är att ta tag i problemet redan i skolan och uppmuntra pojkar att satsa på sina studier. Flickorna är mognare och har detta gratis i högre utsträckning.
    "Är lösningen att männen tar tag i sina liv eller ligger det på kvinnan att välja en man som vare sig har ekonomiska förutsättningar eller driv att avla barn med?"
    Har man låtit det gå så långt är det redan försent.
    "Du kommer då säga att ja men män har inga problem att bli ihop eller skaffa barn med en lågutbildad kvinna. Nej, sant. Men vi har olika standarder som mäter lämplighet hos en partner och framtida medförälder."
    Lågutbildade/avlönade män ratas alltså gäller min "lösning" längre upp.
    "För den krassa sanningen är som så att en kvinna med kass ekonomi kan ändå leverera i en relation utifrån emotionellt ansvar för barn, tar högre ansvar för barn i och med sitt deltidsjobbande, fixar hemma i större grad vilket innebär att mannen mer kan fokusera på sin karriär och obehindrat klättra på lönestegen jämfört med andra pappor som delar 50/50 på familjeansvaret då deras kvinna har en likvärdig karriär."
    Mannens försörjningsinstinkt kommer göra att han satsar ÄNNU mer på jobbet och därmed mindre på sin halva hemma. Vi utmanar urgamla beteendemönster som män och kvinnor byggt upp under lång tid. Människors hjärnor  lever fortfarande kvar på savannen. Feminismen vill förändra detta på ett par generationer och det anser jag är väl optimistiskt.
    MEN om en högutbildat kvinna väljer en lågutbildad man med dåliga ekonomiska utsikter. Vad kommer han bidra med i relationen utöver ekonomin? Kommer han ta huvudansvar för barnen? Se till att de har massäck, matchande kläder, nya vårskor samt att semesterlappen är inlämnad till föris på utsatt tid? Kommer hon kunna fokusera helhjärtat på karriären och klättra lönemässigt eller innebär denna relation att hon utöver sitt arbete också kommer få jobba mer i relationen för att få allt att fungera? Troligtvis. Och är det en smart kvinna så vet hon redan innan att en sådan relation kommer ledan henne till utbrändhet på nolltid, vilket kommer vara förödande för de eventuella barnen.
    Det är en fråga om uppfostran och utbildning. Välutbildade par är mer jämställda.
    Men lägg av, inget är försent!

Du tror inte dagens unga killar och tjejer är uppfostrade på ett helt annat sätt än vi? Det räcker med att ta en titt på mina killkusiner på 20 år där alla har nära vänskapsband med sina killkompisar och där man stöttar varandra och finns där för varandra, har en axel att gråta emot utan att detta på något vis anses omanligt. Män som inte kommer stå själva och beroende av en kvinnans sällskap för att inte vara ensamma. Unga män och kvinnor som vuxit upp i en generation där kvinnan har en högre samhällsroll än tidigare. Det sker redan förändringar, både när det gäller pojkrollen och tjejrollen. En naturlig följd av förändrade könsnormer. Och förändringar i sättet att leva har alltid skett historiskt.

Du pratar om feminismen och savannlivet. Men när vi levde på savannen så var kvinnan jägare med. Man var nomader där kvinnan gjorde det mesta fast med en unge på ryggen. Skillnaderna uppkom egentligen när vi övergick till bondesamhället. Så våra hjärnor är inte alls utformade att göra helt separat saker bara för vi är män och kvinnor. Däremot är vi biologiskt olika eftersom kvinnor föder barn och säkrade flockens överlevnad och mannens roll vara att skydda flocken mot angrepp.

Problemet är inte feminismen och kvinnans språng ut i samhället där hon idag har en jämlikt inflytande över det liv hon delar och lever. Att kvinnor idag har 50% röst till det samhälle hon är en del av. Problemet är att många män trodde att förändringar i kvinnorollen inte skulle beröra dem. Att det var en kvinnogrej. Nu ser vi konsekvenserna. Och därför är det så märkligt att så fort kvinnor och feminister pratar genus och förändring av könsnormer så möts det av en massiv attack från män. Män som har allt att tjäna på att revidera om den snäva och trånga mansrollen och bli en friare människa.

Du pratar om skolan. Jag håller helt med dig! Men varför engagerar sig inte fler män i detta då? På vart enda föräldramöte och klassföräldermöte jag varit på så har det i princip varit enbart kvinnor som engagerat sig. Alla måste vara med och forma samhället. Inte sitta och sura bakom en skärm på sin kammare och beskylla kvinnor för att de inte vill ha en man utan driv.
  • Mimosa86
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-04-02 11:27:14 följande:

Precis, kvinnor som inte litar på att de kan släppa det mesta till partnern, har inte samma förutsättningar att göra karriär. Och att träffa en man med lägre utbildning och / eller inkomst, är ingen garanti för att han kommer att dra det tunga lasset hemma, så att hon själv kan satsa helhjärtat på karriären. Både min egen man och andra män jag känner, är förhållandevis jämställda på så sätt att de anser det självklart att dela på ansvaret för hem och barn (dock inte alltid 50/50). Men skulle de offra sin egen karriär och bli hemmapappor, eller jobba deltid, så att deras kvinna kan göra karriär? Nix. Personligen är det inget jag efterfrågar heller, men skillnaden är intressant. Jag har t ex försökt förklara för maken att detta ökar kvinnors incitament att välja en likvärdig partner, eller satsa på män med mer att erbjuda, eftersom de ändå inte kan lita på att få samma stöd och uppbackning med markservice som han hade fått. Därmed väljs män med sämre förutsättningar bort. Varför ska hon försörja en karl OCH göra hälften hemma? Eller mer. Det är precis samma sak som att män har fler incitament att satsa på karriären eftersom de blir attraktivare för kvinnor då.

Precis, det är med barnen kommer som skillnaderna och förväntningarna inifrån och utifrån formar oss. Kan man hitta en fungerande väg där är mycket vunnet, men jag vet inte hur. Men vi är iallafall på väg åt rätt håll. Jämställda par håller ju relativt bättre än ojämställda, och studier finns ju att män mår bra att ha denna närmre relation till sina barn än hur det har förr. Men könsnormer är hårda att förändra. Mammarollen är otroligt kontroversiell och likaså mansrollen.
  • Mimosa86
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-04-02 19:22:02 följande:

Det kan man tycka, men samtidigt är kvinnan den enda som har ett val i situationen efter att den är ett faktum.

Jag är av uppfattningen att om man inte har sex för att man vill ha barn ihop och båda uttryckligen är med på det, så ska det inte bli några barn av det heller. Men jag vet att min åsikt skaver hos de flesta kvinnor.

Du har helt rätt. Vill man inte ha barn så ska det heller inte bli barn. Då är det kondom som gäller från mannens sida och skydd från kvinnans, dvs dubbelt upp.
Svar på tråden Kvinnor mår bättre som singlar än män?