Inlägg från: Anonym (förskolan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förskolan)

4,5 åring "förstör" hemmet.

Jag förstår att ni har velat vänta med att skicka henne till förskolan, men om jag vore er skulle jag låta henne börja där igen ögonaböj. Hon behöver stimulans, hon behöver andra barn i samma ålder. Det är klart att hon blir jobbig som tusan när hon har överskottsenergi.

Ett alternativ kan vara att vara utomhus största delen av tiden. De flesta barn i den åldern blir mer hanterbara utomhus. Gå ut direkt efter frukost och kom inte hem förrän det är lunch och gör samma sak mellan lunch och middag. 

Jag tillhör två riskgrupper och mitt barn har varit i skolan hela tiden. Det hade aldrig funkat annars. Det kommer bli hundra procent bättre när ert barn är på förskolan hela dagarna. Hon är ju en stor tjej och behöver därmed massor av energikrävande aktiviteter dagligen. Det kanske låter lite märkligt, men jag brukar likna barn vid hundar. De behöver rastas flera gånger varje dag för att bli hanterbara. 

• Anonym (förskolan)
    Vikingmorsan skrev 2021-03-29 15:46:09 följande:

Förstår att det ligger mycket i det men den punkten går inte att göra så mycket åt just nu. Barnen ska inte behöva växa upp utan sin pappa, den risken är det inte värt. Vi kollar covid-19 statistiken varje dag och har regelbunden kontakt med dagis då vi självklart vill att hon ska få gå men utan att riskera någon annans liv. Hon leker med andra barn ute och även grannbsrnet när de varit "isolerad" ett tag så det är säkert men det räcker inte. Hon är likadan ändå, även om vi är ute, innan pandemin så var det lika dant när vi hade varit iväg på lekland, bondgårdar, stranden, you namn it.

Ute är vi så fort vädret tillåter, då vi har en bebis som vägrar att ligga i vagn.

Frågan är väl mest hur vi ska bemöta henne och lyckas komma ur den onda cirkeln, då pedagogiskt prat inte fungerar ännu.

Om ert barn hade varit 1,5 år äldre hade hon gått i skolan och inte fått vara hemma pga skolplikten. Inte så stor skillnad. Tänk hur många tusentals barn som har gått i skolan och på förskolan under den här perioden som också har föräldrar i riskgrupp. 

Bara en tanke. 
Svar på tråden 4,5 åring "förstör" hemmet.